Matkalla muotojen mestariksi

Tutkimuksessa tutkitaan miten kahden eri kustantajan ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen geometria osuudet vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamaan geometrian opetuksen tavoitteeseen ja sisältöihin. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja -katsauksena ja mene...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saros, Viivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59532
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tutkitaan miten kahden eri kustantajan ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen geometria osuudet vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamaan geometrian opetuksen tavoitteeseen ja sisältöihin. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja -katsauksena ja menetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Oppikirjatutkimuksia on tehty aiemminkin niin suomessa kuin maailmallakin, mutta tämä tutkimus tuo uutta tietoa oppikirjojen ja opetussuunnitelman välisestä toteutuvuudesta, koska uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on otettu käyttöön vuonna 2016, joka on tuonut mukanaan muutoksia opetuksen toteuttamiseen peruskouluissa. Oppikirjat ovat vakiinnuttaneet paikkansa opetuksen välineenä sekä toisinaan toimivat jopa oppituntien ainoina oppivälineinä, joten on mielenkiintoista tehdä tutkimusta siitä, miten oppikirjat toteuttavat uutta opetussuunnitelmaa. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille alkuopetusikäisen lapsen luonnolliset tavat oppia uutta sekä geometrian vaatimat osataidot. Analyysi on toteutettu sisällönanalyysina, jolla on saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimusaineistoa olleet oppikirjat toteuttavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 1.-2. luokan geometrian tavoitteen. Sisällöllisesti oppikirjoissa on suuria eroja ja ne voisivat tarjota monipuolisempia harjoituksia.