Muntjakin nenä matkablogi kirjoitusharjoituksena

Hyvä kirjoitustaito on hyödyksi opiskelussa ja työelämässä, vaikka ei aikoisikaan kirjailijaksi. Kirjoittamisen harjoittelu on tärkeää monen kirjoitusoppaan ja ammattikirjailijan mielestä. Tärkeää on erilaisten harjoitusten lisäksi myös kirjoittamisen jatkuvuus. Kannattaa kirjoittaa joka päivä, edes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räty, Venla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59666
Description
Summary:Hyvä kirjoitustaito on hyödyksi opiskelussa ja työelämässä, vaikka ei aikoisikaan kirjailijaksi. Kirjoittamisen harjoittelu on tärkeää monen kirjoitusoppaan ja ammattikirjailijan mielestä. Tärkeää on erilaisten harjoitusten lisäksi myös kirjoittamisen jatkuvuus. Kannattaa kirjoittaa joka päivä, edes kymmenen minuuttia, jos haluaa kehittyä. Tieteellistä tutkimusta kirjoittamisen harjoittelusta löytyy koskien koulumaailmaa, ja harjoittelun tulokset ovat olleet positiivisia. Myös blogeja on tutkittu kirjoittamisen harjoittelun tiimoilta. Niiden todettiin motivoivan varsinkin nuoria kirjoittamaan monimuotoisuutensa takia. Yksi blogien alalaji ovat matkablogit. Niiden voi katsoa olevan suora jatke matkakertomuksille, joita on kirjoitettu jo vuosituhansia. Matkakertomukset ja -blogit pyrkivät pohjaamaan totuuteen eikä vain fiktioon, ja ne kertovat kirjoittajan omista kokemuksista matkan aikana. Tämän pohjalta suunnittelin itselleni kirjoitusharjoituksen matkablogin muodossa selvittääkseni, onko se hyvä kirjoittamisen harjoittelun muoto. Kirjoitin blogiin erilaisia tekstejä kolmen viikon ajan, yhteensä 19 kappaletta. Yhteistä teksteillä oli matkateema ja bloggaukseen liitetyt vapaamuotoisuus ja oman näkökulman tuominen esille. Harjoituksen jälkeen tein itsereflektion neljällä eri tavalla ja lisäksi pyysin palautetta kirjoittamisen ammattilaisilta. Luovan kirjoittamisen oppimista on vaikea mitata luotettavasti, mutta itsereflektion käyttö tuntui tässä hyvältä ratkaisulta. Usean menetelmän kautta oppii enemmän, ja toisaalta osaan reflektiomenetelmistä voisi käyttää paljon aikaa. Palautetta kannattaa pyytää selkeiden kysymysten avulla, jotta saa palautetta toivomistaan asioista. Matkabloggaus toimii kirjoittamisen harjoittelun välineenä reflektoivan arvioinnin kanssa.