Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa

Kuluttajien internetissä tehtävien ostomäärien kasvaessa, myös internetissä tapahtuva markkinointiviestintä kehittyy ja mukautuu. Internetin tarjoamat mahdollisuudet asiakkaiden tietojen ja käyttäytymisen seurannassa ja hyödyntämisessä on hyvin markkinoijien tiedossa. Erityisesti mobiililaitteiden m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olavuo, Sami
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59713
_version_ 1826225793552875521
author Olavuo, Sami
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Olavuo, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Olavuo, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Olavuo, Sami
datasource_str_mv jyx
description Kuluttajien internetissä tehtävien ostomäärien kasvaessa, myös internetissä tapahtuva markkinointiviestintä kehittyy ja mukautuu. Internetin tarjoamat mahdollisuudet asiakkaiden tietojen ja käyttäytymisen seurannassa ja hyödyntämisessä on hyvin markkinoijien tiedossa. Erityisesti mobiililaitteiden mukaantulo 2000-luvulla tarjoaa jatkuvasti mukana kulkevan markkinointivälineen markkinoijille. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkimuksessa tarkastellaan markkinointiviestinnän käsitettä, personoinnin käsitettä ja personoinnin toteutusta tietokoneilla ja mobiililaitteilla. Tutkielmassa havainnollistetaan markkinointiviestintää sen segmentoiduimmassa muodossaan, yhdeltä-yhdelle –markkinoinnissa, eli personoinnissa. Toisessa luvussa käsitellään markkinointiviestinnän määritelmä, personoinnin määritelmä, personoinnin mukanaan tuomat hyödyt ja haasteet, sekä tutustutaan personoinnin toteutustapoihin. Kolmannessa luvussa tutustutaan personointiin mobiiliympäristössä. Luvussa tarkastellaan mobiililaitteiden tuomia mahdollisuuksia personoinnin toteutukseen, lisäksi tarkastellaan kuluttajien asenteita erittäin informaatiokeskeistä personointia kohtaan. Mobiililaitteet tuovat personointiin mukaan omat erityisominaisuutensa, sillä ne ovat aina mukanaan kulkevia, alituisesti verkkoon kytkettyjä laitteita. Tämä näkyy erityisesti paikkatietojen käyttömahdollisuutena. Mobiililaitteet ovat usein myös tietokoneita henkilökohtaisempia käyttäjälleen, jolloin ne tarjoavat entistä henkilökohtaisempia tietoja käyttäjästään. Tämä on nostanut myös huolenaiheita yksityisyyssuojasta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:46Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palonen, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Olavuo, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-28T13:25:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-28T13:25:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59713", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluttajien internetiss\u00e4 teht\u00e4vien ostom\u00e4\u00e4rien kasvaessa, my\u00f6s internetiss\u00e4 tapahtuva markkinointiviestint\u00e4 kehittyy ja mukautuu. Internetin tarjoamat mahdollisuudet asiakkaiden tietojen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen seurannassa ja hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 on hyvin markkinoijien tiedossa. Erityisesti mobiililaitteiden mukaantulo 2000-luvulla tarjoaa jatkuvasti mukana kulkevan markkinointiv\u00e4lineen markkinoijille. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkimuksessa tarkastellaan markkinointiviestinn\u00e4n k\u00e4sitett\u00e4, personoinnin k\u00e4sitett\u00e4 ja personoinnin toteutusta tietokoneilla ja mobiililaitteilla. Tutkielmassa havainnollistetaan markkinointiviestint\u00e4\u00e4 sen segmentoiduimmassa muodossaan, yhdelt\u00e4-yhdelle \u2013markkinoinnissa, eli personoinnissa. Toisessa luvussa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n markkinointiviestinn\u00e4n m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4, personoinnin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4, personoinnin mukanaan tuomat hy\u00f6dyt ja haasteet, sek\u00e4 tutustutaan personoinnin toteutustapoihin. Kolmannessa luvussa tutustutaan personointiin mobiiliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Luvussa tarkastellaan mobiililaitteiden tuomia mahdollisuuksia personoinnin toteutukseen, lis\u00e4ksi tarkastellaan kuluttajien asenteita eritt\u00e4in informaatiokeskeist\u00e4 personointia kohtaan. Mobiililaitteet tuovat personointiin mukaan omat erityisominaisuutensa, sill\u00e4 ne ovat aina mukanaan kulkevia, alituisesti verkkoon kytkettyj\u00e4 laitteita. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy erityisesti paikkatietojen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuutena. Mobiililaitteet ovat usein my\u00f6s tietokoneita henkil\u00f6kohtaisempia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lleen, jolloin ne tarjoavat entist\u00e4 henkil\u00f6kohtaisempia tietoja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4st\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 on nostanut my\u00f6s huolenaiheita yksityisyyssuojasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-28T13:25:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-28T13:25:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiiliteknologia markkinointiviestinn\u00e4n personoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809284262", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "personointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59713
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Olavuo, Sami Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mobiililaitteet markkinointiviestintä personointi
title Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
title_full Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
title_fullStr Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
title_full_unstemmed Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
title_short Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
title_sort mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
title_txtP Mobiiliteknologia markkinointiviestinnän personoinnissa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mobiililaitteet markkinointiviestintä personointi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede markkinointiviestintä mobiililaitteet personointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59713 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809284262
work_keys_str_mv AT olavuosami mobiiliteknologiamarkkinointiviestinnänpersonoinnissa