“Lapsissa on tulevaisuus” varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta

Varhaiskasvatus on viime aikoina ollut vahvasti esillä mediassa. Tämä on herättänyt julkista keskustelua, jossa lastentarhanopettajien koulutusta ja ammattia koskeva arvostuksen puute on ollut ilmiönä toistuva. Tässä tutkimuksessa kartoitimme äitien asenteita ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen ja koti...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eskeli, Ella, Hakkarainen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59416
_version_ 1826225813148663808
author Eskeli, Ella Hakkarainen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskeli, Ella Hakkarainen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskeli, Ella Hakkarainen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskeli, Ella
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatus on viime aikoina ollut vahvasti esillä mediassa. Tämä on herättänyt julkista keskustelua, jossa lastentarhanopettajien koulutusta ja ammattia koskeva arvostuksen puute on ollut ilmiönä toistuva. Tässä tutkimuksessa kartoitimme äitien asenteita ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen ja kotihoidon suhteesta, lastentarhanopettajien yliopistokoulutuksesta ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2018 Keski-Suomessa ja Keski-Pohjanmaalla asuvilta äideiltä (N = 101) standardoidulla verkkokyselylomakkeella, joka sisälsi Likert-asteikollisten väittämien lisäksi avoimia Perusteluosioita. Aineisto analysoitiin käyttäen useita määrällisiä menetelmiä, sekä laadullista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan varhaiskasvatus nähtiin ennemmin lapsen oikeutena, kuin vanhempien työssäkäynnin mahdollistajana. Päivähoidon tarpeen koettiin olevan riippuvainen perheen tilanteesta ja kasvavan yli 3-vuotiaiden lasten kohdalla. Päivähoidon nähtiin kehittävän yli 3-vuotiaiden lasten sosiaalisia suhteita ja taitoja sekä esikoulu- ja kouluvalmiuksia. Määrällisen analyysin mukaan oikeuden päivähoitoon tulisi ulottua kaikille, mutta perusteluissa painotettiin päivähoidon kuuluvan ensisijaisesti opiskeleville ja työssäkäyville. Oikeuden päivähoitoon nähtiin olevan erityisesti lapsilla, joilla oli yksilöllisiä tuen tarpeita. Kotihoidon tukeen toivottiin muutoksia, joiden pohjalta olisi mahdollista hoitaa lasta kotona nykyistä pidempään. Nykyinen tuen määrä koettiin lapsen hoitomuodon valintaa rajoittavaksi. Korkeakoulutetut, yli 26-vuotiaat ja monilapsiset äidit suhtautuivat lastentarhanopettajien yliopistokoulutukseen kaikista vastaajista myönteisimmin. Äitien mukaan yliopistokoulutusta ei pidetty riittävän käytännönläheisenä, mutta käytännön taidot nähtiin oppivan työn kautta. Useat äidit kokivat, ettei heillä ollut riittävästi tietoa yliopistokoulutuksen sisällöistä, kuten työharjoitteluiden ja työssäoppimisen määrästä. Korkeakoulutuksen nähtiin kuitenkin lisää- vän varhaiskasvatuksen laatua ja tuovan syvällisempää tietoa työhön. Pedagoginen osaaminen koettiin tarpeelliseksi ja tärkeäksi varhaiskasvatuksessa. Näyttää siltä, että varhaiskasvatuksen vaikutukset tunnistettiin ja lisäksi niihin suhtauduttiin myönteisesti. Nämä vaikutukset edellyttivät kuitenkin äitien mukaan laadukasta varhaiskasvatusta ja resurssien riittävyyttä, kuten maltillisia ryhmäkokoja. Äidit näkivät kotihoidolla olevan samanlaisia yhteiskunnallisia ja yksilöllisiä vaikutuksia kuin päivähoidolla. Investoimista varhaiskasvatukseen pidettiin kannattavana lasten tulevaisuuden kannalta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskeli, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-03T06:59:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-03T06:59:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59416", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatus on viime aikoina ollut vahvasti esill\u00e4 mediassa. T\u00e4m\u00e4 on her\u00e4tt\u00e4nyt\njulkista keskustelua, jossa lastentarhanopettajien koulutusta ja ammattia\nkoskeva arvostuksen puute on ollut ilmi\u00f6n\u00e4 toistuva. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kartoitimme\n\u00e4itien asenteita ja n\u00e4kemyksi\u00e4 varhaiskasvatuksen ja kotihoidon suhteesta,\nlastentarhanopettajien yliopistokoulutuksesta ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuudesta.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018 Keski-Suomessa ja\nKeski-Pohjanmaalla asuvilta \u00e4ideilt\u00e4 (N = 101) standardoidulla verkkokyselylomakkeella,\njoka sis\u00e4lsi Likert-asteikollisten v\u00e4itt\u00e4mien lis\u00e4ksi avoimia Perusteluosioita.\nAineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en useita m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4, sek\u00e4 laadullista\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTulosten mukaan varhaiskasvatus n\u00e4htiin ennemmin lapsen oikeutena,\nkuin vanhempien ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4ynnin mahdollistajana. P\u00e4iv\u00e4hoidon tarpeen koettiin\nolevan riippuvainen perheen tilanteesta ja kasvavan yli 3-vuotiaiden lasten\nkohdalla. P\u00e4iv\u00e4hoidon n\u00e4htiin kehitt\u00e4v\u00e4n yli 3-vuotiaiden lasten sosiaalisia suhteita\nja taitoja sek\u00e4 esikoulu- ja kouluvalmiuksia. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen analyysin mukaan\noikeuden p\u00e4iv\u00e4hoitoon tulisi ulottua kaikille, mutta perusteluissa painotettiin\np\u00e4iv\u00e4hoidon kuuluvan ensisijaisesti opiskeleville ja ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4yville. Oikeuden\np\u00e4iv\u00e4hoitoon n\u00e4htiin olevan erityisesti lapsilla, joilla oli yksil\u00f6llisi\u00e4 tuen tarpeita.\nKotihoidon tukeen toivottiin muutoksia, joiden pohjalta olisi mahdollista hoitaa\nlasta kotona nykyist\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n. Nykyinen tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4 koettiin lapsen hoitomuodon\nvalintaa rajoittavaksi.\nKorkeakoulutetut, yli 26-vuotiaat ja monilapsiset \u00e4idit suhtautuivat\nlastentarhanopettajien yliopistokoulutukseen kaikista vastaajista my\u00f6nteisimmin.\n\u00c4itien mukaan yliopistokoulutusta ei pidetty riitt\u00e4v\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisen\u00e4,\nmutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taidot n\u00e4htiin oppivan ty\u00f6n kautta. Useat \u00e4idit kokivat, ettei\nheill\u00e4 ollut riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa yliopistokoulutuksen sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, kuten ty\u00f6harjoitteluiden\nja ty\u00f6ss\u00e4oppimisen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Korkeakoulutuksen n\u00e4htiin kuitenkin lis\u00e4\u00e4-\nv\u00e4n varhaiskasvatuksen laatua ja tuovan syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa ty\u00f6h\u00f6n. Pedagoginen\nosaaminen koettiin tarpeelliseksi ja t\u00e4rke\u00e4ksi varhaiskasvatuksessa.\nN\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen vaikutukset tunnistettiin ja lis\u00e4ksi\nniihin suhtauduttiin my\u00f6nteisesti. N\u00e4m\u00e4 vaikutukset edellyttiv\u00e4t kuitenkin\n\u00e4itien mukaan laadukasta varhaiskasvatusta ja resurssien riitt\u00e4vyytt\u00e4, kuten maltillisia\nryhm\u00e4kokoja. \u00c4idit n\u00e4kiv\u00e4t kotihoidolla olevan samanlaisia yhteiskunnallisia\nja yksil\u00f6llisi\u00e4 vaikutuksia kuin p\u00e4iv\u00e4hoidolla. Investoimista varhaiskasvatukseen\npidettiin kannattavana lasten tulevaisuuden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-09-03T06:59:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-03T06:59:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastentarhanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cLapsissa on tulevaisuus\u201d : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus \u00e4itien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809034003", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotihoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59416
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73ed705b-80fc-407c-abd0-e29f9f269ef9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809034003.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskeli, Ella Hakkarainen, Jenni “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta lastentarhanopettajakoulutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 äidit kotihoito koulutus lastentarhanopettajat varhaiskasvatus
title “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
title_full “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
title_fullStr “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
title_full_unstemmed “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
title_short “Lapsissa on tulevaisuus”
title_sort lapsissa on tulevaisuus varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
title_sub varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
title_txtP “Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
topic lastentarhanopettajakoulutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 äidit kotihoito koulutus lastentarhanopettajat varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kotihoito koulutus lastentarhanopettajakoulutus lastentarhanopettajat varhaiskasvatus äidit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59416 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809034003
work_keys_str_mv AT eskeliella lapsissaontulevaisuusvarhaiskasvatusjalastentarhanopettajienyliopistokoulutusäitiennä