Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä

Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman perusteissa kouluja velvoitetaan tarjoamaan oppilaille vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vuodessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yhdessä suomalaisessa kunnassa on toteutettu MOK-työtä, näkevätkö opettajat MOK-työn hyö...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pitkänen, Kati, Vahvaselkä, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59448
_version_ 1826225686675718144
author Pitkänen, Kati Vahvaselkä, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Kati Vahvaselkä, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Kati Vahvaselkä, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Kati
datasource_str_mv jyx
description Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman perusteissa kouluja velvoitetaan tarjoamaan oppilaille vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vuodessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yhdessä suomalaisessa kunnassa on toteutettu MOK-työtä, näkevätkö opettajat MOK-työn hyödyttäneen oppilaita ja lisänneen yhteistyötä opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti, kokevatko he MOK-työn haasteelliseksi ja miten he suhtautuvat eheyttämiseen ja MOK-työhön sen välineenä. Verkkopohjainen kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2017 lopussa, ja aineistosta (N=43) muodostettiin neljä summamuuttujaa, joiden sisäistä yhdenmukaisuutta analysoitiin Cronbachin alfan avulla. Muita menetelmiä olivat prosentti- ja frekvenssijakaumat, Pearsonin korrelaatiokerroin, Mann- Whitney U-testi sekä laadullinen sisällönanalyysi, avovastauksia. Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajat kokevat jonka avulla tarkasteltiin MOK-työn hyödyttäneen Oppimiskokonaisuuksien oppilaita ja lisänneen heidän osallisuuttaan. suunnittelu ja toteutus on lisännyt myös sekä opettajien välistä että oppilaiden keskinäistä yhteistyötä. Tältä osin opetussuunnitelman tavoitteiden voi toteutuneen. MOK-työ ei kuitenkaan juuri näytä lisänneen koulun ja yhteiskunnan yhteistyötä. Lisäksi MOK-työn haasteina ovat pieniksi katsoa muun koetut resurssit sekä arvioinnin vaikeus. Eniten haasteita kokevat ne, joilla on vähiten työkokemusta. Opettajat suhtautuvat eheyttämiseen yleisesti myönteisesti mutta suurin osa kaipaa monialaisten projektien sijaan pidempikestoista eheyttämistä. Vain viidennes vastanneista opettajista haluaisi enemmän MOK-jaksoja. Monialaisia oppimiskokonaisuuksia ei siis voi pitää yksinomaan toimivina eheyttämisen välineinä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:08Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vahvaselk\u00e4, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-07T10:42:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-07T10:42:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuonna 2016 voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman perusteissa kouluja velvoitetaan tarjoamaan oppilaille v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) vuodessa. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miten yhdess\u00e4 suomalaisessa kunnassa on toteutettu MOK-ty\u00f6t\u00e4, n\u00e4kev\u00e4tk\u00f6 opettajat MOK-ty\u00f6n hy\u00f6dytt\u00e4neen oppilaita ja lis\u00e4nneen yhteisty\u00f6t\u00e4 opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti, kokevatko he MOK-ty\u00f6n haasteelliseksi ja miten he suhtautuvat eheytt\u00e4miseen ja MOK-ty\u00f6h\u00f6n sen v\u00e4lineen\u00e4. Verkkopohjainen kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2017 lopussa, ja aineistosta (N=43) muodostettiin nelj\u00e4 summamuuttujaa, joiden sis\u00e4ist\u00e4 yhdenmukaisuutta analysoitiin Cronbachin alfan avulla. Muita menetelmi\u00e4 olivat prosentti- ja frekvenssijakaumat, Pearsonin korrelaatiokerroin, Mann- Whitney U-testi sek\u00e4 laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, avovastauksia. Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opettajat kokevat jonka avulla tarkasteltiin MOK-ty\u00f6n hy\u00f6dytt\u00e4neen Oppimiskokonaisuuksien oppilaita ja lis\u00e4nneen heid\u00e4n osallisuuttaan. suunnittelu ja toteutus on lis\u00e4nnyt my\u00f6s sek\u00e4 opettajien v\u00e4list\u00e4 ett\u00e4 oppilaiden keskin\u00e4ist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. T\u00e4lt\u00e4 osin opetussuunnitelman tavoitteiden voi toteutuneen. MOK-ty\u00f6 ei kuitenkaan juuri n\u00e4yt\u00e4 lis\u00e4nneen koulun ja yhteiskunnan yhteisty\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi MOK-ty\u00f6n haasteina ovat pieniksi katsoa muun koetut resurssit sek\u00e4 arvioinnin vaikeus. Eniten haasteita kokevat ne, joilla on v\u00e4hiten ty\u00f6kokemusta. Opettajat suhtautuvat eheytt\u00e4miseen yleisesti my\u00f6nteisesti mutta suurin osa kaipaa monialaisten projektien sijaan pidempikestoista eheytt\u00e4mist\u00e4. Vain viidennes vastanneista opettajista haluaisi enemm\u00e4n MOK-jaksoja. Monialaisia oppimiskokonaisuuksia ei siis voi pit\u00e4\u00e4 yksinomaan toimivina eheytt\u00e4misen v\u00e4linein\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-09-07T10:42:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-07T10:42:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monialaiset oppimiskokonaisuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheytt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809074046", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59448
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Kati Vahvaselkä, Sari Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä monialaiset oppimiskokonaisuudet opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat eheyttäminen
title Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
title_full Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
title_fullStr Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
title_full_unstemmed Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
title_short Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
title_sort monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
title_txtP Monialaiset oppimiskokonaisuudet opetuksen eheyttämisen välineenä
topic monialaiset oppimiskokonaisuudet opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat eheyttäminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eheyttäminen monialaiset oppimiskokonaisuudet opetussuunnitelma opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59448 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809074046
work_keys_str_mv AT pitkänenkati monialaisetoppimiskokonaisuudetopetukseneheyttämisenvälineenä