''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä

Tässä pro gradu -tutkielmassa haluttiin selvittää Hattulan Parolassa sijaitsevassa Juteinikeskuksessa toimivien opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia työskentelystä ja opiskelusta fyysisesti joustavassa oppimisympäristössä. Tarkoituksena oli saada selville miten opettajat ja oppilaat ovat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kataja, Minna, Kähkölä, Susanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59463
_version_ 1826225715094224896
author Kataja, Minna Kähkölä, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kataja, Minna Kähkölä, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kataja, Minna Kähkölä, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kataja, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa haluttiin selvittää Hattulan Parolassa sijaitsevassa Juteinikeskuksessa toimivien opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia työskentelystä ja opiskelusta fyysisesti joustavassa oppimisympäristössä. Tarkoituksena oli saada selville miten opettajat ja oppilaat ovat kokeneet arjen täysin uudenlaisissa avoimissa ja joustavissa oppimistiloissa, joissa äänet, liikkuminen, oppilaiden vapaus valita työskentelypaikka ja kirjattomuus ovat uusia ulottuvuuksia opiskelussa. Tutkimuksessamme käytimme laadullista tutkimustapaa ja keräsimme aineiston puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkielmassa tarkastellaan oppimisympäristöjen ulottuvuuksien käsitteitä ja perehdytään suomalaisen koulurakentamisen historiaan oppimistilojen kehittymisen näkökulmasta. Tutkimuksessamme saimme selville, että joustavan oppimisympäristön myötä opettajat olivat joutuneet muuttamaan käsitystään opettajuudesta täysin uudenlaiseksi. Opettajuudessa oli tapahtunut suuri muutos yksinäisestä ja itsenäisestä työotteesta yhdessä tekemiseen ja yhteisopettajuuteen. Yhteisopettajuus oli tehnyt työstä mielekästä ja monipuolista. Opettajat olivat oppineet joustaviksi työtovereiksi ja oppineet uutta kollegoiltaan. Haastattelujen perusteella oppilaat olivat saavuttaneet taitoja, joita perinteiset luokkamuotoiset tilat eivät mahdollista. He olivat oppineet itsenäistä työskentelyä, itsesäätelytaitoja ja erilaisuuden hyväksymistä. Joustavat oppimisympäristöt olivat tuoneet mukanaan mahdollisuuksia oppia tunnistamaan ja reflektoimaan omaan oppimiseen liittyviä toimintatapoja. Ympäristön joustavuus oli kasvattanut itsehillintä- ja säätelytaitoja. Oppilaat joilla oli erityistarpeita, olivat sulautuneet luontevasti osaksi koulun arkea, koska uudenlainen oppimisympäristö ja toimintamallit olivat poistaneet heiltä erityisoppilaan leiman. Opettajien ja oppilaiden haastatteluista tuli selkeästi esiin koulun yhteisöllisyys ja erilaisuuden hyväksymisen kulttuuri.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kataja, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4hk\u00f6l\u00e4, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-12T06:15:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-12T06:15:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59463", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 Hattulan Parolassa sijaitsevassa Juteinikeskuksessa toimivien opettajien ja oppilaiden merkitt\u00e4vi\u00e4 kokemuksia ty\u00f6skentelyst\u00e4 ja opiskelusta fyysisesti joustavassa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tarkoituksena oli saada selville miten opettajat ja oppilaat ovat kokeneet arjen t\u00e4ysin uudenlaisissa avoimissa ja joustavissa oppimistiloissa, joissa \u00e4\u00e4net, liikkuminen, oppilaiden vapaus valita ty\u00f6skentelypaikka ja kirjattomuus ovat uusia ulottuvuuksia opiskelussa. \n\tTutkimuksessamme k\u00e4ytimme laadullista tutkimustapaa ja ker\u00e4simme aineiston puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkielmassa tarkastellaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen ulottuvuuksien k\u00e4sitteit\u00e4 ja perehdyt\u00e4\u00e4n suomalaisen koulurakentamisen historiaan oppimistilojen kehittymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \tTutkimuksessamme saimme selville, ett\u00e4 joustavan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n my\u00f6t\u00e4 opettajat olivat joutuneet muuttamaan k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n opettajuudesta t\u00e4ysin uudenlaiseksi. Opettajuudessa oli tapahtunut suuri muutos yksin\u00e4isest\u00e4 ja itsen\u00e4isest\u00e4 ty\u00f6otteesta yhdess\u00e4 tekemiseen ja yhteisopettajuuteen. Yhteisopettajuus oli tehnyt ty\u00f6st\u00e4 mielek\u00e4st\u00e4 ja monipuolista. Opettajat olivat oppineet joustaviksi ty\u00f6tovereiksi ja oppineet uutta kollegoiltaan.\n\tHaastattelujen perusteella oppilaat olivat saavuttaneet taitoja, joita perinteiset luokkamuotoiset tilat eiv\u00e4t mahdollista. He olivat oppineet itsen\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4, itses\u00e4\u00e4telytaitoja ja erilaisuuden hyv\u00e4ksymist\u00e4. Joustavat oppimisymp\u00e4rist\u00f6t olivat tuoneet mukanaan mahdollisuuksia oppia tunnistamaan ja reflektoimaan omaan oppimiseen liittyvi\u00e4 toimintatapoja. Ymp\u00e4rist\u00f6n joustavuus oli kasvattanut itsehillint\u00e4- ja s\u00e4\u00e4telytaitoja. Oppilaat joilla oli erityistarpeita, olivat sulautuneet luontevasti osaksi koulun arkea, koska uudenlainen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja toimintamallit olivat poistaneet heilt\u00e4 erityisoppilaan leiman. Opettajien ja oppilaiden haastatteluista tuli selke\u00e4sti esiin koulun yhteis\u00f6llisyys ja erilaisuuden hyv\u00e4ksymisen kulttuuri.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-12T06:15:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-12T06:15:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysiset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoimet oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joustavat oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "''Me ollaan vain ja elet\u00e4\u00e4n t\u00e4t\u00e4 arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkitt\u00e4vi\u00e4 kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809124073", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59463
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7340f3dd-e22d-4b27-a980-c8f9525539ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809124073.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kataja, Minna Kähkölä, Susanna ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä fyysiset oppimisympäristöt avoimet oppimisympäristöt joustavat oppimisympäristöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö yhteisopettajuus itseohjautuvuus
title ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_full ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_fullStr ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_short ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea''
title_sort me ollaan vain ja eletään tätä arkea opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_sub opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_txtP ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
topic fyysiset oppimisympäristöt avoimet oppimisympäristöt joustavat oppimisympäristöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö yhteisopettajuus itseohjautuvuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education avoimet oppimisympäristöt fyysiset oppimisympäristöt itseohjautuvuus joustavat oppimisympäristöt oppimisympäristö yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59463 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124073
work_keys_str_mv AT katajaminna meollaanvainjaeletääntätäarkeaopettajienjaoppilaidenmerkittäviäkokemuksiafyysisestij