Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia 8-luokkalaisten persoonallisuus, fyysisen aktiivisuuden määrä sekä kouluarvosanat ovat. Lisäksi tutkimme miten persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä heidän fyysiseen aktiivisuuteensa ja koulumenestykseensä. Vertailimme myös, onko sukupuolten välillä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lähde, Melissa, Louhivuori, Eetu
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59803
_version_ 1826225780207648768
author Lähde, Melissa Louhivuori, Eetu
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lähde, Melissa Louhivuori, Eetu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lähde, Melissa Louhivuori, Eetu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lähde, Melissa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia 8-luokkalaisten persoonallisuus, fyysisen aktiivisuuden määrä sekä kouluarvosanat ovat. Lisäksi tutkimme miten persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä heidän fyysiseen aktiivisuuteensa ja koulumenestykseensä. Vertailimme myös, onko sukupuolten välillä eroja persoonallisuuspiirteissä, koulumenestyksessä sekä fyysisessä aktiivisuudessa. Tutkimuksen otanta koostui kolmen eri koulun 8-luokkalaisista oppilaista. Aineisto kerättiin keskisuuresta kaupungista Keski-Suomesta. Tutkimukseen osallistui 118 oppilasta, joista tyttöjä oli 61 ja poikia 56. Persoonallisuuden piirteiden mittaamiseen käytimme Saucierin (1994) luomaa persoonallisuuden lyhyttestiä, joka on lyhennetty versio Goldbergin (1990) Trait descriptive adjectives (TDA) mittarista. Mittarin luotettavuutta arvioitiin cronbachin alfakertoimilla, jonka vaihteluväli oli 0,52-0,84. Fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen käytimme kolmea LIITU- tutkimuksessa käytettyä fyysisen aktiivisuuden kysymystä. Koulumenestyksen mittaamiseen käytimme kevättodistuksen kaikkien aineiden keskiarvoa sekä kahdeksan erikseen pyydetyn oppiaineen arvosanaa. Muuttujien välisiä yhteyksiä analysoitiin korrelaatioilla sekä varianssianalyysillä. Lisäksi ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä. Tytöt menestyivät poikia paremmin lähes kaikissa oppiaineissa, ja tyttöjen keskiarvo oli poikia tilastollisesti erittäin merkitsevästi korkeampi. Tulosten mukaan pojat olivat fyysisesti aktiivisempia kuin tytöt. Tyttöjen ja poikien persoonallisuutta kuvaavat Big Five piirreteaorian mukaiset piirteet (Goldberg 1990) erosivat tilastollisesti merkitsevästi toisistaan ainoastaan neuroottisuuden osalta. Tytöt saivat korkeammat arvot neuroottisuuden piirteistä kuin pojat. Tutkimuksessamme selvisi, että ekstroversiopiirre oli myönteisesti yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen ja neuroottisuus oli kielteisesti yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen. Koulumenestystä tutkittaessa neuroottisuus oli yhteydessä heikompaan koulumenestykseen ja sovinnollisuus sekä tunnollisuus olivat yhteydessä parempaan koulumenestykseen. Ekstroversio oli myönteisesti yhteydessä vain taito- ja taideaineisiin (liikunta, musiikki ja käsityö). Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaan sanoa, että persoonallisuudella oli yhteys fyysiseen aktiivisuuteen sekä koulumenestykseen. Jokaisen opettajan ja kasvattajan olisikin tärkeä pohtia, kuinka hyvin tunnistaa eri persoonallisuuden piirteitä oppilaissaan. POPS 2014 mukaan jokainen oppilas tulisi kohdata yksilönä, joten opettajien on tärkeää osata ottaa huomioon eri persoonallisuuspiirteet opetuksessa, kasvatuksessa sekä arvioinnissa. The aim of the study was to find out what kind of personality characteristics, the amount of physical activity, and the quality of school grades 8 students have. We also examine how personality characteristics are associated to their physical activity and school success. We also compare the differences between the sexes in personality, school performance, and physical activity. The sample of the survey consisted of three 8-grade classes in three schools. The data was collected from a medium sized city in Central Finland. The study included 118 pupils, of whom 61 were girls and 56 boys. For the measure of the personality characteristics, we used Saucier's (1994) lucrative personality short test, a shortened version of the Goldberg (1990) Trait descriptive adjectives (TDA). The reliability of the measurement was estimated by the Cronbach alpha coefficients, ranging from 0.52 to 0.84. To measure physical activity, we used three questions of physical activity used in the LIITU study. For measuring school success, we used the average of all the materials in the spring evaluation and the grade of eight separately studied subjects. The correlations between the variables were analyzed by correlations and variances analysis; in addition, the differences between the groups were examined by t-test of independent samples. In our study results showed that the 8th grade students received the highest values of conscientiousness and extroversion. The lowest values for the 8th grade were neuroticism. Students estimated number of physical activity was 4.5 times a week for 60 minutes. The average of students school success was 8.7. Our research showed that the extroversion circuit was positively associated with physical activity and neuroticism was negatively linked to physical activity. Measuring the school success, we found that neuroticism was associated with inferior school achievement, and conciliation and conscientiousness were associated with better school achievement. The Extroversion was positively related only to the arts and subjects (sport, music and crafts). The girls performed better than boys in almost all school subjects, and the reports average of girls was statistically significantly higher than the boys. According to the results, boys were physically more active than girls. The Big Five personality features of girls and boys differed statistically from each other only in terms of neuroticism. Girls got higher values of neurotic features than boys. Based on the results of our research it can be concluded that personality has a assosiation with physical activity and school achievement. Each teacher and educator should think about of how to recognize different personality features in their pupils. According to POPS 2014, individual traits must not affect the valuation so it is important to know how to take them into account in teaching, education and evaluation.
first_indexed 2019-08-19T08:21:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4hde, Melissa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Louhivuori, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-12T05:49:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-12T05:49:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia 8-luokkalaisten persoonallisuus, fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 kouluarvosanat ovat. Lis\u00e4ksi tutkimme miten persoonallisuuspiirteet ovat yhteydess\u00e4 heid\u00e4n fyysiseen aktiivisuuteensa ja koulumenestykseens\u00e4. Vertailimme my\u00f6s, onko sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 eroja persoonallisuuspiirteiss\u00e4, koulumenestyksess\u00e4 sek\u00e4 fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa.\nTutkimuksen otanta koostui kolmen eri koulun 8-luokkalaisista oppilaista. Aineisto ker\u00e4ttiin keskisuuresta kaupungista Keski-Suomesta. Tutkimukseen osallistui 118 oppilasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 61 ja poikia 56. Persoonallisuuden piirteiden mittaamiseen k\u00e4ytimme Saucierin (1994) luomaa persoonallisuuden lyhyttesti\u00e4, joka on lyhennetty versio Goldbergin (1990) Trait descriptive adjectives (TDA) mittarista. Mittarin luotettavuutta arvioitiin cronbachin alfakertoimilla, jonka vaihteluv\u00e4li oli 0,52-0,84. Fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen k\u00e4ytimme kolmea LIITU- tutkimuksessa k\u00e4ytetty\u00e4 fyysisen aktiivisuuden kysymyst\u00e4. Koulumenestyksen mittaamiseen k\u00e4ytimme kev\u00e4ttodistuksen kaikkien aineiden keskiarvoa sek\u00e4 kahdeksan erikseen pyydetyn oppiaineen arvosanaa. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 analysoitiin korrelaatioilla sek\u00e4 varianssianalyysill\u00e4. Lis\u00e4ksi ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4.\nTyt\u00f6t menestyiv\u00e4t poikia paremmin l\u00e4hes kaikissa oppiaineissa, ja tytt\u00f6jen keskiarvo oli poikia tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti korkeampi. Tulosten mukaan pojat olivat fyysisesti aktiivisempia kuin tyt\u00f6t. Tytt\u00f6jen ja poikien persoonallisuutta kuvaavat Big Five piirreteaorian mukaiset piirteet (Goldberg 1990) erosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti toisistaan ainoastaan neuroottisuuden osalta. Tyt\u00f6t saivat korkeammat arvot neuroottisuuden piirteist\u00e4 kuin pojat.\nTutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 ekstroversiopiirre oli my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen ja neuroottisuus oli kielteisesti yhteydess\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen. Koulumenestyst\u00e4 tutkittaessa neuroottisuus oli yhteydess\u00e4 heikompaan koulumenestykseen ja sovinnollisuus sek\u00e4 tunnollisuus olivat yhteydess\u00e4 parempaan koulumenestykseen. Ekstroversio oli my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 vain taito- ja taideaineisiin (liikunta, musiikki ja k\u00e4sity\u00f6).\nTutkimuksemme tulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 persoonallisuudella oli yhteys fyysiseen aktiivisuuteen sek\u00e4 koulumenestykseen. Jokaisen opettajan ja kasvattajan olisikin t\u00e4rke\u00e4 pohtia, kuinka hyvin tunnistaa eri persoonallisuuden piirteit\u00e4 oppilaissaan. POPS 2014 mukaan jokainen oppilas tulisi kohdata yksil\u00f6n\u00e4, joten opettajien on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 osata ottaa huomioon eri persoonallisuuspiirteet opetuksessa, kasvatuksessa sek\u00e4 arvioinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to find out what kind of personality characteristics, the amount of physical activity, and the quality of school grades 8 students have. We also examine how personality characteristics are associated to their physical activity and school success. We also compare the differences between the sexes in personality, school performance, and physical activity.\nThe sample of the survey consisted of three 8-grade classes in three schools. The data was collected from a medium sized city in Central Finland. The study included 118 pupils, of whom 61 were girls and 56 boys. For the measure of the personality characteristics, we used Saucier's (1994) lucrative personality short test, a shortened version of the Goldberg (1990) Trait descriptive adjectives (TDA). The reliability of the measurement was estimated by the Cronbach alpha coefficients, ranging from 0.52 to 0.84. To measure physical activity, we used three questions of physical activity used in the LIITU study. For measuring school success, we used the average of all the materials in the spring evaluation and the grade of eight separately studied subjects. The correlations between the variables were analyzed by correlations and variances analysis; in addition, the differences between the groups were examined by t-test of independent samples.\nIn our study results showed that the 8th grade students received the highest values of conscientiousness and extroversion. The lowest values for the 8th grade were neuroticism. Students estimated number of physical activity was 4.5 times a week for 60 minutes. The average of students school success was 8.7.\nOur research showed that the extroversion circuit was positively associated with physical activity and neuroticism was negatively linked to physical activity. Measuring the school success, we found that neuroticism was associated with inferior school achievement, and conciliation and conscientiousness were associated with better school achievement. The Extroversion was positively related only to the arts and subjects (sport, music and crafts).\nThe girls performed better than boys in almost all school subjects, and the reports average of girls was statistically significantly higher than the boys. According to the results, boys were physically more active than girls. The Big Five personality features of girls and boys differed statistically from each other only in terms of neuroticism. Girls got higher values of neurotic features than boys.\nBased on the results of our research it can be concluded that personality has a assosiation with physical activity and school achievement. Each teacher and educator should think about of how to recognize different personality features in their pupils. According to POPS 2014, individual traits must not affect the valuation so it is important to know how to take them into account in teaching, education and evaluation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-12T05:49:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-12T05:49:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Big Five", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810124406", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuuden piirteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ekstroversio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59803
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a4d32b5-63c2-4990-98bd-1af8b862495a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810124406.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lähde, Melissa Louhivuori, Eetu Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla Big Five Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sukupuolierot fyysinen aktiivisuus opintomenestys temperamentti persoonallisuuden piirteet persoonallisuus ekstroversio
title Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
title_full Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
title_fullStr Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
title_full_unstemmed Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
title_short Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
title_sort persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8 luokkalaisilla nuorilla
title_txtP Persoonallisuuden piirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja koulumenestykseen 8-luokkalaisilla nuorilla
topic Big Five Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sukupuolierot fyysinen aktiivisuus opintomenestys temperamentti persoonallisuuden piirteet persoonallisuus ekstroversio
topic_facet 502 Big Five Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ekstroversio fyysinen aktiivisuus opintomenestys persoonallisuuden piirteet persoonallisuus sukupuolierot temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59803 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810124406
work_keys_str_mv AT lähdemelissa persoonallisuudenpiirteidenyhteysfyysiseenaktiivisuuteenjakoulumenestykseen8luokkal