Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa

Tutkielma on oppikirjatutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten selkokieli näkyy suomi toisena kielenä -oppikirjan (S2) teksteissä ja tehtävämateriaaleissa. Lisäksi selvitetään, tukeeko S2-oppikirjan rakenne ja kuvitus selkokielistä esitystapaa. Tutkielman aineistona on käytetty Suomen mesta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyppönen, Annikki
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59549
_version_ 1826225749301919744
author Hyppönen, Annikki
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyppönen, Annikki Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyppönen, Annikki Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyppönen, Annikki
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma on oppikirjatutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten selkokieli näkyy suomi toisena kielenä -oppikirjan (S2) teksteissä ja tehtävämateriaaleissa. Lisäksi selvitetään, tukeeko S2-oppikirjan rakenne ja kuvitus selkokielistä esitystapaa. Tutkielman aineistona on käytetty Suomen mestari 1 -alkeisoppikirjaa. Tutkimusmenetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi, jonka avulla kuvataan oppikirjan selkokielisen kielimuodon tunnistettavia kielenpiirteitä ja ominaisuuksia. Analyysi kohdistuu sanastoon, tekstityyppeihin, harjoituksiin sekä kielitiedon esittämiseen. Lisäksi kuva-analyysin avulla tarkastellaan aineiston kuvia, kuvatyyppejä ja -kokoja sekä sisältöä suhteessa tekstikappaleiden ja tekstien sisältöön. Käytäntöön sovellettuna tutkimuksen tavoitteena on vaikuttaa oppikirjatuottajiin lisäämällä heille tietoa selkokielisestä kielimuodosta sekä antaa S2-opettajille tietoa selkokielestä niin opetuksessa kuin oppimateriaalin valinnassakin. Selkokieli on erityisryhmiä palveleva kielimuoto. Se ei korvaa yleiskieltä, vaan tukee niiden ihmisten tiedonsaantia, joille yleiskieli on liian vaikeaa. Kielen oppimisessa, kuten muussakin oppimisessa oppijan muisti vaikuttaa kykyyn ylläpitää informaatiota ja ymmärtää käytettyä kieltä ja sen merkityksiä. Selkokieli on yksi työmuistia keventävistä apuvälineistä. Selkeä, hyvin jäsennetty ja lyhytrakenteinen kieli helpottaa muistin toimintaa. Aiempien vuosikymmenten kielten osataitojen sijaan kieli ymmärretään nykyisin laajasti ihmisen henkilökohtaiseksi, sosiaaliseksi ja kulttuuriseksi pääomaksi, johon viitataan termillä kielikasvatus. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa korostuu S2-opetustavoitteiden kommunikatiivisuus, erityisesti ne arkielämän tilanteet, joissa kielenoppija käyttää kieltä. Oppikirja on kielenoppijalle eräänlainen malli kielen rakenteista sekä vuorovaikutuksesta ja suomalaisesta kulttuurista. Tutkimuksesta käy ilmi, että Suomen mestari 1 -alkeisoppikirja esittää kielen yksinkertaistettuna, pääosin selkokielistä kielimuotoa käyttäen. Sen tekstiaineistossa tulevat esiin selkokieliset kielenpiirteet lyhyinä lauseina, helppona sanastona sekä tekstiaineistoon ja kielenrakenteisiin liittyvinä harjoituksina. Kieliopintojaan aloittaville kohdennetun oppikirjan sisältämä kielioppiaines on laaja. Oppikirjan graafiset ratkaisut ja kuvitus tukevat pääosin selkokielistä esitystapaa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hypp\u00f6nen, Annikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-18T07:28:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-18T07:28:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59549", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma on oppikirjatutkimus, jonka tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten selkokieli n\u00e4kyy suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjan (S2) teksteiss\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4materiaaleissa. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, tukeeko S2-oppikirjan rakenne ja kuvitus selkokielist\u00e4 esitystapaa. Tutkielman aineistona on k\u00e4ytetty Suomen mestari 1 -alkeisoppikirjaa.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on teorial\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jonka avulla kuvataan oppikirjan selkokielisen kielimuodon tunnistettavia kielenpiirteit\u00e4 ja ominaisuuksia. Analyysi kohdistuu sanastoon, tekstityyppeihin, harjoituksiin sek\u00e4 kielitiedon esitt\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi kuva-analyysin avulla tarkastellaan aineiston kuvia, kuvatyyppej\u00e4 ja -kokoja sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 suhteessa tekstikappaleiden ja tekstien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.\nK\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n sovellettuna tutkimuksen tavoitteena on vaikuttaa oppikirjatuottajiin lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 heille tietoa selkokielisest\u00e4 kielimuodosta sek\u00e4 antaa S2-opettajille tietoa selkokielest\u00e4 niin opetuksessa kuin oppimateriaalin valinnassakin.\nSelkokieli on erityisryhmi\u00e4 palveleva kielimuoto. Se ei korvaa yleiskielt\u00e4, vaan tukee niiden ihmisten tiedonsaantia, joille yleiskieli on liian vaikeaa. Kielen oppimisessa, kuten muussakin oppimisessa oppijan muisti vaikuttaa kykyyn yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 informaatiota ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytetty\u00e4 kielt\u00e4 ja sen merkityksi\u00e4. Selkokieli on yksi ty\u00f6muistia kevent\u00e4vist\u00e4 apuv\u00e4lineist\u00e4. Selke\u00e4, hyvin j\u00e4sennetty ja lyhytrakenteinen kieli helpottaa muistin toimintaa.\nAiempien vuosikymmenten kielten osataitojen sijaan kieli ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nykyisin laajasti ihmisen henkil\u00f6kohtaiseksi, sosiaaliseksi ja kulttuuriseksi p\u00e4\u00e4omaksi, johon viitataan termill\u00e4 kielikasvatus. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa korostuu S2-opetustavoitteiden kommunikatiivisuus, erityisesti ne arkiel\u00e4m\u00e4n tilanteet, joissa kielenoppija k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4. Oppikirja on kielenoppijalle er\u00e4\u00e4nlainen malli kielen rakenteista sek\u00e4 vuorovaikutuksesta ja suomalaisesta kulttuurista.\nTutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 Suomen mestari 1 -alkeisoppikirja esitt\u00e4\u00e4 kielen yksinkertaistettuna, p\u00e4\u00e4osin selkokielist\u00e4 kielimuotoa k\u00e4ytt\u00e4en. Sen tekstiaineistossa tulevat esiin selkokieliset kielenpiirteet lyhyin\u00e4 lauseina, helppona sanastona sek\u00e4 tekstiaineistoon ja kielenrakenteisiin liittyvin\u00e4 harjoituksina. Kieliopintojaan aloittaville kohdennetun oppikirjan sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4 kielioppiaines on laaja. Oppikirjan graafiset ratkaisut ja kuvitus tukevat p\u00e4\u00e4osin selkokielist\u00e4 esitystapaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-09-18T07:28:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-18T07:28:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielimuoto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4 -opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809184150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selkokieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymm\u00e4rrett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleiskieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59549
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8dbcceab-4947-4937-aa01-0b714e5c9b10\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809184150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyppönen, Annikki Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa kielimuoto suomi toisena kielenä -opetus Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 kielen oppiminen kielikasvatus suomi toisena kielenä selkokieli toinen kieli ymmärrettävyys yleiskieli suomen kieli
title Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
title_full Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
title_fullStr Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
title_full_unstemmed Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
title_short Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
title_sort selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä oppikirjassa
title_txtP Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
topic kielimuoto suomi toisena kielenä -opetus Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 kielen oppiminen kielikasvatus suomi toisena kielenä selkokieli toinen kieli ymmärrettävyys yleiskieli suomen kieli
topic_facet 314 Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot kielen oppiminen kielikasvatus kielimuoto selkokieli suomen kieli suomi toisena kielenä suomi toisena kielenä -opetus toinen kieli yleiskieli ymmärrettävyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59549 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809184150
work_keys_str_mv AT hyppönenannikki selkokielinenkielimuotosuomitoisenakielenäoppikirjassa