“ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka ilmenevät organisaation toiminnassa. Ilmiötä tarkastellaan kahden tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paavilainen, Vilma, Lahti, Johanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59472
_version_ 1828193213245030400
author Paavilainen, Vilma Lahti, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paavilainen, Vilma Lahti, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paavilainen, Vilma Lahti, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paavilainen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka ilmenevät organisaation toiminnassa. Ilmiötä tarkastellaan kahden tutkimuskysymyksen avulla: “Miten mediatisaatio ilmenee julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä” ja “ Miten medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka ohjaavat viestintää?” Mediatisaatiolla viitataan prosessiin, jossa yhteiskunta ja sen eri toimijat tulevat yhä enemmän riippuvaiseksi mediasta ja sen tarjoamista resursseista. Mediakenttä käy parhaillaan läpi murrosta, kun perinteisen median rinnalle syntyy sosiaalisen median kanavia ja viestintä digitalisoituu. Median vaatimukset organisaatioiden suhteen siis lisääntyvät median syklin nopeutuessa ja viestintämahdollisuuksien lisääntyessä. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Kansaneläkelaitoksen eli Kelan viestinnän työntekijää. Julkisena organisaationa Kelan toimintaa ohjaa muun muassa Valtionhallinnon viestintäsuositus. Kelan kohderyhmää ovat lähes tulkoon kaikki Suomessa asuvat ja osa ulkomaillakin asuvista suomalaisista. Tärkeimpänä teoreettisena viitekehyksenä toimivat medialogiikan osa-alueet (Thorbjornsrud, Figenschou & Ihlen 2014) ja sosiaalisen median logiikan osa-alueet (Van Dijck & Poell 2013; Olsson & Eriksson 2016). Logiikoilla viitataan niihin toimintatapoihin ja käytäntöihin, jotka ohjaavat toisaalta median toimintaa, mutta myös viestinnän ammattilaisten työtä. Aineistosta pyrittiin tunnistamaan näitä logiikoiden osa-alueita. Tulosten mukaan mediatisaation vaikutuksen Kelassa voi sanoa olevan vahva: median toimintatavat on huomioitu viestinnän toiminnoissa, mikä edesauttaa arvioimaan viestinnän keinojen tehokkuutta ja järkevyyttä. Kelan viestinnän ammattilaiset ymmärtävät digitalisoituvan maailman viestintätapoja ja hyödyntävät työssään eri kanavia perinteistä mediaa unohtamatta. Medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka näyttäytyvät viestinnän ammattilaisten työssä vahvasti toisiinsa integroituneina osa-alueina: medialogiikan piirteet pätevät sosiaalisen median kanssa toimittaessa ja sosiaalisen median logiikan piirteitä voidaan soveltaa perinteisen median kanssa toimimiseen. Medialogiikan ja sosiaalisen median logiikan osaalueet eivät ole kiinnittyneet tiettyyn järjestykseen, vaan ne vaihtavat paikkaa tapauskohtaisesti ja useampi eri piirre voi esiintyä myös samanaikaisesti. Kriittinen näkökulma pitää mediatisaatiota taipumisena median valtaan ja mediaa organisaation agendan ohjaajana. Median logiikoiden mukaan toimimista ei Kelan kaltaisen organisaation osalta kuitenkaan voida itsestään selvästi kutsua median vallan alle taipumiseksi. Mediakentän muututtua monipuolisemmaksi perinteisten valta-asetelmien voidaan nähdä alkaneen kadota ja sen myötä toimijoiden suhteen alkaneen tasa-arvoistua. Pikemminkin voidaan havaita siirtymää valta-asetelmasta kohti yhteistyöasetelmaa. Tulosten perusteella sosiaalisen median logiikkaa ja medialogiikkaa ei ole mielekästä tarkastella erikseen. Jatkossa tulisi selvittää miten logiikat ohjaavat viestinnän ammattilaisten työtä muunlaisissa organisaatioissa. Olisi myös hyvä tutkia millainen käsitys mediatisaatiosta ja logiikoiden osa-alueiden jakaantumisesta viestinnän toiminnoissa on organisaation johtotason työntekijöillä. Sosiaalisen median merkityksen lisääntyessä tarvittaisiin myös tutkimusta viestinnän ammattilaisten työn muuttumisesta ja siitä, millaisia käsityksiä ammattilaisilla on työn kuormittavuudesta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:22Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Paavilainen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-12T07:06:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-12T07:06:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59472", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma k\u00e4sittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemist\u00e4 julkisen organisaation viestinn\u00e4n\nammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siit\u00e4, miten medialogiikka ja sosiaalisen\nmedian logiikka ilmenev\u00e4t organisaation toiminnassa. Ilmi\u00f6t\u00e4 tarkastellaan kahden tutkimuskysymyksen\navulla: \u201cMiten mediatisaatio ilmenee julkisen organisaation viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4\u201d ja \u201c Miten\nmedialogiikka ja sosiaalisen median logiikka ohjaavat viestint\u00e4\u00e4?\u201d\nMediatisaatiolla viitataan prosessiin, jossa yhteiskunta ja sen eri toimijat tulevat yh\u00e4 enemm\u00e4n riippuvaiseksi\nmediasta ja sen tarjoamista resursseista. Mediakentt\u00e4 k\u00e4y parhaillaan l\u00e4pi murrosta, kun perinteisen median\nrinnalle syntyy sosiaalisen median kanavia ja viestint\u00e4 digitalisoituu. Median vaatimukset organisaatioiden\nsuhteen siis lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t median syklin nopeutuessa ja viestint\u00e4mahdollisuuksien lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4.\nAineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla viitt\u00e4 Kansanel\u00e4kelaitoksen eli Kelan viestinn\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Julkisena\norganisaationa Kelan toimintaa ohjaa muun muassa Valtionhallinnon viestint\u00e4suositus. Kelan kohderyhm\u00e4\u00e4\novat l\u00e4hes tulkoon kaikki Suomessa asuvat ja osa ulkomaillakin asuvista suomalaisista.\nT\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimivat medialogiikan osa-alueet (Thorbjornsrud, Figenschou &\nIhlen 2014) ja sosiaalisen median logiikan osa-alueet (Van Dijck & Poell 2013; Olsson & Eriksson 2016).\nLogiikoilla viitataan niihin toimintatapoihin ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin, jotka ohjaavat toisaalta median toimintaa, mutta\nmy\u00f6s viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6t\u00e4. Aineistosta pyrittiin tunnistamaan n\u00e4it\u00e4 logiikoiden osa-alueita.\nTulosten mukaan mediatisaation vaikutuksen Kelassa voi sanoa olevan vahva: median toimintatavat on\nhuomioitu viestinn\u00e4n toiminnoissa, mik\u00e4 edesauttaa arvioimaan viestinn\u00e4n keinojen tehokkuutta ja\nj\u00e4rkevyytt\u00e4. Kelan viestinn\u00e4n ammattilaiset ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t digitalisoituvan maailman viestint\u00e4tapoja ja\nhy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n eri kanavia perinteist\u00e4 mediaa unohtamatta. Medialogiikka ja sosiaalisen median\nlogiikka n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4 vahvasti toisiinsa integroituneina osa-alueina:\nmedialogiikan piirteet p\u00e4tev\u00e4t sosiaalisen median kanssa toimittaessa ja sosiaalisen median logiikan piirteit\u00e4\nvoidaan soveltaa perinteisen median kanssa toimimiseen. Medialogiikan ja sosiaalisen median logiikan osaalueet\neiv\u00e4t ole kiinnittyneet tiettyyn j\u00e4rjestykseen, vaan ne vaihtavat paikkaa tapauskohtaisesti ja useampi eri\npiirre voi esiinty\u00e4 my\u00f6s samanaikaisesti.\nKriittinen n\u00e4k\u00f6kulma pit\u00e4\u00e4 mediatisaatiota taipumisena median valtaan ja mediaa organisaation agendan\nohjaajana. Median logiikoiden mukaan toimimista ei Kelan kaltaisen organisaation osalta kuitenkaan voida\nitsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4sti kutsua median vallan alle taipumiseksi. Mediakent\u00e4n muututtua monipuolisemmaksi\nperinteisten valta-asetelmien voidaan n\u00e4hd\u00e4 alkaneen kadota ja sen my\u00f6t\u00e4 toimijoiden suhteen alkaneen tasa-arvoistua. Pikemminkin voidaan havaita siirtym\u00e4\u00e4 valta-asetelmasta kohti yhteisty\u00f6asetelmaa.\nTulosten perusteella sosiaalisen median logiikkaa ja medialogiikkaa ei ole mielek\u00e4st\u00e4 tarkastella erikseen.\nJatkossa tulisi selvitt\u00e4\u00e4 miten logiikat ohjaavat viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6t\u00e4 muunlaisissa organisaatioissa.\nOlisi my\u00f6s hyv\u00e4 tutkia millainen k\u00e4sitys mediatisaatiosta ja logiikoiden osa-alueiden jakaantumisesta\nviestinn\u00e4n toiminnoissa on organisaation johtotason ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4. Sosiaalisen median merkityksen\nlis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 tarvittaisiin my\u00f6s tutkimusta viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6n muuttumisesta ja siit\u00e4, millaisia\nk\u00e4sityksi\u00e4 ammattilaisilla on ty\u00f6n kuormittavuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-12T07:06:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-12T07:06:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediatisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median logiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "medialogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkinen organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestinn\u00e4n ammattilainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201c Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4\u201d : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809124080", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkinen hallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot (j\u00e4rjestelm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joukkoviestimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkoinen tiedotus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59472
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paavilainen, Vilma Lahti, Johanna “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä mediatisaatio sosiaalisen median logiikka medialogiikka julkinen organisaatio viestinnän ammattilainen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 julkinen hallinto organisaatioviestintä media organisaatiot (järjestelmät) sosiaalinen media joukkoviestimet ulkoinen tiedotus
title “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
title_full “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
title_fullStr “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
title_full_unstemmed “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
title_short “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä”
title_sort oikeestaan ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
title_sub medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
title_txtP “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
topic mediatisaatio sosiaalisen median logiikka medialogiikka julkinen organisaatio viestinnän ammattilainen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 julkinen hallinto organisaatioviestintä media organisaatiot (järjestelmät) sosiaalinen media joukkoviestimet ulkoinen tiedotus
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä joukkoviestimet julkinen hallinto julkinen organisaatio media medialogiikka mediatisaatio organisaatiot (järjestelmät) organisaatioviestintä sosiaalinen media sosiaalisen median logiikka ulkoinen tiedotus viestinnän ammattilainen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59472 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124080
work_keys_str_mv AT paavilainenvilma oikeestaannekulkeeaikaniinkusilleenkäsikädessämedialogiikkajasosiaalisenmedianl