Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää noin yksivuotiaiden lasten isien asenteita varhaiskasvatuspolitiikkaa kohtaan sekä miten isät arvioivat lapsensa viihtymisen varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyön varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Lisäksi selvitettiin, kuinka isän asenteet varhaisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekoluoma, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59777
_version_ 1826225711042527232
author Ekoluoma, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ekoluoma, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ekoluoma, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ekoluoma, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää noin yksivuotiaiden lasten isien asenteita varhaiskasvatuspolitiikkaa kohtaan sekä miten isät arvioivat lapsensa viihtymisen varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyön varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Lisäksi selvitettiin, kuinka isän asenteet varhaiskasvatuspoliittisista päätöksistä näkyvät heidän arvioimassaan lapsen viihtymisessä sekä yhteistyössä. Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston, Tampereen yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyössä toteuttamaan Tasa-arvon kysymykset lasten päivähoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä (CHILDCARE) -tutkimushankkeeseen (SA 293049). Tutkimuksen aineisto koostui 252 isän vastauksista, joiden yksi tai useampi lapsi oli jossain varhaiskasvatuksen palvelussa. Aineisto oli osa CHILDCARE - kyselyä, joka oli suunnattu noin yksivuotiaiden lasten vanhemmille vuonna 2016. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttäen hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksen mukaan isien asenteet subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaamisesta olivat myönteisiä, mutta ryhmäkokojen suurentamista kohtaan kriittisiä. Isät arvioivat lapsensa viihtyvän varhaiskasvatuksessa todella hyvin sekä yhteistyön olevan henkilökunnan ja isien välillä kiitettävää. Isien asenteet varhaiskasvatuspolitiikassa tehdyistä päätöksistä eivät olleet yhteydessä lapsen arvioituun viihtymiseen tai yhteistyöhön henkilökunnan kanssa taustatekijät huomioituna. Näin ollen voidaan todeta, että isien asenteet eivät ole yhteydessä heidän näkemyksiinsä lapsen viihtymisestä tai yhteistyöstä, vaikka asenteet politiikkatason päätöksiä kohtaan olivatkin osittain kriittisiä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4ikk\u00f6nen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ekoluoma, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-08T07:04:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-08T07:04:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 noin yksivuotiaiden lasten isien asenteita varhaiskasvatuspolitiikkaa kohtaan sek\u00e4 miten is\u00e4t arvioivat lapsensa viihtymisen varhaiskasvatuksessa sek\u00e4 yhteisty\u00f6n varhaiskasvatuksen henkil\u00f6kunnan kanssa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, kuinka is\u00e4n asenteet varhaiskasvatuspoliittisista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t heid\u00e4n arvioimassaan lapsen viihtymisess\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus perustuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston, Tampereen yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteisty\u00f6ss\u00e4 toteuttamaan Tasa-arvon kysymykset lasten p\u00e4iv\u00e4hoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 (CHILDCARE) -tutkimushankkeeseen (SA 293049).\nTutkimuksen aineisto koostui 252 is\u00e4n vastauksista, joiden yksi tai useampi lapsi oli jossain varhaiskasvatuksen palvelussa. Aineisto oli osa CHILDCARE - kysely\u00e4, joka oli suunnattu noin yksivuotiaiden lasten vanhemmille vuonna 2016. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin k\u00e4ytt\u00e4en hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4.\nTutkimuksen mukaan isien asenteet subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaamisesta olivat my\u00f6nteisi\u00e4, mutta ryhm\u00e4kokojen suurentamista kohtaan kriittisi\u00e4. Is\u00e4t arvioivat lapsensa viihtyv\u00e4n varhaiskasvatuksessa todella hyvin sek\u00e4 yhteisty\u00f6n olevan henkil\u00f6kunnan ja isien v\u00e4lill\u00e4 kiitett\u00e4v\u00e4\u00e4. Isien asenteet varhaiskasvatuspolitiikassa tehdyist\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 eiv\u00e4t olleet yhteydess\u00e4 lapsen arvioituun viihtymiseen tai yhteisty\u00f6h\u00f6n henkil\u00f6kunnan kanssa taustatekij\u00e4t huomioituna. N\u00e4in ollen voidaan todeta, ett\u00e4 isien asenteet eiv\u00e4t ole yhteydess\u00e4 heid\u00e4n n\u00e4kemyksiins\u00e4 lapsen viihtymisest\u00e4 tai yhteisty\u00f6st\u00e4, vaikka asenteet politiikkatason p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 kohtaan olivatkin osittain kriittisi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-10-08T07:04:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-08T07:04:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asennetutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viihtyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Is\u00e4n varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisest\u00e4 varhaiskasvatuksessa sek\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 henkil\u00f6kunnan kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810084368", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "is\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59777
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9abb9334-aaf3-4397-b735-69e62244a4e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810084368.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ekoluoma, Henna Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa varhaiskasvatuspolitiikka asennetutkimus viihtyminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 yhteistyö lapset (ikäryhmät) isät asenteet varhaiskasvatus viihtyvyys
title Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
title_full Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
title_fullStr Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
title_full_unstemmed Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
title_short Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
title_sort isän varhaiskasvatuspolitiikka asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
title_txtP Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
topic varhaiskasvatuspolitiikka asennetutkimus viihtyminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 yhteistyö lapset (ikäryhmät) isät asenteet varhaiskasvatus viihtyvyys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus asennetutkimus asenteet isät lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus varhaiskasvatuspolitiikka viihtyminen viihtyvyys yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59777 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810084368
work_keys_str_mv AT ekoluomahenna isänvarhaiskasvatuspolitiikkaasenteetjaarviotlapsenviihtymisestävarhaiskasvatukses