Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä

Tämä tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen johtamista B2B-yrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakaskokemusta B2B-liiketoimintaympäristössä käytännössä johdetaan. Mielenkiinnon kohteena oli lisäksi se, kuinka asiakaskokemus ilmenee ja muodostuu B2B-kohdeyrityksissä ja mitä h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palsila, Elma
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59758
_version_ 1826225683513212928
author Palsila, Elma
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palsila, Elma Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palsila, Elma Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palsila, Elma
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen johtamista B2B-yrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakaskokemusta B2B-liiketoimintaympäristössä käytännössä johdetaan. Mielenkiinnon kohteena oli lisäksi se, kuinka asiakaskokemus ilmenee ja muodostuu B2B-kohdeyrityksissä ja mitä hyötyjä asiakaskokemuksen systemaattisella johtamisella voidaan saavuttaa. Pääteemojen, asiakaskokemuksen muodostumisen sekä asiakaskokemuksen johtamisen ympärille rakennettu teoreettinen viitekehys syntyi yhdistelemällä aiemman aiheita käsittelevän tutkimuksen keskeisimpiä elementtejä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kuudessa tätä tutkimusta varten suoritetussa puolistrukturoidussa teemahaastattelussa, kolmesta eri B2B-kohdeyrityksestä ja analysoitiin kvalitatiivisia tutkimusmetodeja hyödyntäen. Tulokset osoittavat, että asiakaskokemus ilmenee B2B-yrityksissä strategisesti tärkeänä ulottuvuutena, joka muodostuu kaikessa asiakkaan ja yrityksen välisessä vuorovaikutuksessa ja on läsnä organisaation kaikissa osa-alueissa ja toiminnoissa. Haastattelututkimuksen perusteella asiakaskokemuksen johtamisen merkitys organisaatioille on laaja-alaisesti tunnustettu. Asiakaskokemuksen johtaminen nähdään jatkuvana, systemaattista kehittämistä, mittaamista sekä henkilöstön sitoutumista vaativana prosessina, joka parhaimmillaan palkitsee yrityksen sekä aineettomin että taloudellisen eduin. Merkittävinä asiakaskokemuksen johtamisen hyötyinä esiin nousivat muun muassa myynnin kasvu, kustannustehokkuuden, kannattavuuden ja prosessilaadun kehittyminen, parantunut asiakastyytyväisyys, imagoedut, brändin kasvu sekä lisääntynyt henkilöstötyytyväisyys ja työhyvinvointi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:39Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palsila, Elma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-04T05:34:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-04T05:34:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59758", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen johtamista B2B-yrityksiss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka asiakaskokemusta B2B-liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 johdetaan. Mielenkiinnon kohteena oli lis\u00e4ksi se, kuinka asiakaskokemus ilmenee ja muodostuu B2B-kohdeyrityksiss\u00e4 ja mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 asiakaskokemuksen systemaattisella johtamisella voidaan saavuttaa. P\u00e4\u00e4teemojen, asiakaskokemuksen muodostumisen sek\u00e4 asiakaskokemuksen johtamisen ymp\u00e4rille rakennettu teoreettinen viitekehys syntyi yhdistelem\u00e4ll\u00e4 aiemman aiheita k\u00e4sittelev\u00e4n tutkimuksen keskeisimpi\u00e4 elementtej\u00e4.\n\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kuudessa t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten suoritetussa puolistrukturoidussa teemahaastattelussa, kolmesta eri B2B-kohdeyrityksest\u00e4 ja analysoitiin kvalitatiivisia tutkimusmetodeja hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 asiakaskokemus ilmenee B2B-yrityksiss\u00e4 strategisesti t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ulottuvuutena, joka muodostuu kaikessa asiakkaan ja yrityksen v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa ja on l\u00e4sn\u00e4 organisaation kaikissa osa-alueissa ja toiminnoissa. Haastattelututkimuksen perusteella asiakaskokemuksen johtamisen merkitys organisaatioille on laaja-alaisesti tunnustettu. Asiakaskokemuksen johtaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n jatkuvana, systemaattista kehitt\u00e4mist\u00e4, mittaamista sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n sitoutumista vaativana prosessina, joka parhaimmillaan palkitsee yrityksen sek\u00e4 aineettomin ett\u00e4 taloudellisen eduin. Merkitt\u00e4vin\u00e4 asiakaskokemuksen johtamisen hy\u00f6tyin\u00e4 esiin nousivat muun muassa myynnin kasvu, kustannustehokkuuden, kannattavuuden ja prosessilaadun kehittyminen, parantunut asiakastyytyv\u00e4isyys, imagoedut, br\u00e4ndin kasvu sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt henkil\u00f6st\u00f6tyytyv\u00e4isyys ja ty\u00f6hyvinvointi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-04T05:34:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-04T05:34:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskokemuksen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskokemuksen muodostuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskokemuksen mittaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2B", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810044338", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59758
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palsila, Elma Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä asiakaskokemuksen johtaminen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakaskokemuksen mittaaminen B2B Markkinointi Marketing 20423 yritysmarkkinointi asiakaskokemus
title Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä
title_full Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä
title_fullStr Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä
title_full_unstemmed Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä
title_short Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä
title_sort asiakaskokemuksen johtaminen b2b yrityksissä
title_txtP Asiakaskokemuksen johtaminen B2B-yrityksissä
topic asiakaskokemuksen johtaminen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakaskokemuksen mittaaminen B2B Markkinointi Marketing 20423 yritysmarkkinointi asiakaskokemus
topic_facet 20423 B2B Marketing Markkinointi asiakaskokemuksen johtaminen asiakaskokemuksen mittaaminen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakaskokemus yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59758 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810044338
work_keys_str_mv AT palsilaelma asiakaskokemuksenjohtaminenb2byrityksissä