”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista

Tutkimukseni tavoitteena on tutkia kuudesluokkalaisten kokemuksia osallisuutensa toteutumisesta niin yleisesti kouluarjessa kuin musiikintunneilla. Tutkimuksen avulla kartoitan, minkälaisia osallisuuden kokemuksia musiikintunnin osallistava suunnitteluprosessi tuottaa. Pyrin myös löytämään uutta, ko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Anna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59699
_version_ 1828193093436833792
author Pitkänen, Anna
author2 Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pitkänen, Anna Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pitkänen, Anna Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pitkänen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on tutkia kuudesluokkalaisten kokemuksia osallisuutensa toteutumisesta niin yleisesti kouluarjessa kuin musiikintunneilla. Tutkimuksen avulla kartoitan, minkälaisia osallisuuden kokemuksia musiikintunnin osallistava suunnitteluprosessi tuottaa. Pyrin myös löytämään uutta, koulumaailmaan sovellettavaa tietoa, jonka avulla osallistavampaa koulukulttuuria voidaan luoda. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on osallistavan toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkimusprojektista, jossa kuudesluokkalaiset (n=15) saivat suunnitella ja toteuttaa haluamansa musiikintunnin. Tutkimuksen aluksi ja lopuksi tehtyjen kyselyiden ja prosessin observoinnin lisäksi 12 oppilasta osallistui teemahaastatteluun. Aineisto on analysoitu sekä teoria- että aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysilla. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella kuudesluokkalaisten aiemmat kokemukset osallisuudestaan keskittyvät koulun epämuodollisempaan toimintaan, kuten tapahtumien tai juhlien järjestämiseen. Sen sijaan oppituntien sisältöön ei ole voitu juurikaan vaikuttaa. Sekä musiikintunnin suunnitteluprosessi että sen toteutus koettiin inspiroivaksi ja positiiviseksi kokonaisuudeksi. Suunnitteluvastuu otettiin vakavasti ja osallisuuden kokemuksia syntyi runsaasti. Oppilaiden keskuudessa vallitsi kollektiivinen toive siitä, että vastaavanlaista oppituntien suunnittelutyötä tehtäisiin jatkossakin. Tutkimuksen tulokset ovat samassa linjassa aiempien osallisuutta tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka yhtälailla painottavat oppilaiden oman suunnittelutyön ja omaehtoisen toiminnan merkitystä osallisuuden lisääjänä sekä voimaantumisen ja valtautumisen lähteenä. Tämän lisäksi tutkimus tuo uuden näkökulman oppilaiden osallistumisen ja vaikuttamisen halusta: mikäli koulussa luodaan osallisuudelle toimivia kanavia ja keinoja, haluaa suurin osa oppilaista vaikuttaa arkeensa. Tämä tutkimus tarjoaa opettajille valmiin mallin, jonka avulla voidaan toteuttaa osallistava suunnitteluprosessi oppilaiden ja opettajan yhteistyössä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-27T06:11:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-27T06:11:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on tutkia kuudesluokkalaisten kokemuksia osallisuutensa toteutumisesta niin yleisesti kouluarjessa kuin musiikintunneilla. Tutkimuksen avulla kartoitan, mink\u00e4laisia osallisuuden kokemuksia musiikintunnin osallistava suunnitteluprosessi tuottaa. Pyrin my\u00f6s l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n uutta, koulumaailmaan sovellettavaa tietoa, jonka avulla osallistavampaa koulukulttuuria voidaan luoda.\n\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on osallistavan toimintatutkimuksen piirteit\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkimusprojektista, jossa kuudesluokkalaiset (n=15) saivat suunnitella ja toteuttaa haluamansa musiikintunnin. Tutkimuksen aluksi ja lopuksi tehtyjen kyselyiden ja prosessin observoinnin lis\u00e4ksi 12 oppilasta osallistui teemahaastatteluun. Aineisto on analysoitu sek\u00e4 teoria- ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella kuudesluokkalaisten aiemmat kokemukset osallisuudestaan keskittyv\u00e4t koulun ep\u00e4muodollisempaan toimintaan, kuten tapahtumien tai juhlien j\u00e4rjest\u00e4miseen. Sen sijaan oppituntien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ei ole voitu juurikaan vaikuttaa. Sek\u00e4 musiikintunnin suunnitteluprosessi ett\u00e4 sen toteutus koettiin inspiroivaksi ja positiiviseksi\nkokonaisuudeksi. Suunnitteluvastuu otettiin vakavasti ja osallisuuden kokemuksia syntyi runsaasti. Oppilaiden keskuudessa vallitsi kollektiivinen toive siit\u00e4, ett\u00e4 vastaavanlaista oppituntien suunnitteluty\u00f6t\u00e4 teht\u00e4isiin jatkossakin. Tutkimuksen tulokset ovat samassa linjassa aiempien osallisuutta tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka yht\u00e4lailla painottavat oppilaiden oman suunnitteluty\u00f6n ja omaehtoisen toiminnan merkityst\u00e4 osallisuuden lis\u00e4\u00e4j\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 voimaantumisen ja valtautumisen l\u00e4hteen\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimus tuo uuden n\u00e4k\u00f6kulman oppilaiden osallistumisen ja vaikuttamisen halusta: mik\u00e4li koulussa luodaan osallisuudelle toimivia kanavia ja keinoja, haluaa suurin osa oppilaista vaikuttaa arkeensa. T\u00e4m\u00e4\ntutkimus tarjoaa opettajille valmiin mallin, jonka avulla voidaan toteuttaa osallistava suunnitteluprosessi oppilaiden ja opettajan yhteisty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-27T06:11:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-27T06:11:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "114", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demokratiakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSai ite p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 kerranki niinku oikeesti\u201d : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809274252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistava suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouludemokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59699
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8e6015c-8247-40c1-b48b-6ac4491fb9f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809274252.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Anna ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista demokratiakasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Musiikkikasvatus Music Education 103 3052 opettajuus osallistava suunnittelu kouludemokratia kansalaiskasvatus osallistaminen demokratia vaikuttaminen musiikkikasvatus osallisuus
title ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
title_full ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
title_fullStr ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
title_full_unstemmed ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
title_short ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti”
title_sort sai ite päättää kerranki niinku oikeesti oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
title_sub oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
title_txtP ”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
topic demokratiakasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Musiikkikasvatus Music Education 103 3052 opettajuus osallistava suunnittelu kouludemokratia kansalaiskasvatus osallistaminen demokratia vaikuttaminen musiikkikasvatus osallisuus
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education demokratia demokratiakasvatus kansalaiskasvatus kouludemokratia musiikkikasvatus opettajuus osallistaminen osallistava suunnittelu osallisuus vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59699 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809274252
work_keys_str_mv AT pitkänenanna saiitepäättääkerrankiniinkuoikeestioppilaidenkokemuksiaosallisuudestaanjaosallistav