Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu

Tutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita sekä niiden yhteyksiä eri perhemuotoihin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin last...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pehkonen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59560
_version_ 1826225756650340352
author Pehkonen, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pehkonen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pehkonen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pehkonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita sekä niiden yhteyksiä eri perhemuotoihin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten päivittäisiä tunteita sekä niiden vaihtelua. Tunteista tarkasteltiin iloisuutta, surullisuutta ja kiukkuisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) yleisesti tunteiden voimakkuutta ja esiintymistä esiopetusviikon aikana 2) onko tunteissa vuorokaudenajasta johtuvaa vaihtelua ja 3) vaikuttaako viikkorytmi tai taustamuuttujat lapsen tunteisiin. Taustamuuttujina tässä tutkimuksessa olivat perheessä tapahtuneet muutokset, vanhemman koulutustausta ja lapsen sukupuoli. Tutkimus toteutettiin kahdella eri paikkakunnalla Suomessa toukokuussa 2016 ja siihen osallistui 21 esiopetusryhmää. Lapset valikoituivat tutkimukseen osallistuneiden esiopetusryhmien mukaan ja heitä oli 211. Lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa Kisse-mobiilipäiväkirjaa, jossa kysyttiin esiopetuspäivän sujumisesta sekä aamun ja tämän hetken tunteista. Lisäksi vanhemmille lähetettiin esitietolomake, johon vastasi 160 vanhempaa. Tutkimuksessa käytettiin riippuvien otosten t-testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä. Lisäksi testeille tehtiin sensitiivisyysanalyysit Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testillä ja Friedmanin testillä. Kaiken kaikkiaan lapset raportoivat voimakkaampia positiivisia kuin negatiivisia tunteita eikä päiväkotiryhmien välillä ollut merkittäviä eroja lasten tunteiden osalta. Tarkasteltaessa vuorokauden aikoja riippuvien otosten t-testin mukaan lapset olivat surullisempia sekä kiukkuisempia kahtena aamuna kuin päivänä. Viikonpäivistä johtuvaa vaihtelua ei ollut toistettujen mittausten varianssianalyysin mukaan. Taustamuuttujista perheessä tapahtuneet muutokset, lapsen sukupuoli ja vanhemman koulutustausta eivät olleet systemaattisesti yhteydessä lasten kokemiin tunteisiin. Perheen muutosten osalta löydettiin yksi suuntaa antava yhteys aamun surullisuuden kehityskulun ja perheessä tapahtuneiden muutosten välillä. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä aamun kiukkuisuuteen, jolloin pojat olivat kiukkuisempia kuin tytöt. Muiden tunteiden osalta sukupuolieroa ei ollut havaittavissa. Vanhemman koulutusaste oli suuntaa antavasti yhteydessä aamun iloisuuden tasoon sekä päivän surullisuuden kehityskulkuun. Kuitenkaan muita yhteyksiä tunteiden ja taustamuuttujien väliltä ei löydetty, joten taustamuuttujat eivät näyttäisi vaikuttavan tässä aineistossa lasten tunteisiin systemaattisesti tai voimakkaasti esiopetuksessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oinas, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pehkonen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-19T05:33:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-19T05:33:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59560", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma on osa P\u00e4ivitt\u00e4isyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 lasten arkeen kuuluvia tunteita, p\u00e4ivitt\u00e4isi\u00e4 toimintoja ja sosiaalisia suhteita sek\u00e4 niiden yhteyksi\u00e4 eri perhemuotoihin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin lasten p\u00e4ivitt\u00e4isi\u00e4 tunteita sek\u00e4 niiden vaihtelua. Tunteista tarkasteltiin iloisuutta, surullisuutta ja kiukkuisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 1) yleisesti tunteiden voimakkuutta ja esiintymist\u00e4 esiopetusviikon aikana 2) onko tunteissa vuorokaudenajasta johtuvaa vaihtelua ja 3) vaikuttaako viikkorytmi tai taustamuuttujat lapsen tunteisiin. Taustamuuttujina t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olivat perheess\u00e4 tapahtuneet muutokset, vanhemman koulutustausta ja lapsen sukupuoli. Tutkimus toteutettiin kahdella eri paikkakunnalla Suomessa toukokuussa 2016 ja siihen osallistui 21 esiopetusryhm\u00e4\u00e4. Lapset valikoituivat tutkimukseen osallistuneiden esiopetusryhmien mukaan ja heit\u00e4 oli 211. Lapset t\u00e4yttiv\u00e4t viikon ajan esiopetuksessa Kisse-mobiilip\u00e4iv\u00e4kirjaa, jossa kysyttiin esiopetusp\u00e4iv\u00e4n sujumisesta sek\u00e4 aamun ja t\u00e4m\u00e4n hetken tunteista. Lis\u00e4ksi vanhemmille l\u00e4hetettiin esitietolomake, johon vastasi 160 vanhempaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin riippuvien otosten t-testi\u00e4 sek\u00e4 toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4. Lis\u00e4ksi testeille tehtiin sensitiivisyysanalyysit Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testill\u00e4 ja Friedmanin testill\u00e4. Kaiken kaikkiaan lapset raportoivat voimakkaampia positiivisia kuin negatiivisia tunteita eik\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotiryhmien v\u00e4lill\u00e4 ollut merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja lasten tunteiden osalta. Tarkasteltaessa vuorokauden aikoja riippuvien otosten t-testin mukaan lapset olivat surullisempia sek\u00e4 kiukkuisempia kahtena aamuna kuin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. Viikonp\u00e4ivist\u00e4 johtuvaa vaihtelua ei ollut toistettujen mittausten varianssianalyysin mukaan. Taustamuuttujista perheess\u00e4 tapahtuneet muutokset, lapsen sukupuoli ja vanhemman koulutustausta eiv\u00e4t olleet systemaattisesti yhteydess\u00e4 lasten kokemiin tunteisiin. Perheen muutosten osalta l\u00f6ydettiin yksi suuntaa antava yhteys aamun surullisuuden kehityskulun ja perheess\u00e4 tapahtuneiden muutosten v\u00e4lill\u00e4. Lapsen sukupuoli oli yhteydess\u00e4 aamun kiukkuisuuteen, jolloin pojat olivat kiukkuisempia kuin tyt\u00f6t. Muiden tunteiden osalta sukupuolieroa ei ollut havaittavissa. Vanhemman koulutusaste oli suuntaa antavasti yhteydess\u00e4 aamun iloisuuden tasoon sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n surullisuuden kehityskulkuun. Kuitenkaan muita yhteyksi\u00e4 tunteiden ja taustamuuttujien v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ydetty, joten taustamuuttujat eiv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4isi vaikuttavan t\u00e4ss\u00e4 aineistossa lasten tunteisiin systemaattisesti tai voimakkaasti esiopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-19T05:33:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-19T05:33:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perheen muutokset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemman koulutustausta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilip\u00e4iv\u00e4kirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten p\u00e4ivitt\u00e4iset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809194173", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59560
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/deb9cc3b-7c75-4696-9c27-5710855d226f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809194173.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pehkonen, Anni Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu lasten tunteet perheen muutokset vanhemman koulutustausta mobiilipäiväkirja Psykologia Psychology 202 tunteet esiopetus tunnetaidot tunne-elämä esikoululaiset
title Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
title_full Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
title_fullStr Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
title_full_unstemmed Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
title_short Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa
title_sort lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa perheen muutosten vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
title_sub perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
title_txtP Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
topic lasten tunteet perheen muutokset vanhemman koulutustausta mobiilipäiväkirja Psykologia Psychology 202 tunteet esiopetus tunnetaidot tunne-elämä esikoululaiset
topic_facet 202 Psychology Psykologia esikoululaiset esiopetus lasten tunteet mobiilipäiväkirja perheen muutokset tunne-elämä tunnetaidot tunteet vanhemman koulutustausta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59560 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809194173
work_keys_str_mv AT pehkonenanni lastenpäivittäisettunteetesiopetuksessaperheenmuutostenvanhemmankoulutustaustanjala