Palkka palkan päälle alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alkuopettajien työssään kokemia flow-kokemuksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä flow-kokemukset alkuopettajien kertomuksissa saavat sekä millainen merkitys näillä kokemuksilla on heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimukseni pohjautuu Csiksz...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turunen, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59611
_version_ 1828193093409570816
author Turunen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alkuopettajien työssään kokemia flow-kokemuksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä flow-kokemukset alkuopettajien kertomuksissa saavat sekä millainen merkitys näillä kokemuksilla on heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimukseni pohjautuu Csikszentmihalyin (1975) luomaan flow-teoriaan. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimusaineisto kerättiin kerronnallisella haastattelulla ja se analysoitiin fenomenologisen analyysin periaatteiden mukaan. Tutkimukseen osallistui neljä alkuopettajaa kahdesta keskikokoisesta Länsi-Suomen kaupungista. Analyysin pohjalta muotoutui kaksi flow-kokemuksia kokoavaa synteesiä: flown rakentuminen alkuopettajien kertomuksissa ja flown merkitys alkuopettajien työhyvinvoinnille. Alkuopettajien kertomuksissa flow-kokemukset näyttäytyivät ohimenevinä työn tähtihetkinä, jotka ilmaantuivat usein tilanteissa, joissa toiminta oli sopusoinnussa omien ajatusten ja tavoitteiden kanssa Flow-kokemukset näyttivät synnyttävän positiivisen ammatillisen kehittymisen ja voimaantumisen kehän. Flown aikaansaama onnistumisen tunne vahvisti alkuopettajien ammatti-identiteettiä sekä heidän omia pystyvyyden tunteitaan. Tämän tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että flow-kokemukset voisivat vähentää työhön kyllästymisen tunnetta. Huippukokemukset voisivat tarjota opettajille työarkeen kaivattuja pysähtymisen ja uppoutumisen hetkiä, joilla voisi olla opettajien työtyytyväisyyttä voimistava vaikutus.
first_indexed 2019-08-19T08:21:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-21T06:11:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-21T06:11:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59611", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alkuopettajien ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokemia flow-kokemuksia. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 flow-kokemukset alkuopettajien kertomuksissa saavat sek\u00e4 millainen merkitys n\u00e4ill\u00e4 kokemuksilla on heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvoinnilleen. Tutkimukseni pohjautuu Csikszentmihalyin (1975) luomaan flow-teoriaan.\n\nTutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kerronnallisella haastattelulla ja se analysoitiin fenomenologisen analyysin periaatteiden mukaan. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 alkuopettajaa kahdesta keskikokoisesta L\u00e4nsi-Suomen kaupungista. Analyysin pohjalta muotoutui kaksi flow-kokemuksia kokoavaa synteesi\u00e4: flown rakentuminen alkuopettajien kertomuksissa ja flown merkitys alkuopettajien ty\u00f6hyvinvoinnille.\n\nAlkuopettajien kertomuksissa flow-kokemukset n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t ohimenevin\u00e4 ty\u00f6n t\u00e4htihetkin\u00e4, jotka ilmaantuivat usein tilanteissa, joissa toiminta oli sopusoinnussa omien ajatusten ja tavoitteiden kanssa Flow-kokemukset n\u00e4yttiv\u00e4t synnytt\u00e4v\u00e4n positiivisen ammatillisen kehittymisen ja voimaantumisen keh\u00e4n. Flown aikaansaama onnistumisen tunne vahvisti alkuopettajien ammatti-identiteetti\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n omia pystyvyyden tunteitaan.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 flow-kokemukset voisivat v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n kyll\u00e4stymisen tunnetta. Huippukokemukset voisivat tarjota opettajille ty\u00f6arkeen kaivattuja pys\u00e4htymisen ja uppoutumisen hetki\u00e4, joilla voisi olla opettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 voimistava vaikutus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-21T06:11:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-21T06:11:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huippukokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uppoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palkka palkan p\u00e4\u00e4lle : alkuopettajien flow-kokemukset ty\u00f6hyvinvoinnin l\u00e4hteen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809214201", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimaantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "flow-tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59611
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/52b74e8d-7f81-4e69-b43e-f688c1983729\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809214201.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Heidi Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä huippukokemus uppoutuminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat voimaantuminen työhyvinvointi flow-tila
title Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
title_full Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
title_fullStr Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
title_full_unstemmed Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
title_short Palkka palkan päälle
title_sort palkka palkan päälle alkuopettajien flow kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
title_sub alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
title_txtP Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
topic huippukokemus uppoutuminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat voimaantuminen työhyvinvointi flow-tila
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education flow-tila huippukokemus luokanopettajat työhyvinvointi uppoutuminen voimaantuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59611 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809214201
work_keys_str_mv AT turunenheidi palkkapalkanpäällealkuopettajienflowkokemuksettyöhyvinvoinninlähteenä