KPI-mittariston kartoittaminen tuotanto- ja jälleenmyyntialalle

Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia tuotanto sekä jälleenmyynnin toimialojen talouden KPI-mittareita ja niiden pohjalta määritellä toimialojen tärkeimmät menestystekijät ja tyypillisimmät suorituskykymittarit. Tavoitteena oli koota tutkimuksen toimialojen tärkeimmät menestystekijät ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuokkanen, Tiia
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59478
Description
Summary:Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia tuotanto sekä jälleenmyynnin toimialojen talouden KPI-mittareita ja niiden pohjalta määritellä toimialojen tärkeimmät menestystekijät ja tyypillisimmät suorituskykymittarit. Tavoitteena oli koota tutkimuksen toimialojen tärkeimmät menestystekijät ja tyypillisimmät suorituskykymittarit yhteen, jotta toimeksiantaja CGI Suomi Oy saa paremman ymmärryksen näiden toimialojen mittaristoista ja sitä kautta pystyy kehittämään uutta palvelumuotoilua. Työn metodina toimi konstruktiivinen tutkimus. Konstruktiivisen tutkimuksen tapaan määritettiin aloilla käytetyt KPI-mittarit haastattelemalla aloilla toimivien yritysten avainhenkilöitä tutkimuskysymyksen ratkaisemiseksi. Samalla kerättiin sellaista tietoa, jolla on tieteellisestä merkitystä palvelumuotoilun kehittämiseksi. Tutkimuksessa kartoitettiin myös tapoja, joilla yritykset ovat kommunikoineet sekä sitouttaneet KPI-mittarit eri organisaatiotasoille. Lisäksi selvitettiin, miten usein mittareita kehitetään, kuka kehityksestä päättää ja miten tyytyväisiä tällä hetkellä yritykset ovat omiin mittareihinsa. Tutkimuksessa oli mukana 7 eri yritystä ja haastatteluita tehtiin seitsemän. Tutkimustuloksissa ilmeni jonkin verran samanlaisuuksia KPI-mittareissa, kuten jotkin KPI-mittarit toistuivat useamman kerran yrityksien välillä. Joillakin yrityksillä oli käytössään myös erikoisempia KPI-mittareita, jotka ovat täysin yrityskohtaisia. Kaikissa yrityksissä KPI-mittareita seurattiin, jollakin organisaatiotasolla, kuten esimerkiksi talousosastolla. Lähes kaikki yritykset olivat myös sitouttaneet kaikki organisaatiotasot yrityksen strategiaan.