Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Westerholm, Päivi, de Carvalho, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59470
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän keskustelun pohjalta. Julkisessa keskustelussa on nostettu paljon esiin pohdintaa oppimisen ilon hälyttävästä puuttumisesta peruskouluissamme. Aihetta jäsennettiin Seligmanin hyvinvointia kuvaavan PERMA-teorian avulla. PERMA-teoria antoi monipuolisen ja varsin sopivan työkalun tutkimuksellisesti vielä nuoren ja selkeytymättömän aiheen käsittelyyn. PERMA-teoria koostuu viidestä osa-alueesta, joita ovat myönteiset tunteet, sitoutuminen, vuorovaikutussuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Tutkimusaineistona käytettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Tätä peruskoulun opettajien työtä ohjaavaa asiakirjaa tutkittiin systemaattisen tekstianalyysin keinoin. Systemaattinen tekstianalyysi sopi hyvin tutkimusaiheen käsittelyyn sekä tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseen ja antoi mahdollisuuden hermeneuttiseen tutkijan ymmärryksen kehittymiseen, joka tapahtui tutkimuksen edetessä. Ensikatsomalta vaikutti siltä, ettei oppimisen ilolla ole juuri mitään asemaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, mutta moninkertainen tutkimusaineiston läpikäynti ja syvällinen aiheen jäsentäminen PERMA-teorian mukaan näytti oppimisen ilolla olevan keskeinen, joskin piiloinen rooli tutkimusaineistossa. Tutkimuksen perusteella Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy paljon PERMA:n jokaiseen osa-alueeseen oppimisen ilon näkökulmasta liittyviä tekijöitä, mutta kokonaisuutta ei ole kuvattu selkeästi. Tutkijoille sen sijaan kirkastui syvällisen hermeneuttisen prosessin kautta selkeä käsitys oppimisen ilon rakentumisesta. Oppimisen ilo rakentuu hyvien vuorovaikutussuhteiden kannattelemana. Tärkeäksi ja hyväksytyksi tulemisen kokeminen antaa merkitystä sekä omalle identiteetille että työlle. Koettu merkityksellisyys sekä oppilaan lähtökohtien ja edellytysten huomioiminen antavat mahdollisuuden työntekoon sitoutumiselle, joka on välttämätöntä onnistumiselle. Tavoitteiden saavuttaminen tapahtuu parhaiten oikea-aikaisen ohjauksen turvin. Kaikkia näitä vaiheita tukevat myönteiset tunteet ja vaiheiden kautta saadaan myös kokea myönteisiä tunteita. Tästä kokonaisuudesta rakentuu oppimisen ilo, joka on paljon enemmän kuin joku kiva tunne.