Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä

Tutkimuksessa tarkastellaan lukion opettajien toimijuuden muotoutumista opetussuunnitelmauudistukseen liittyvässä oppimisympäristöjen kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin opetuskokeiluja toteuttaneiden opettajien toimijuuden muotoutumista ja erityisesti identiteetin ja toimijuuden muotoutumise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59698
_version_ 1828193093434736640
author Koskinen, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan lukion opettajien toimijuuden muotoutumista opetussuunnitelmauudistukseen liittyvässä oppimisympäristöjen kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin opetuskokeiluja toteuttaneiden opettajien toimijuuden muotoutumista ja erityisesti identiteetin ja toimijuuden muotoutumisen välistä yhteyttä. Teoreettisena tavoitteena oli kehittää toimijuuden muotoutumiseen liittyviä teoreettisia käsitteitä ja selvittää niiden soveltuvuutta ilmiön empiiriseen tarkasteluun. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa teemahaastattelujen avulla opettajilta kerättyä palauteaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysi eteni empiirisen fenomenologian mallia mukaillen, ja aineiston tulkinta perustui hermeneuttiseen ja monin osin myös syvähermeneuttiseen rekonstruktioon. Oppimisympäristöjen kehittäminen näyttäytyi tutkimuksessa merkittävänä opettajien toimijuuden muotoutumisen kenttänä, sillä opetuskokeilujen avulla he pystyivät vaikuttamaan merkittävästi muun muassa omiin työtapoihinsa ja päivittäisen työnsä sisältöön. Toimijuuden muotoutumista ei voi kuitenkaan pitää itsestään selvänä, vaan tietynlaisia opettajan ja toimintaympäristön pirteitä voidaan pitää muita suotuisampina. Opettajan identiteetin merkitys toimijuuden muotoutumisessa osoittautui yksilölliseksi ja tilannekohtaiseksi, ja sen painotuksella oli merkitystä toimijuuden ilmenemistavalle. Opettajat myös kohtaavat kehittämistyössään monenlaisia toimintatapojen muutokseen liittyviä haasteita, joista selviytymisessä olennaista on tilanteeseen soveltuvien selviytymiskeinojen hallinta. Tutkimuksen tulokset avaavat useita suuntia jatkotutkimukselle. Käsitteellisen mallin jatkokehittämisessä on tarpeen panostaa mallin systeemisen rakenteen ja käsitteiden välisten vuorovaikutussuhteiden analysointiin. Mallia on 3 myös tarpeen validoida laajemmilla empiirisillä aineistoilla ja ulottaa validointi mallin systeemiseen rakenteeseen. Ennen kaikkea kehitetty malli antaa hyvän lähtökohdan toimijuuden muotoutumisen syvätason empiiriseen tutkimiseen, minkä pohjalta voidaan paremmin ymmärtää myös sen pintatason ilmiöitä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-27T06:04:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-27T06:04:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan lukion opettajien toimijuuden muotoutumista opetussuunnitelmauudistukseen liittyv\u00e4ss\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin opetuskokeiluja toteuttaneiden opettajien toimijuuden muotoutumista ja erityisesti identiteetin ja toimijuuden muotoutumisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Teoreettisena tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 toimijuuden muotoutumiseen liittyvi\u00e4 teoreettisia k\u00e4sitteit\u00e4 ja selvitt\u00e4\u00e4 niiden soveltuvuutta ilmi\u00f6n empiiriseen tarkasteluun. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa teemahaastattelujen avulla opettajilta ker\u00e4tty\u00e4 palauteaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Analyysi eteni empiirisen fenomenologian mallia mukaillen, ja aineiston tulkinta perustui hermeneuttiseen ja monin osin my\u00f6s syv\u00e4hermeneuttiseen rekonstruktioon. \n\nOppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyi tutkimuksessa merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 opettajien toimijuuden muotoutumisen kentt\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 opetuskokeilujen avulla he pystyiv\u00e4t vaikuttamaan merkitt\u00e4v\u00e4sti muun muassa omiin ty\u00f6tapoihinsa ja p\u00e4ivitt\u00e4isen ty\u00f6ns\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Toimijuuden muotoutumista ei voi kuitenkaan pit\u00e4\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4n\u00e4, vaan tietynlaisia opettajan ja toimintaymp\u00e4rist\u00f6n pirteit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 muita suotuisampina. Opettajan identiteetin merkitys toimijuuden muotoutumisessa osoittautui yksil\u00f6lliseksi ja tilannekohtaiseksi, ja sen painotuksella oli merkityst\u00e4 toimijuuden ilmenemistavalle. Opettajat my\u00f6s kohtaavat kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4\u00e4n monenlaisia toimintatapojen muutokseen liittyvi\u00e4 haasteita, joista selviytymisess\u00e4 olennaista on tilanteeseen soveltuvien selviytymiskeinojen hallinta.\n\nTutkimuksen tulokset avaavat useita suuntia jatkotutkimukselle. K\u00e4sitteellisen mallin jatkokehitt\u00e4misess\u00e4 on tarpeen panostaa mallin systeemisen rakenteen ja k\u00e4sitteiden v\u00e4listen vuorovaikutussuhteiden analysointiin. Mallia on \n3 \n \nmy\u00f6s tarpeen validoida laajemmilla empiirisill\u00e4 aineistoilla ja ulottaa validointi mallin systeemiseen rakenteeseen. Ennen kaikkea kehitetty malli antaa hyv\u00e4n l\u00e4ht\u00f6kohdan toimijuuden muotoutumisen syv\u00e4tason empiiriseen tutkimiseen, mink\u00e4 pohjalta voidaan paremmin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 my\u00f6s sen pintatason ilmi\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-27T06:04:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-27T06:04:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialoginen minuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transformatiivinen muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809274251", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59698
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e56d17c4-9854-45fa-a12c-07e5e351b930\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809274251.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Minna Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä dialoginen minuus transformatiivinen muutos oppimisympäristöjen kehittäminen Aikuiskasvatus Adult Education 102 lukio opettajat oppimisympäristö identiteetti toimijuus
title Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
title_full Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
title_fullStr Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
title_full_unstemmed Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
title_short Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
title_sort lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
title_txtP Lukion opettajien toimijuuden muotoutuminen oppimisympäristöjen kehittämisessä
topic dialoginen minuus transformatiivinen muutos oppimisympäristöjen kehittäminen Aikuiskasvatus Adult Education 102 lukio opettajat oppimisympäristö identiteetti toimijuus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus dialoginen minuus identiteetti lukio opettajat oppimisympäristö oppimisympäristöjen kehittäminen toimijuus transformatiivinen muutos
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809274251
work_keys_str_mv AT koskinenminna lukionopettajientoimijuudenmuotoutuminenoppimisympäristöjenkehittämisessä