Opettaja epäeettisenä toimijana yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia alakouluajoilta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on opettajan taholta tapahtuvasta epäasiallisesta käytöksestä heitä kohtaan, miten opettajan oppilaisiin kohdistuvaan epäasialliseen käytökseen puututtiin ja mil- laisia vaikutuksia sillä on ollut oppilaiden elämään. Tutkimus to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pusa, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59664
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on opettajan taholta tapahtuvasta epäasiallisesta käytöksestä heitä kohtaan, miten opettajan oppilaisiin kohdistuvaan epäasialliseen käytökseen puututtiin ja mil- laisia vaikutuksia sillä on ollut oppilaiden elämään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea yläkoululuokkaa kevään 2017 aikana. Luokat olivat seitsemäs-, kahdeksas- ja yhdeksäsluokka. Tutkimukseen osallistui yhteensä 42 oppilasta. Haastattelut toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi kolme avointa kysymystä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat opettajan epäasiallisen käyttäytymisen oppilaitaan kohtaan olevan yleistä; yli kolmannes vastanneista koki joutuneensa kokemaan opettajalta epäasiallista käyttäytymistä itseään kohtaan. Yleisimpiä kokemuksia olivat eriarvoistaminen “naaman perusteella”; opettaja arvotti oppilaita heidän sosioekonomisen taustansa vuoksi. Tyttöjen ja poikien vastaukset poikkesivat toisistaan. Tyttöjen pahat muistot koskivat useassa vastauksessa kouluruokailua, kun taas pojat kokivat joutuneensa syrjityksi sukupuolensa perusteella. Opettajan epäasialliseen käyttäytymiseen ei puututtu suurimman osan vastaajista mukaan mitenkään. Kuitenkin vertaistuki ja kaverit koettiin tärkeäksi. Opettajan epäasiallinen käyttäytyminen vaikutti oppilaiden koulussa viihtymiseen, koettuun stressin määrään sekä loi oppilaisiin riittämättömyyden tunteita. Aihe on tärkeä, sillä syrjinnällä on suuria vaikutuksia niin yksilö- kuin yhteiskuntatasolla. Aihetta on myös tutkittu erittäin vähän, joten tilausta tällaiselle tutkimukselle on paljon.