Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle

Tässä tutkielmassa käsitellään käyttäjäkokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkitystä ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin välityksellä tehtävään, kuluttajiin kohdistuvaan verkkokaupankäyntiin. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojala, Miika
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59505
_version_ 1826225814187802624
author Ojala, Miika
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Miika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Miika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Miika
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään käyttäjäkokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkitystä ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin välityksellä tehtävään, kuluttajiin kohdistuvaan verkkokaupankäyntiin. Tutkimus suoritetaan esittelemällä ensin tutkielman kannalta keskeiset käsitteet, jonka jälkeen tarkastellaan tarkemmin olemassa olevia verkkosivustojen sekä verkkokaupan suunnittelumalleja ja heuristiikkoja, kattaen pintatason suunnittelun sekä arkkitehtuuritason rakenteen. Suunnittelumallien tarkastelun jälkeen pohditaan niiden mahdollisia käytännön vaikutuksia verkkokaupan toiminnan tehostumiseen ja sen konversioasteeseen. Tiedonhankintaprosessissa käytettiin useita alan tietokantajärjestelmiä, sekä alan nidemuodossa julkaistua kirjallisuutta. Pääasiallisina lähdemateriaalin hankintatyökaluina toimivat IEEE:n (Institute of Electrical and Electronics Engineers) Xplore Digital Library-tietokanta, AIS:n (Association for Information Systems) AISeL-tietokanta sekä Google Scholar. Tutkimusaiheen kannalta keskeisten käsitteiden määritelmät esitellään toisessa luvussa, jonka jälkeen kolmannessa luvussa esitellään suunnittelumalleja ja -periaatteita sivuston kehitysprosessin eri vaiheissa. Mallien tarkastelun jälkeen neljäs luku käsittelee tutkitun materiaalin perusteella tehtyjä havaintoja, ja pohditaan esiteltyjen mallien vaikutuksia näihin pohjautuen. Löydetyn lähdemateriaalin pohjalta koostettujen havaintojen perusteella päädyttiin johtopäätökseen, jonka mukaan tämän tutkielman tutkimushypoteesi pitää paikkansa. The purpose of this bachelor’s thesis is to study the importance and effects of user experience oriented design to the conversion rates and profitability of web stores and eCommerce. This thesis was conducted in a form of a literature review. The main tools used for accessing reliable existing studies and researching source materials were electronic databases and electronic libraries, such as IEEE Xplore Digital Library, provided by Institute of Electrical and Electronics Engineers, AISeL, electronic library of Association for Information Systems and Google Scholar. Some source material was found in traditional books related to the field of information systems science. The search for source material was done using keywords, such as User Interface, Usability, User oriented design, ease of use, User Experience, eCommerce, eBusiness, Conversion Rate and their Finnish equivalents. Most of these concepts are defined in the second chapter of the thesis, followed by an introduction of different design models and principles in the third chapter. The fourth chapter contains the results of the research, which implicate correlation between good user experience design and the success of web stores, which confirms the hypothesis of this thesis.
first_indexed 2019-08-19T08:21:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirhonen, Maritta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-13T07:47:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-13T07:47:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59505", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkityst\u00e4 ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin v\u00e4lityksell\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4n, kuluttajiin kohdistuvaan verkkokaupank\u00e4yntiin. Tutkimus suoritetaan esittelem\u00e4ll\u00e4 ensin tutkielman kannalta keskeiset k\u00e4sitteet, jonka j\u00e4lkeen tarkastellaan tarkemmin olemassa olevia verkkosivustojen sek\u00e4 verkkokaupan suunnittelumalleja ja heuristiikkoja, kattaen pintatason suunnittelun sek\u00e4 arkkitehtuuritason rakenteen. Suunnittelumallien tarkastelun j\u00e4lkeen pohditaan niiden mahdollisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n vaikutuksia verkkokaupan toiminnan tehostumiseen ja sen konversioasteeseen. Tiedonhankintaprosessissa k\u00e4ytettiin useita alan tietokantaj\u00e4rjestelmi\u00e4, sek\u00e4 alan nidemuodossa julkaistua kirjallisuutta. P\u00e4\u00e4asiallisina l\u00e4hdemateriaalin hankintaty\u00f6kaluina toimivat IEEE:n (Institute of Electrical and Electronics Engineers) Xplore Digital Library-tietokanta, AIS:n (Association for Information Systems) AISeL-tietokanta sek\u00e4 Google Scholar. Tutkimusaiheen kannalta keskeisten k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t esitell\u00e4\u00e4n toisessa luvussa, jonka j\u00e4lkeen kolmannessa luvussa esitell\u00e4\u00e4n suunnittelumalleja ja -periaatteita sivuston kehitysprosessin eri vaiheissa. Mallien tarkastelun j\u00e4lkeen nelj\u00e4s luku k\u00e4sittelee tutkitun materiaalin perusteella tehtyj\u00e4 havaintoja, ja pohditaan esiteltyjen mallien vaikutuksia n\u00e4ihin pohjautuen. L\u00f6ydetyn l\u00e4hdemateriaalin pohjalta koostettujen havaintojen perusteella p\u00e4\u00e4dyttiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, jonka mukaan t\u00e4m\u00e4n tutkielman tutkimushypoteesi pit\u00e4\u00e4 paikkansa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this bachelor\u2019s thesis is to study the importance and effects of user experience oriented design to the conversion rates and profitability of web stores and eCommerce. This thesis was conducted in a form of a literature review. The main tools used for accessing reliable existing studies and researching source materials were electronic databases and electronic libraries, such as IEEE Xplore Digital Library, provided by Institute of Electrical and Electronics Engineers, AISeL, electronic library of Association for Information Systems and Google Scholar. Some source material was found in traditional books related to the field of information systems science. The search for source material was done using keywords, such as User Interface, Usability, User oriented design, ease of use, User Experience, eCommerce, eBusiness, Conversion Rate and their Finnish equivalents. Most of these concepts are defined in the second chapter of the thesis, followed by an introduction of different design models and principles in the third chapter. The fourth chapter contains the results of the research, which implicate correlation between good user experience design and the success of web stores, which confirms the hypothesis of this thesis.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-13T07:47:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-13T07:47:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809134106", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59505
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f3bed77-c1b0-4fd3-9d6a-2e6945c3b0fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809134106.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Miika Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käyttäjäkokemus käyttöliittymät käytettävyys käyttäjälähtöisyys verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) visuaalinen suunnittelu
title Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
title_full Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
title_fullStr Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
title_short Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
title_sort käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
title_txtP Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käyttäjäkokemus käyttöliittymät käytettävyys käyttäjälähtöisyys verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) visuaalinen suunnittelu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttäjäkokemus käyttäjälähtöisyys käyttöliittymät verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) visuaalinen suunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59505 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809134106
work_keys_str_mv AT ojalamiika käyttäjäkokemuspohjaisensuunnittelunmerkitysverkkokauppasivustonkonversioasteelle