Palkka palkan päälle alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alkuopettajien työssään kokemia flow-kokemuksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä flow-kokemukset alkuopettajien kertomuksissa saavat sekä millainen merkitys näillä kokemuksilla on heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimukseni pohjautuu Csiksz...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59611
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alkuopettajien työssään kokemia flow-kokemuksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä flow-kokemukset alkuopettajien kertomuksissa saavat sekä millainen merkitys näillä kokemuksilla on heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimukseni pohjautuu Csikszentmihalyin (1975) luomaan flow-teoriaan. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimusaineisto kerättiin kerronnallisella haastattelulla ja se analysoitiin fenomenologisen analyysin periaatteiden mukaan. Tutkimukseen osallistui neljä alkuopettajaa kahdesta keskikokoisesta Länsi-Suomen kaupungista. Analyysin pohjalta muotoutui kaksi flow-kokemuksia kokoavaa synteesiä: flown rakentuminen alkuopettajien kertomuksissa ja flown merkitys alkuopettajien työhyvinvoinnille. Alkuopettajien kertomuksissa flow-kokemukset näyttäytyivät ohimenevinä työn tähtihetkinä, jotka ilmaantuivat usein tilanteissa, joissa toiminta oli sopusoinnussa omien ajatusten ja tavoitteiden kanssa Flow-kokemukset näyttivät synnyttävän positiivisen ammatillisen kehittymisen ja voimaantumisen kehän. Flown aikaansaama onnistumisen tunne vahvisti alkuopettajien ammatti-identiteettiä sekä heidän omia pystyvyyden tunteitaan. Tämän tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että flow-kokemukset voisivat vähentää työhön kyllästymisen tunnetta. Huippukokemukset voisivat tarjota opettajille työarkeen kaivattuja pysähtymisen ja uppoutumisen hetkiä, joilla voisi olla opettajien työtyytyväisyyttä voimistava vaikutus.