Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa case tilitoimistot

Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat herättäneet mielenkiinnon myös B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hyödyntäminen on huomioitu myös uusasiakashankinnassa sekä jo olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpidossa. Tässä kvalitatii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paloniemi, Essi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59513
_version_ 1826225703112146944
author Paloniemi, Essi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paloniemi, Essi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paloniemi, Essi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paloniemi, Essi
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat herättäneet mielenkiinnon myös B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hyödyntäminen on huomioitu myös uusasiakashankinnassa sekä jo olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpidossa. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkittiin, miten asiantuntijaorganisaatiot hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakassuhteissaan. Tämä tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tapaukseksi valikoitui tilitoimistot. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen median asemaa tilitoimistoissa. Tutkimuksessa selvitettiin millainen motivaatio ja millaisia tavoitteita tilitoimistoilla oli lähteä toteuttamaan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin, millaista suhdearvoa tilitoimistot kokevat saavansa sosiaalisen median avulla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimustuloksissa ilmeni, että tilitoimistojen tavoitteena lähteä toteutta-maan markkinointia sosiaalisessa mediassa ovat uusasiakashankinta, bränditietoi-suuden leviäminen sekä myynnin lisääntyminen. Lisäksi tutkimustuloksista voidaan nähdä, että tilitoimistot saavat sosiaalisen median avulla suhdehyötyjä. Suhdehyötyjen taloudellisena ulottuvuutena voidaan nähdä kustannustehokkuus. Strategisena ulottuvuutena havaitaan bränditietoisuuden kasvaminen sekä sitä kautta tulleet uudet asiakkuudet. Sosiaalisena ulottuvuutena puolestaan korostuu digitaalisen vuorovaikutuksen helppous ja nopeus sekä luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen. Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että sosiaalisella medialla on merkitystä tilitoimiston asiakassuhteissa. Erityisen tärkeänä sosiaalista mediaa voidaan pitää potentiaalisten asiakkaiden tavoittelussa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paloniemi, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-13T09:12:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-13T09:12:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59513", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat her\u00e4tt\u00e4neet mielenkiinnon my\u00f6s B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hy\u00f6dynt\u00e4minen on huomioitu my\u00f6s uusasiakashankinnassa sek\u00e4 jo olemassa olevien asiakassuhteiden yll\u00e4pidossa.\nT\u00e4ss\u00e4 kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkittiin, miten asiantuntijaorganisaatiot hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa asiakassuhteissaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tapaukseksi valikoitui tilitoimistot. Tutkimuksen tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median asemaa tilitoimistoissa. Tutkimuksessa selvitettiin millainen motivaatio ja millaisia tavoitteita tilitoimistoilla oli l\u00e4hte\u00e4 toteuttamaan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaista suhdearvoa tilitoimistot kokevat saavansa sosiaalisen median avulla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla.\nTutkimustuloksissa ilmeni, ett\u00e4 tilitoimistojen tavoitteena l\u00e4hte\u00e4 toteutta-maan markkinointia sosiaalisessa mediassa ovat uusasiakashankinta, br\u00e4nditietoi-suuden levi\u00e4minen sek\u00e4 myynnin lis\u00e4\u00e4ntyminen. Lis\u00e4ksi tutkimustuloksista voidaan n\u00e4hd\u00e4, ett\u00e4 tilitoimistot saavat sosiaalisen median avulla suhdehy\u00f6tyj\u00e4. Suhdehy\u00f6tyjen taloudellisena ulottuvuutena voidaan n\u00e4hd\u00e4 kustannustehokkuus. Strategisena ulottuvuutena havaitaan br\u00e4nditietoisuuden kasvaminen sek\u00e4 sit\u00e4 kautta tulleet uudet asiakkuudet. Sosiaalisena ulottuvuutena puolestaan korostuu digitaalisen vuorovaikutuksen helppous ja nopeus sek\u00e4 luottamuksen rakentaminen ja yll\u00e4pit\u00e4minen. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 sosiaalisella medialla on merkityst\u00e4 tilitoimiston asiakassuhteissa. Erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sosiaalista mediaa voidaan pit\u00e4\u00e4 potentiaalisten asiakkaiden tavoittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-13T09:12:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-13T09:12:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4minen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809134112", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilitoimistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijaorganisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59513
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a83340aa-d9f7-4595-8626-c05874febae9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809134112.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paloniemi, Essi Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot Markkinointi Marketing 20423 tilitoimistot yritysmarkkinointi asiantuntijaorganisaatiot sosiaalinen media
title Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
title_full Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
title_fullStr Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
title_full_unstemmed Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
title_short Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa
title_sort sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa case tilitoimistot
title_sub case tilitoimistot
title_txtP Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
topic Markkinointi Marketing 20423 tilitoimistot yritysmarkkinointi asiantuntijaorganisaatiot sosiaalinen media
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiantuntijaorganisaatiot sosiaalinen media tilitoimistot yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59513 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809134112
work_keys_str_mv AT paloniemiessi sosiaalisenmedianhyödyntäminenasiantuntijaorganisaationasiakassuhteissacasetilitoi