Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä

Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä lapsiryhmässä. Turvallisen ilmapiirin hyödyistä puhutaan paljon, mutta käsitykset ilmapiiristä ovat yleensä aina aikuisten. Aikuiset voivat tukea lapsiryhmän ilmapiirin rak...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Poikonen, Heidi, Rajala, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59626
_version_ 1826225805251837952
author Poikonen, Heidi Rajala, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikonen, Heidi Rajala, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikonen, Heidi Rajala, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikonen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä lapsiryhmässä. Turvallisen ilmapiirin hyödyistä puhutaan paljon, mutta käsitykset ilmapiiristä ovat yleensä aina aikuisten. Aikuiset voivat tukea lapsiryhmän ilmapiirin rakentumista, jos he ovat tietoisia lasten näkemyksestä sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä. Lasten kuuleminen on tärkeää. Tutkimuksemme aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksää 3–4 -vuotiasta lasta. Yhtä haastattelua lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja haastattelukysymykset pohjautuvat aiempaan teoriatietoon. Haastattelut äänitettiin ja äänitteet litteroitiin sanatarkasti aineiston analyysiä varten. Tutkimuksemme mukaan lasten mielestä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti edistäviä tekijöitä ovat lasten aktiivinen osallistuminen, lasten myönteiset vertaisryhmäsuhteet, yhteenkuuluvuudentunne ja aikuisen läsnäolo. Estäviä tekijöitä puolestaan ovat aikuisten valta-asema suhteessa lapsiin, kiusaaminen vertaisryhmäsuhteissa ja kielteiset asiat päiväkodissa. Aikuisilla on erilaisia rooleja lapsiryhmän sosioemotionaalisen ilmapiirin rakentajana. Nämä roolit ovat osallisuuden mahdollistaja, turvallisuuden tunteen tuoja, lasten hyvinvoinnin edistäjä, aikuiset päätöksentekijöinä ja aikuiset eivät ole läsnä. Lasten näkemyksen mukaan sosioemotionaalisesti turvallisessa ilmapiirissä lapset saavat olla tasavertaisia toimijoita aikuisten kanssa. Lapsiryhmässä lapset voivat luottaa siihen, että he saavat aikuisilta apua ja tukea. Lapsiryhmässä vallitsevat myönteiset vertaisryhmäsuhteet eikä kiusaamista esiinny.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eerola-Pennanen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikonen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-24T05:34:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-24T05:34:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59626", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee varhaiskasvatusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 lapsiryhm\u00e4n sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiirist\u00e4 lapsiryhm\u00e4ss\u00e4. Turvallisen ilmapiirin hy\u00f6dyist\u00e4 puhutaan paljon, mutta k\u00e4sitykset ilmapiirist\u00e4 ovat yleens\u00e4 aina aikuisten. Aikuiset voivat tukea lapsiryhm\u00e4n ilmapiirin rakentumista, jos he ovat tietoisia lasten n\u00e4kemyksest\u00e4 sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiirist\u00e4. Lasten kuuleminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4.\r\nTutkimuksemme aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 3\u20134 -vuotiasta lasta. Yht\u00e4 haastattelua lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja haastattelukysymykset pohjautuvat aiempaan teoriatietoon. Haastattelut \u00e4\u00e4nitettiin ja \u00e4\u00e4nitteet litteroitiin sanatarkasti aineiston analyysi\u00e4 varten.\r\nTutkimuksemme mukaan lasten mielest\u00e4 lapsiryhm\u00e4n sosioemotionaalisesti edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat lasten aktiivinen osallistuminen, lasten my\u00f6nteiset vertaisryhm\u00e4suhteet, yhteenkuuluvuudentunne ja aikuisen l\u00e4sn\u00e4olo. Est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 puolestaan ovat aikuisten valta-asema suhteessa lapsiin, kiusaaminen vertaisryhm\u00e4suhteissa ja kielteiset asiat p\u00e4iv\u00e4kodissa. Aikuisilla on erilaisia rooleja lapsiryhm\u00e4n sosioemotionaalisen ilmapiirin rakentajana. N\u00e4m\u00e4 roolit ovat osallisuuden mahdollistaja, turvallisuuden tunteen tuoja, lasten hyvinvoinnin edist\u00e4j\u00e4, aikuiset p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekij\u00f6in\u00e4 ja aikuiset eiv\u00e4t ole l\u00e4sn\u00e4.\r\nLasten n\u00e4kemyksen mukaan sosioemotionaalisesti turvallisessa ilmapiiriss\u00e4 lapset saavat olla tasavertaisia toimijoita aikuisten kanssa. Lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 lapset voivat luottaa siihen, ett\u00e4 he saavat aikuisilta apua ja tukea. Lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 vallitsevat my\u00f6nteiset vertaisryhm\u00e4suhteet eik\u00e4 kiusaamista esiinny.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-09-24T05:34:35Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-24T05:34:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiri\u00e4 lapsiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809244213", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59626
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fd836edb-b4a5-40d7-9576-61340dc9ab3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809244213.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikonen, Heidi Rajala, Minna Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä sosioemotionaalisuus lasten käsitykset Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ryhmät varhaiskasvatus käsitykset lapset (ikäryhmät) ilmapiiri tunnetaidot vertaissuhteet sosiaalinen kasvatus sosiaalinen vuorovaikutus
title Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
title_full Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
title_fullStr Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
title_full_unstemmed Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
title_short Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
title_sort lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
title_txtP Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
topic sosioemotionaalisuus lasten käsitykset Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ryhmät varhaiskasvatus käsitykset lapset (ikäryhmät) ilmapiiri tunnetaidot vertaissuhteet sosiaalinen kasvatus sosiaalinen vuorovaikutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ilmapiiri käsitykset lapset (ikäryhmät) lasten käsitykset ryhmät sosiaalinen kasvatus sosiaalinen vuorovaikutus sosioemotionaalisuus tunnetaidot varhaiskasvatus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59626 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809244213
work_keys_str_mv AT poikonenheidi lapsetjaaikuisetrakentamassasosioemotionaalisestiturvallistailmapiiriälapsiryhmäss