Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa

Tämä tutkimus selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin, miten käyttäjien osallistamista voidaan vahvistaa yrityksen sosiaalisen median käyttöönottovaiheessa. Käyttäjän osallistaminen (user engagement) on käyttäjäko-kemuksen ominaisuus, jota kuvaavat käyttäjän kognitiivinen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rintamäki, Milla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59804
_version_ 1826225754775486464
author Rintamäki, Milla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rintamäki, Milla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rintamäki, Milla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rintamäki, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin, miten käyttäjien osallistamista voidaan vahvistaa yrityksen sosiaalisen median käyttöönottovaiheessa. Käyttäjän osallistaminen (user engagement) on käyttäjäko-kemuksen ominaisuus, jota kuvaavat käyttäjän kognitiivinen, ajallinen ja emotionaalinen panostus vuorovaikutukseen digitaalisen järjestelmän kanssa. Käyttäjän osallistamisen määrittelyssä nojattiin O'Brienin ja Tomsin (2008) prosessimalliin, jonka mukaan käyttäjän osallistamisen neljä vaihetta ovat osallistamisen hetki, osallistaminen, irrottautuminen ja uudelleen osallistaminen. Yrityksen sosiaalisella medialla (enterprise social media) tarkoitetaan tässä tutkimuksessa Leonardin ym. (2013) mukaista määritelmää, jossa YSM:t ovat web-pohjaisia alustoja, joiden avulla työntekijä voi lähettää viestejä yksittäisille työntekijöille tai koko organisaatiolle, ilmoittaa tietyt henkilöt toistensa viestintäkumppaneiksi, julkaista, muokata ja lajitella työntekijää itseään tai muita koskettavia tekstejä tai tiedostoja ja tarkkailla viestejä, yhteyksiä, tekstejä ja tiedostoja, joita organisaatiossa ollaan milloin tahansa julkaistu, muokattu tai lajiteltu. Käyttäjän osallistaminen on yksi onnistuneen yrityksen sosiaalisen median käyttöönoton kulmakivistä. Käyttäjien osallistamista ja yrityksen sosiaalisen median käyttöönottoa on viime vuosina tutkittu kasvavissa määrin erillisissä tutkimuksissaan. Empiiristä tutkimusta käyttäjän osallistamisesta on tehty verrattain vähän ja sen tutkimusta yrityksen sosiaalisen median kontekstissa ei ole juurikaan aikaisemmin toteutettu. Tämä tutkimus täyttää tutkimusaukkoa ja tarjoaa uutta tietoa liittyen käyttäjän osallistamisen keinoihin yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa. Kirjallisuuskatsauksessa luotiin viitekehys, johon empiirisen osuuden tiedonkeruussa hyödynnetty haastattelurunko ja sisällön analyysi linkitettiin. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena suomalaisessa kaupanalan yrityksessä X, jossa tiedonkeruun menetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluita. Sisällön analyysimenetelmänä käytettiin narratiivista analyysia ja teemoittelua. Vahvinta tukea tutkimuksessa löydettiin neljälle käyttäjän osallistamisen keinolle: johdon tuki, käyttäjän ulkoisen ja sisäisen kontrollin parantaminen sekä aikaisten omaksujien hyödyntäminen. Muita löydettyjä käyttäjän osallistamisen keinoja ovat pelillistämisen keinot: status, itseilmaisu ja kilpailu, viraali sisältö, palaute omasta toiminnasta, fyysinen materiaali, yhteiset pelisäännöt ja onnistumisista tiedottaminen. This paper aims to investigate how user engagement can be strengthened in the implementation phase of an enterprise social media platform. User engagement (UE) is defined as a quality of user experience that includes the cognitive, temporal and emotional aspects of user interacting with information technology. The definition of the term user engagement was based on the user engagement process model by O’Brien and Toms (2008) which includes four phases: point of engagement, engagement, disengagement and re-engagement. By enterprise social media (ESM) this paper refers a definition by Leonardi et al. (2013) according to which ESM’s are web-based platforms that allow employees to send messages to a single employee or to everyone in the organization, indicate particular employees as communication partners, post, edit and sort texts and files linked to themselves or others and view messages, connections, texts and files that have been published, edited or sorted by anyone in the organizations at any given time. User engagement is one of the keys to a successful implementation of an enterprise social media. The research of both the user engagement and implementation of an ESM has been increasing during the past few years as separate fields of research. Research of user engagement in the context of implementation of ESM has not been thoroughly conducted before and there has been only a limited amount of empirical research on user engagement as well. This paper aims to fill the identified research gap and provide novel information on how to engage users in the implementation of an enterprise social media platform. The interview frame and content analysis of the empirical study were linked to a framework generated based on a literature review. The empirical study was conducted as a qualitative case study on a trading industry enterprise X located in the Finland where expert interviews were selected as a data collection method. The content analysis was conducted as a combination of two methodologies: narrative analysis and themes analysis. The strongest evidence was identified on four ways of engaging users during the implementation of an ESM: management support, supporting the external control of a user, supporting the internal control of a user and introducing early adopters. Other identified ways to engage users were gamification: status, gamification: self-expression, gamification: competition, viral content, feedback on user activities, physical material, common rules of play and communicating the success stories.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintam\u00e4ki, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-12T05:54:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-12T05:54:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59804", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin, miten k\u00e4ytt\u00e4jien osallistamista voidaan vahvistaa yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottovaiheessa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistaminen (user engagement) on k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ko-kemuksen ominaisuus, jota kuvaavat k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kognitiivinen, ajallinen ja emotionaalinen panostus vuorovaikutukseen digitaalisen j\u00e4rjestelm\u00e4n kanssa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistamisen m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 nojattiin O'Brienin ja Tomsin (2008) prosessimalliin, jonka mukaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistamisen nelj\u00e4 vaihetta ovat osallistamisen hetki, osallistaminen, irrottautuminen ja uudelleen osallistaminen.\nYrityksen sosiaalisella medialla (enterprise social media) tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa Leonardin ym. (2013) mukaista m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, jossa YSM:t ovat web-pohjaisia alustoja, joiden avulla ty\u00f6ntekij\u00e4 voi l\u00e4hett\u00e4\u00e4 viestej\u00e4 yksitt\u00e4isille ty\u00f6ntekij\u00f6ille tai koko organisaatiolle, ilmoittaa tietyt henkil\u00f6t toistensa viestint\u00e4kumppaneiksi, julkaista, muokata ja lajitella ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n tai muita koskettavia tekstej\u00e4 tai tiedostoja ja tarkkailla viestej\u00e4, yhteyksi\u00e4, tekstej\u00e4 ja tiedostoja, joita organisaatiossa ollaan milloin tahansa julkaistu, muokattu tai lajiteltu. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistaminen on yksi onnistuneen yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton kulmakivist\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4jien osallistamista ja yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa on viime vuosina tutkittu kasvavissa m\u00e4\u00e4rin erillisiss\u00e4 tutkimuksissaan. Empiirist\u00e4 tutkimusta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistamisesta on tehty verrattain v\u00e4h\u00e4n ja sen tutkimusta yrityksen sosiaalisen median kontekstissa ei ole juurikaan aikaisemmin toteutettu. T\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tutkimusaukkoa ja tarjoaa uutta tietoa liittyen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistamisen keinoihin yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa.\nKirjallisuuskatsauksessa luotiin viitekehys, johon empiirisen osuuden tiedonkeruussa hy\u00f6dynnetty haastattelurunko ja sis\u00e4ll\u00f6n analyysi linkitettiin. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena suomalaisessa kaupanalan yrityksess\u00e4 X, jossa tiedonkeruun menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin asiantuntijahaastatteluita. Sis\u00e4ll\u00f6n analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin narratiivista analyysia ja teemoittelua. Vahvinta tukea tutkimuksessa l\u00f6ydettiin nelj\u00e4lle k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistamisen keinolle: johdon tuki, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n ulkoisen ja sis\u00e4isen kontrollin parantaminen sek\u00e4 aikaisten omaksujien hy\u00f6dynt\u00e4minen. Muita l\u00f6ydettyj\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistamisen keinoja ovat pelillist\u00e4misen keinot: status, itseilmaisu ja kilpailu, viraali sis\u00e4lt\u00f6, palaute omasta toiminnasta, fyysinen materiaali, yhteiset pelis\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja onnistumisista tiedottaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This paper aims to investigate how user engagement can be strengthened in the implementation phase of an enterprise social media platform. User engagement (UE) is defined as a quality of user experience that includes the cognitive, temporal and emotional aspects of user interacting with information technology. The definition of the term user engagement was based on the user engagement process model by O\u2019Brien and Toms (2008) which includes four phases: point of engagement, engagement, disengagement and re-engagement.\nBy enterprise social media (ESM) this paper refers a definition by Leonardi et al. (2013) according to which ESM\u2019s are web-based platforms that allow employees to send messages to a single employee or to everyone in the organization, indicate particular employees as communication partners, post, edit and sort texts and files linked to themselves or others and view messages, connections, texts and files that have been published, edited or sorted by anyone in the organizations at any given time. User engagement is one of the keys to a successful implementation of an enterprise social media. The research of both the user engagement and implementation of an ESM has been increasing during the past few years as separate fields of research. Research of user engagement in the context of implementation of ESM has not been thoroughly conducted before and there has been only a limited amount of empirical research on user engagement as well. This paper aims to fill the identified research gap and provide novel information on how to engage users in the implementation of an enterprise social media platform.\nThe interview frame and content analysis of the empirical study were linked to a framework generated based on a literature review. The empirical study was conducted as a qualitative case study on a trading industry enterprise X located in the Finland where expert interviews were selected as a data collection method. The content analysis was conducted as a combination of two methodologies: narrative analysis and themes analysis. The strongest evidence was identified on four ways of engaging users during the implementation of an ESM: management support, supporting the external control of a user, supporting the internal control of a user and introducing early adopters. Other identified ways to engage users were gamification: status, gamification: self-expression, gamification: competition, viral content, feedback on user activities, physical material, common rules of play and communicating the success stories.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-12T05:54:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-12T05:54:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yrityksen sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n osallistaminen yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810124407", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen tiedotus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59804
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd6def89-62d0-4c2d-b874-8b9ee0bc7e93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810124407.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rintamäki, Milla Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalinen media käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sisäinen tiedotus yritykset sosiaalinen media osallistaminen
title Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_full Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_fullStr Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_full_unstemmed Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_short Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_sort käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_txtP Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
topic käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalinen media käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sisäinen tiedotus yritykset sosiaalinen media osallistaminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käyttäjän osallistaminen käyttöönotto osallistaminen sisäinen tiedotus sosiaalinen media yrityksen sosiaalinen media yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59804 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810124407
work_keys_str_mv AT rintamäkimilla käyttäjänosallistaminenyrityksensosiaalisenmediankäyttöönotossa