fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsa, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Starczewski, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-27T05:59:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-27T05:59:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59696", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutoimitusten, kuten yhteen- ja v\u00e4hennyslaskujen, laskemista tarkasti ja nopeasti, mik\u00e4 on keskeinen alkuopetuksessa\r\n\r\nopittava taito. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, ett\u00e4 alkuopetuksessa\r\nopitut taidot ennustavat my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 matemaattista suoriutumista ja laskusujuvuutta. Laskusujuvuutta ja sen kehityst\u00e4 on tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n verrattuna lukutaitoon ja sen kehitykseen, vaikka matematiikan taitojen on todettu ennakoivan my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 koulumenestyst\u00e4 lukutaitoa enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on tehty\r\n\r\nosana FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa seurattiin er\u00e4iden\r\nKeski-Suomen kuntien oppilaiden lasku- ja lukutaidon kehityst\u00e4 alakoulussa.\r\nTutkittavina oli 195 oppilasta, joiden yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaitoja mitattiin\r\n\r\nkolmena eri mittausajankohtana: ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 toisen luokan syksyn\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4n\u00e4. Jokaisena mittausajankohtana oppilaiden tavoitteena oli\r\n\r\nlaskea kahden minuutin aikana yhteen- ja v\u00e4hennyslaskuja mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli seurata laskusujuvuuden\r\n\r\nkehityst\u00e4 alkuopetuksen aikana. Tutkimuksessa seurattiin erityisesti riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien lasten kehityst\u00e4. Katkaisurajana oli 25 persentiili\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin sukupuolieroja laskusujuvuudessa eri mittausajankohtina. Tulosten mukaan riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien oppilaiden yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuus erosivat ei-riskiryhm\u00e4n laskusujuvuudesta ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n ja toisen\r\n\r\nluokan kev\u00e4\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ei-riskiryhm\u00e4n kehittyess\u00e4 enemm\u00e4n sek\u00e4 yhteen- ett\u00e4 v\u00e4hennyslaskuissa. Ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4 riskiryhm\u00e4 laski noin puolet v\u00e4hemm\u00e4n yhteenlaskuja kuin ei-riskiryhm\u00e4. Poikien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 ei eronnut tytt\u00f6jen lukum\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti riskiryhm\u00e4ss\u00e4, mutta poikien osuus\r\n\r\noli kuitenkin suurempi tytt\u00f6ihin verrattuna, esimerkiksi toisen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4\r\nriskiryhm\u00e4\u00e4n kuului 16 poikaa ja kahdeksan tytt\u00f6\u00e4. Pojilla oli siis kohonneempi\r\n\r\nriski olla riskiryhm\u00e4ss\u00e4 yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuudessa. Riskiryhm\u00e4n oppilailla oli hyvin erilaisia kehityspolkuja yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaitojen sujuvuuden kehityksess\u00e4. Yhteenlaskutaidot olivat riskiryhm\u00e4ss\u00e4 sujuvampia kuin\r\n\r\nv\u00e4hennyslaskutaidot kaikkina mittausajankohtina. Laskusujuvuuden kehityksen seuranta ja sen haasteisiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tarpeellista,\r\n\r\nsill\u00e4 matematiikka on kumuloituva oppiaine, mink\u00e4 takia vankka matemaattinen\r\npohja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksissa on todettu, ett\u00e4 heikko laskusujuvuus\r\nennakoi usein matemaattisia oppimisvaikeuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-27T05:59:20Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-27T05:59:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809274250", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskiryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|