Sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeen suunnittelu yrityksen asiakassuhteiden ylläpidon ja vahvistamisen tukena

Kuluneiden vuosikymmenien aikana sähköposti on muovaantunut yhdeksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista. Sähköpostimarkkinointi on avannut mahdollisuuksia yrityksille kohdentaa asiakkaille entistä parempaa ja persoonallisempaa viestintää. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, kuin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikonen, Taneli
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59561
Description
Summary:Kuluneiden vuosikymmenien aikana sähköposti on muovaantunut yhdeksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista. Sähköpostimarkkinointi on avannut mahdollisuuksia yrityksille kohdentaa asiakkaille entistä parempaa ja persoonallisempaa viestintää. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka yritys voi ylläpitää ja vahvistaa sen asiakassuhteita sähköpostimarkkinoinnin avulla. Työ toteutettiin toimeksiantona itäsuomalaiselle vähittäiskaupan yritykselle, joka haluaa ottaa sähköpostimarkkinoinnin osaksi sen digitaalista markkinointiviestintää ja tavoittaa sen avulla yrityksen vanhoja asiakkaita. Työn tavoitteet jakautuivat tutkimuskysymykseen ja toimeksiannon perusteella saatuihin pienempiin tavoitteisiin, kuten sisältöön liittyviin seikkoihin. Työn empiirinen osuus kerättiin haastattelemalla kolmea markkinoinnin asiantuntijaa ja kolmea yrityksen entistä asiakasta. Aineistoa käsiteltiin tulkinnallisella analyysilla informanttien keskuudessa ja tulokset osoittavat, että sähköpostimarkkinoinnin ja uutiskirjeen avulla yrityksen on mahdollista ylläpitää ja vahvistaa sen asiakassuhteita kustannustehokkaasti tarjoamalla vastaanottajille informatiivista ja relevanttia sisältöä. Sähköpostiviestintä on suoraa viestintää asiakkaan ja yrityksen välillä ja tarjoaa yritykselle mahdollisuuden luoda asiakkailleen lisäarvoa tuottamalla heille merkityksellistä sisältöä. Lupamarkkinoinnin merkitys korostuu uuden EU:n tietosuoja-asetuksen myötä. Muut tulosten perusteella saadut huomiot liittyivät viestin rakenteeseen, lähetysajankohtaan, viestitiheyteen, mittaamisen ja testaamisen merkitykseen.