Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta

Pro gradu -tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää kehollisuuden merkitystä monikulttuurisessa kouluympäristössä ensisijaisesti liikunnanopettajan näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksenamme oli laajentaa ymmärrystä siitä, miten kehollisuus tulee esiin liikuntatunneilla ja mitkä asiat siihen vaik...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kinnunen, Ida, Jaatela, Sanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59757
_version_ 1826225780205551616
author Kinnunen, Ida Jaatela, Sanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kinnunen, Ida Jaatela, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kinnunen, Ida Jaatela, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kinnunen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää kehollisuuden merkitystä monikulttuurisessa kouluympäristössä ensisijaisesti liikunnanopettajan näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksenamme oli laajentaa ymmärrystä siitä, miten kehollisuus tulee esiin liikuntatunneilla ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Pyrimme myös luomaan ymmärrystä kulttuuritaustan yhteyksistä kehollisuuteen sekä selvittämään opettajien kokemuksia monikulttuurisen ryhmän opettamisesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää opettajien valmiuksia monikulttuurisuuden kohtaamiseen liikunnanopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja työn tieteenfilosofinen lähtökohta on kehofenomenologinen. Tutkimuksemme aineisto koostuu kuuden liikunnanopettajan haastatteluista sekä liikuntatuntien havainnoineista. Analysoimme haastattelut aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Kulttuurien moninaisuus koulumaailmassa osoittautui sensitiiviseksi aiheeksi ja se aiheutti paljon erilaisia tunteita haastateltavissa. Toisaalta opettajat näkivät aiheen tärkeänä ja ajankohtaisena ja jakoivat mielellään kokemuksiaan. Opettajat korostivat kokemuksissaan usein monikulttuurisen ryhmän suuria tasoeroja tai maahanmuuttajaoppilaiden heikkoja motorisia perustaitoja. Vaihtelua tapahtuu kuitenkin molempiin suuntiin ja joissain lajeissa maahanmuuttajaoppilas vuorostaan on taitava. Haastatteluista välittyi opettajien positiivinen asenne monikulttuurisuutta kohtaan, vaikka suurin osa opettajista koki monikulttuurisuuden tuovan myös haasteita opettajan työnkuvaan. Uskonnon tuomat haasteet nousivat keskeisiksi kysymyksiksi monikulttuurisen ryhmän liikuntatunnilla. Opettajat kuitenkin korostivat jokaisen oppilaan yksilöllisyyttä ja sitä, että heidän käsityksensä mukaan tapoja tulkita eri uskontoja on yhtä monta kuin oppilaitakin. Keskeinen tulos oli, että kehollisuus ei ole liikunnanopettajille täysin uusi asia, mutta opettajat kokivat käsitteen ymmärtämisen vaikeana. Kehollisuus on näkynyt liikunnanopetuksessa jo pitkään, mutta toisinaan tiedostamatta. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa mainittu kehollisuus ei välttämättä siirry kouluihin sellaisenaan, vaan käsitteen avaaminen on tarpeellista. Oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen, joka on keskeinen osa kehollisuutta, on noussut yhdeksi keskeiseksi perusopetuksen opetussuunnitelman päämääräksi, ja se on välittynyt myös opettajien työhön. Opettajan valmiuksiin liittyen nousi esiin liikunnanopettajaopintojen vähäinen rooli, kun puhutaan monikulttuurisen oppilasryhmän kohtaamisesta. Tutkimukseen osallistuneilla opettajilla oli ollut hyvin vähän monikulttuuristen ryhmien kohtaamiseen liittyviä opintoja. Sen sijaan opettajat korostivat työkokemuksen tuomaa osaamista ja laajaa verkostoa. Opettajat kokivat myös oman innostuneisuuden ja myönteisen asenteen eri kulttuureja kohtaan olevan vahvistavia tekijöitä työssä jaksamisessa. Monikulttuurinen ryhmä näyttäytyi opettajien mukaan mahdollisuutena oppia uutta ja kehittää jokaisen sekä oppilaiden että opettajan monikulttuurista osaamista. The purpose of this Master’s Thesis was to examine the content of embodiment as a part of multicultural physical education from physical education teachers’ point of view. The aim was to increase understanding of how embodiment reveals itself in physical education classes and what things effect on the experiences of embodiment. We also wanted to create understanding of how cultural background is interrelated to embodiment, and to examine teachers’ experiences of teaching multicultural group. In addition, the aim was to examine teachers’ preparedness to teach multicultural group. This study is qualitative and its scientific background is phenomenological. The research material consists of six physical education teachers’ interviews and physical education classes’ observations. The interviews’ analysis was carried by means of content analysis. Cultural diversity turned out to be a sensitive theme in the field of education and it brought out a variety of feelings in the interviewees. On the other hand, the teachers understood it as an important and current issue, which made the teachers willing to share their experiences. The teachers often underlined the great variety in the level of skills in a multicultural group or immigrants’ weak basic motor skills in their experiences of teaching a multicultural group. However, it varies to both directions, meaning that there are talented immigrants as well. The teachers’ positive attitude concerning multiculturalism was perceivable, even though most teachers felt that it brings challenges to the teachers’ daily life. The central questions related to multiculturalism in physical education classes were caused by religion. The teachers emphasized every student’s individuality and their own way of expressing religion. The central result concerning embodiment was, that it is not a completely new phenomenon in the field of education. Embodiment has been a part of physical education already for a long time, at times without even recognizing it. The curriculum suggests terms, that do not necessarily transfer to the schools as such, but need to be clarified. Supporting one’s pervasive wellbeing has taken its place as a central aim in schools and it has reached teachers’ ideology. Concerning teachers’ multicultural competence, the slight role of PE teacher training came up. On the contrary, the teachers emphasized working experience and wide connections. In addition, the teachers felt that one’s own enthusiasm and favorable attitude towards different cultures were factors that helped to keep up with work. The teachers considered a multicultural group as an opportunity for everyone to learn new and to develop their multicultural competence.
first_indexed 2024-09-11T08:50:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Marjana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaatela, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-04T05:30:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-04T05:30:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kehollisuuden merkityst\u00e4 monikulttuurisessa kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ensisijaisesti liikunnanopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksenamme oli laajentaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten kehollisuus tulee esiin liikuntatunneilla ja mitk\u00e4 asiat siihen vaikuttavat. Pyrimme my\u00f6s luomaan ymm\u00e4rryst\u00e4 kulttuuritaustan yhteyksist\u00e4 kehollisuuteen sek\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajien kokemuksia monikulttuurisen ryhm\u00e4n opettamisesta. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien valmiuksia monikulttuurisuuden kohtaamiseen liikunnanopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja ty\u00f6n tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta on kehofenomenologinen. Tutkimuksemme aineisto koostuu kuuden liikunnanopettajan haastatteluista sek\u00e4 liikuntatuntien havainnoineista. Analysoimme haastattelut aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \nKulttuurien moninaisuus koulumaailmassa osoittautui sensitiiviseksi aiheeksi ja se aiheutti paljon erilaisia tunteita haastateltavissa. Toisaalta opettajat n\u00e4kiv\u00e4t aiheen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja ajankohtaisena ja jakoivat mielell\u00e4\u00e4n kokemuksiaan. Opettajat korostivat kokemuksissaan usein monikulttuurisen ryhm\u00e4n suuria tasoeroja tai maahanmuuttajaoppilaiden heikkoja motorisia perustaitoja. Vaihtelua tapahtuu kuitenkin molempiin suuntiin ja joissain lajeissa maahanmuuttajaoppilas vuorostaan on taitava. Haastatteluista v\u00e4littyi opettajien positiivinen asenne monikulttuurisuutta kohtaan, vaikka suurin osa opettajista koki monikulttuurisuuden tuovan my\u00f6s haasteita opettajan ty\u00f6nkuvaan. Uskonnon tuomat haasteet nousivat keskeisiksi kysymyksiksi monikulttuurisen ryhm\u00e4n liikuntatunnilla. Opettajat kuitenkin korostivat jokaisen oppilaan yksil\u00f6llisyytt\u00e4 ja sit\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 mukaan tapoja tulkita eri uskontoja on yht\u00e4 monta kuin oppilaitakin. \n\nKeskeinen tulos oli, ett\u00e4 kehollisuus ei ole liikunnanopettajille t\u00e4ysin uusi asia, mutta opettajat kokivat k\u00e4sitteen ymm\u00e4rt\u00e4misen vaikeana. Kehollisuus on n\u00e4kynyt liikunnanopetuksessa jo pitk\u00e4\u00e4n, mutta toisinaan tiedostamatta. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa mainittu kehollisuus ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 siirry kouluihin sellaisenaan, vaan k\u00e4sitteen avaaminen on tarpeellista. Oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen, joka on keskeinen osa kehollisuutta, on noussut yhdeksi keskeiseksi perusopetuksen opetussuunnitelman p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4ksi, ja se on v\u00e4littynyt my\u00f6s opettajien ty\u00f6h\u00f6n.\n\nOpettajan valmiuksiin liittyen nousi esiin liikunnanopettajaopintojen v\u00e4h\u00e4inen rooli, kun puhutaan monikulttuurisen oppilasryhm\u00e4n kohtaamisesta. Tutkimukseen osallistuneilla opettajilla oli ollut hyvin v\u00e4h\u00e4n monikulttuuristen ryhmien kohtaamiseen liittyvi\u00e4 opintoja. Sen sijaan opettajat korostivat ty\u00f6kokemuksen tuomaa osaamista ja laajaa verkostoa. Opettajat kokivat my\u00f6s oman innostuneisuuden ja my\u00f6nteisen asenteen eri kulttuureja kohtaan olevan vahvistavia tekij\u00f6it\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisessa. Monikulttuurinen ryhm\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi opettajien mukaan mahdollisuutena oppia uutta ja kehitt\u00e4\u00e4 jokaisen sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajan monikulttuurista osaamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master\u2019s Thesis was to examine the content of embodiment as a part of multicultural physical education from physical education teachers\u2019 point of view. The aim was to increase understanding of how embodiment reveals itself in physical education classes and what things effect on the experiences of embodiment. We also wanted to create understanding of how cultural background is interrelated to embodiment, and to examine teachers\u2019 experiences of teaching multicultural group. In addition, the aim was to examine teachers\u2019 preparedness to teach multicultural group. This study is qualitative and its scientific background is phenomenological. The research material consists of six physical education teachers\u2019 interviews and physical education classes\u2019 observations. The interviews\u2019 analysis was carried by means of content analysis. \nCultural diversity turned out to be a sensitive theme in the field of education and it brought out a variety of feelings in the interviewees. On the other hand, the teachers understood it as an important and current issue, which made the teachers willing to share their experiences. The teachers often underlined the great variety in the level of skills in a multicultural group or immigrants\u2019 weak basic motor skills in their experiences of teaching a multicultural group. However, it varies to both directions, meaning that there are talented immigrants as well. The teachers\u2019 positive attitude concerning multiculturalism was perceivable, even though most teachers felt that it brings challenges to the teachers\u2019 daily life. The central questions related to multiculturalism in physical education classes were caused by religion. The teachers emphasized every student\u2019s individuality and their own way of expressing religion. \nThe central result concerning embodiment was, that it is not a completely new phenomenon in the field of education. Embodiment has been a part of physical education already for a long time, at times without even recognizing it. The curriculum suggests terms, that do not necessarily transfer to the schools as such, but need to be clarified. Supporting one\u2019s pervasive wellbeing has taken its place as a central aim in schools and it has reached teachers\u2019 ideology. \n\nConcerning teachers\u2019 multicultural competence, the slight role of PE teacher training came up. On the contrary, the teachers emphasized working experience and wide connections. In addition, the teachers felt that one\u2019s own enthusiasm and favorable attitude towards different cultures were factors that helped to keep up with work. The teachers considered a multicultural group as an opportunity for everyone to learn new and to develop their multicultural competence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-04T05:30:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-04T05:30:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehonkuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810044337", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehontuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59757
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f2c2c52-ffeb-4db0-aa49-c4869a3d70e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810044337.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Ida Jaatela, Sanna Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta kehonkuva kehollisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus kehontuntemus monikulttuurisuus koululiikunta
title Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
title_full Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
title_fullStr Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
title_full_unstemmed Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
title_short Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
title_sort kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
title_txtP Kehollisuus osana monikulttuurista liikuntakasvatusta
topic kehonkuva kehollisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus kehontuntemus monikulttuurisuus koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kehollisuus kehonkuva kehontuntemus koululiikunta liikuntakasvatus monikulttuurisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59757 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810044337
work_keys_str_mv AT kinnunenida kehollisuusosanamonikulttuuristaliikuntakasvatusta