Summary: | Tutkielmassani käsittelen yhden taidekasvatusprojektin avulla taide- ja museokasvatuksen mahdollisuuksia tukea valmistavaan opetukseen osallistuvien maahanmuuttajalasten kotoutumista, oppimista, ja identiteetin vahvistamista sekä pohdin valokuvausta taidekasvatuksen välineenä maahanmuuttajien kanssa työskenneltäessä.
Tutkielma on laadullinen toimintatutkimus Minä ja Me –opitaan yhdessä taiteessa –projektista, jossa toimin itse ohjaajana. Näkökulma tutkielmassa on yhteisöllinen, osallistava ja monikulttuurinen taidekasvatus. Aineisto muodostuu osallistuvasta havainnoinnista, tutkijan päiväkirjoista sekä osallistuvien organisaatioiden päähenkilöiden haastatteluista. Tutkielmassa arvioin projektin toimivuutta, verraten sitä aikaisempaan tutkimukseen sekä taidekasvatuksen teoriaan.
Tutkimus osoitti taide- ja museokasvatuksen hyväksi välineeksi tukea maahanmuuttajalasten kotoutumista, oppimista ja identiteetin vahvistamista. Projekti toi lisää ymmärrystä maahanmuuttajalasten tilanteesta. Kokemus toi lapsille iloa ja opetti uusia taitoja, joita he selkeästi arvostivat. Tuomalla museon osaksi valmistavan opetuksen kouluvuotta monipuolistimme lasten näkemystä kaupungista jossa he asuvat ja näin edistimme kotoutumista. Taidemuseon tavoitteena oli saavuttaa uusia ihmisiä ja valmistavan luokan tavoite oli oppia uusia tapoja toimia yhteistyössä ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Vähäistä ei ollut myöskään projektissa toimineiden aikuisten tiedon ja taidon syvenemisen merkitys.
|