Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana

Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutoimitusten, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, laskemista tarkasti ja nopeasti, mikä on keskeinen alkuopetuksessa opittava taito. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, että alkuopetuksessa opitut taidot ennustavat myöhempää matemaattista suoriutumi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sorsa, Tanja, Starczewski, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59696
_version_ 1826225747768901632
author Sorsa, Tanja Starczewski, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sorsa, Tanja Starczewski, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sorsa, Tanja Starczewski, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sorsa, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutoimitusten, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, laskemista tarkasti ja nopeasti, mikä on keskeinen alkuopetuksessa opittava taito. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, että alkuopetuksessa opitut taidot ennustavat myöhempää matemaattista suoriutumista ja laskusujuvuutta. Laskusujuvuutta ja sen kehitystä on tutkittu varsin vähän verrattuna lukutaitoon ja sen kehitykseen, vaikka matematiikan taitojen on todettu ennakoivan myöhempää koulumenestystä lukutaitoa enemmän. Tämä tutkimus on tehty osana FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa seurattiin eräiden Keski-Suomen kuntien oppilaiden lasku- ja lukutaidon kehitystä alakoulussa. Tutkittavina oli 195 oppilasta, joiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja mitattiin kolmena eri mittausajankohtana: ensimmäisen luokan keväänä sekä toisen luokan syksynä ja keväänä. Jokaisena mittausajankohtana oppilaiden tavoitteena oli laskea kahden minuutin aikana yhteen- ja vähennyslaskuja mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli seurata laskusujuvuuden kehitystä alkuopetuksen aikana. Tutkimuksessa seurattiin erityisesti riskiryhmään kuuluvien lasten kehitystä. Katkaisurajana oli 25 persentiiliä. Lisäksi tutkittiin sukupuolieroja laskusujuvuudessa eri mittausajankohtina. Tulosten mukaan riskiryhmään kuuluvien oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus erosivat ei-riskiryhmän laskusujuvuudesta ensimmäisen luokan kevään ja toisen luokan kevään välillä ei-riskiryhmän kehittyessä enemmän sekä yhteen- että vähennyslaskuissa. Ensimmäisen luokan keväänä riskiryhmä laski noin puolet vähemmän yhteenlaskuja kuin ei-riskiryhmä. Poikien lukumäärä ei eronnut tyttöjen lukumäärästä tilastollisesti merkitsevästi riskiryhmässä, mutta poikien osuus oli kuitenkin suurempi tyttöihin verrattuna, esimerkiksi toisen luokan keväänä riskiryhmään kuului 16 poikaa ja kahdeksan tyttöä. Pojilla oli siis kohonneempi riski olla riskiryhmässä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuudessa. Riskiryhmän oppilailla oli hyvin erilaisia kehityspolkuja yhteen- ja vähennyslaskutaitojen sujuvuuden kehityksessä. Yhteenlaskutaidot olivat riskiryhmässä sujuvampia kuin vähennyslaskutaidot kaikkina mittausajankohtina. Laskusujuvuuden kehityksen seuranta ja sen haasteisiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tarpeellista, sillä matematiikka on kumuloituva oppiaine, minkä takia vankka matemaattinen pohja on tärkeää. Lisäksi tutkimuksissa on todettu, että heikko laskusujuvuus ennakoi usein matemaattisia oppimisvaikeuksia.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsa, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Starczewski, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-27T05:59:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-27T05:59:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59696", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutoimitusten, kuten yhteen- ja v\u00e4hennyslaskujen, laskemista tarkasti ja nopeasti, mik\u00e4 on keskeinen alkuopetuksessa\r\n\r\nopittava taito. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, ett\u00e4 alkuopetuksessa\r\nopitut taidot ennustavat my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 matemaattista suoriutumista ja laskusujuvuutta. Laskusujuvuutta ja sen kehityst\u00e4 on tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n verrattuna lukutaitoon ja sen kehitykseen, vaikka matematiikan taitojen on todettu ennakoivan my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 koulumenestyst\u00e4 lukutaitoa enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on tehty\r\n\r\nosana FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa seurattiin er\u00e4iden\r\nKeski-Suomen kuntien oppilaiden lasku- ja lukutaidon kehityst\u00e4 alakoulussa.\r\nTutkittavina oli 195 oppilasta, joiden yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaitoja mitattiin\r\n\r\nkolmena eri mittausajankohtana: ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 toisen luokan syksyn\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4n\u00e4. Jokaisena mittausajankohtana oppilaiden tavoitteena oli\r\n\r\nlaskea kahden minuutin aikana yhteen- ja v\u00e4hennyslaskuja mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli seurata laskusujuvuuden\r\n\r\nkehityst\u00e4 alkuopetuksen aikana. Tutkimuksessa seurattiin erityisesti riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien lasten kehityst\u00e4. Katkaisurajana oli 25 persentiili\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin sukupuolieroja laskusujuvuudessa eri mittausajankohtina. Tulosten mukaan riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien oppilaiden yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuus erosivat ei-riskiryhm\u00e4n laskusujuvuudesta ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n ja toisen\r\n\r\nluokan kev\u00e4\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ei-riskiryhm\u00e4n kehittyess\u00e4 enemm\u00e4n sek\u00e4 yhteen- ett\u00e4 v\u00e4hennyslaskuissa. Ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4 riskiryhm\u00e4 laski noin puolet v\u00e4hemm\u00e4n yhteenlaskuja kuin ei-riskiryhm\u00e4. Poikien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 ei eronnut tytt\u00f6jen lukum\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti riskiryhm\u00e4ss\u00e4, mutta poikien osuus\r\n\r\noli kuitenkin suurempi tytt\u00f6ihin verrattuna, esimerkiksi toisen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4\r\nriskiryhm\u00e4\u00e4n kuului 16 poikaa ja kahdeksan tytt\u00f6\u00e4. Pojilla oli siis kohonneempi\r\n\r\nriski olla riskiryhm\u00e4ss\u00e4 yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuudessa. Riskiryhm\u00e4n oppilailla oli hyvin erilaisia kehityspolkuja yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaitojen sujuvuuden kehityksess\u00e4. Yhteenlaskutaidot olivat riskiryhm\u00e4ss\u00e4 sujuvampia kuin\r\n\r\nv\u00e4hennyslaskutaidot kaikkina mittausajankohtina. Laskusujuvuuden kehityksen seuranta ja sen haasteisiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tarpeellista,\r\n\r\nsill\u00e4 matematiikka on kumuloituva oppiaine, mink\u00e4 takia vankka matemaattinen\r\npohja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksissa on todettu, ett\u00e4 heikko laskusujuvuus\r\nennakoi usein matemaattisia oppimisvaikeuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-27T05:59:20Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-27T05:59:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809274250", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskiryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59696
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13dcb40d-c932-4468-96cc-7360a788f06c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809274250.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorsa, Tanja Starczewski, Saara Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 sukupuolierot riskiryhmät alkuopetus matematiikka laskeminen
title Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
title_full Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
title_fullStr Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
title_full_unstemmed Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
title_short Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
title_sort laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
title_txtP Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
topic laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 sukupuolierot riskiryhmät alkuopetus matematiikka laskeminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus laskeminen laskusujuvuus matematiikka riskiryhmät sukupuolierot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59696 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809274250
work_keys_str_mv AT sorsatanja laskusujuvuudenkehitysjasukupuolierotalkuopetuksenaikana