Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools

Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin ääntämisopetuksen perustuminen natiivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puskala, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59415
_version_ 1828193093257527296
author Puskala, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puskala, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puskala, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puskala, Elina
datasource_str_mv jyx
description Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin ääntämisopetuksen perustuminen natiivimalleille ja etenkin standardisoidulle britti- tai amerikanenglannille on entistä vaikeammin perusteltavissa. Ymmärrettävyyden periaate (intelligibility principle) sen sijaan korostaa sitä, että kieltenoppijoiden ei tarvitse tavoitella natiivitasoista ääntämistä, kunhan puhe on ymmärrettävää. Suullisen osuuden puuttuessa ylioppilaskirjoituksista suomalaisissa lukioissa voi olla vaikeaa priorisoida mitä ääntämisestä pitäisi opettaa. Monet kieltenopettajat myös kokevat, että ääntämisen opettaminen on haastavaa sekä kaipaavat tukea ja vinkkejä ääntämisopetukseen. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten englannin kielen ääntämistä voi opettaa ymmärrettävyyden lähtökohdasta suomalaisten lukioiden pitkän oppimäärän pakollisilla kursseilla (ENA1-6). Tähän tarkoitukseen luotu opetusmateriaalipaketti noudattaa uusinta lukion opetussuunnitelmaa (LOPS 2015) ja se on suunnattu lukion englanninopettajille sekä heidän opiskelijoilleen. Siihen on koottu tehtäviä ja opetusideoita, jotka hyödyttävät erityisesti suomea äidinkielenään puhuvia oppijoita: yleisesti suomenkielisille hankaluuksia tuottavat ääntämisen osa-alueet on huomioitu ja englannin kielen ilmiöitä verrataan suomen kieleen. Perinteisesti ääntämisopetuksessa aloitetaan yksittäisillä äänteillä ja siirrytään prosodiaan, jos aikaa jää. Tutkimusten mukaan prosodian opetus kuitenkin edistää enemmän sekä ymmärrettävyyttä että itse äänteiden oppimista, joten tässä materiaalipaketissa järjestys on toisin päin. Opetusmateriaaliin sisältyy myös tarveanalyysi ja tavoitteiden asetus sekä aksentteihin ja kirjain-äänne -vastaavuuteen liittyviä aktiviteetteja, joita harvemmin näkyy oppikirjoissa. Sisältö onkin koostettu niin, että opetusmateriaalipakettia voi käyttää mahdollisen oppikirjan ohella.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puskala, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-03T06:20:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-03T06:20:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59415", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englantia toisena tai vieraana kielen\u00e4 puhuvia on nyky\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n kuin \u00e4idinkielisi\u00e4 puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yh\u00e4 enemm\u00e4n ei-\u00e4idinkielisten puhujien v\u00e4lill\u00e4, eli englantia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misopetuksen perustuminen natiivimalleille ja etenkin standardisoidulle britti- tai amerikanenglannille on entist\u00e4 vaikeammin perusteltavissa. Ymm\u00e4rrett\u00e4vyyden periaate (intelligibility principle) sen sijaan korostaa sit\u00e4, ett\u00e4 kieltenoppijoiden ei tarvitse tavoitella natiivitasoista \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4, kunhan puhe on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4. Suullisen osuuden puuttuessa ylioppilaskirjoituksista suomalaisissa lukioissa voi olla vaikeaa priorisoida mit\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4 pit\u00e4isi opettaa. Monet kieltenopettajat my\u00f6s kokevat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettaminen on haastavaa sek\u00e4 kaipaavat tukea ja vinkkej\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misopetukseen.\n\nT\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 voi opettaa ymm\u00e4rrett\u00e4vyyden l\u00e4ht\u00f6kohdasta suomalaisten lukioiden pitk\u00e4n oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n pakollisilla kursseilla (ENA1-6). T\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen luotu opetusmateriaalipaketti noudattaa uusinta lukion opetussuunnitelmaa (LOPS 2015) ja se on suunnattu lukion englanninopettajille sek\u00e4 heid\u00e4n opiskelijoilleen. Siihen on koottu teht\u00e4vi\u00e4 ja opetusideoita, jotka hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4t erityisesti suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvia oppijoita: yleisesti suomenkielisille hankaluuksia tuottavat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osa-alueet on huomioitu ja englannin kielen ilmi\u00f6it\u00e4 verrataan suomen kieleen. Perinteisesti \u00e4\u00e4nt\u00e4misopetuksessa aloitetaan yksitt\u00e4isill\u00e4 \u00e4\u00e4nteill\u00e4 ja siirryt\u00e4\u00e4n prosodiaan, jos aikaa j\u00e4\u00e4. Tutkimusten mukaan prosodian opetus kuitenkin edist\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n sek\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4vyytt\u00e4 ett\u00e4 itse \u00e4\u00e4nteiden oppimista, joten t\u00e4ss\u00e4 materiaalipaketissa j\u00e4rjestys on toisin p\u00e4in. Opetusmateriaaliin sis\u00e4ltyy my\u00f6s tarveanalyysi ja tavoitteiden asetus sek\u00e4 aksentteihin ja kirjain-\u00e4\u00e4nne -vastaavuuteen liittyvi\u00e4 aktiviteetteja, joita harvemmin n\u00e4kyy oppikirjoissa. Sis\u00e4lt\u00f6 onkin koostettu niin, ett\u00e4 opetusmateriaalipakettia voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mahdollisen oppikirjan ohella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-03T06:20:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-03T06:20:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809034002", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intonaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosodiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aksentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymm\u00e4rrett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nneoppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intonation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonetics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "speech sounds", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosody", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "accent (linguistics)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intelligibility", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonology (grammar)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59415
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:32Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/17a2c9b0-fc76-4c3e-99d3-7076b3489e5b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809034002.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puskala, Elina Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools teaching material package EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli lukio oppimateriaali ääntäminen intonaatio fonetiikka äänteet prosodiikka aksentti ymmärrettävyys fonologia äänneoppi English language general upper secondary school study material pronunciation intonation phonetics speech sounds prosody accent (linguistics) intelligibility phonology phonology (grammar)
title Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
title_full Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
title_fullStr Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
title_full_unstemmed Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
title_short Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
title_sort materials for teaching the pronunciation of english in finnish upper secondary schools
title_txtP Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
topic teaching material package EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli lukio oppimateriaali ääntäminen intonaatio fonetiikka äänteet prosodiikka aksentti ymmärrettävyys fonologia äänneoppi English language general upper secondary school study material pronunciation intonation phonetics speech sounds prosody accent (linguistics) intelligibility phonology phonology (grammar)
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language accent (linguistics) aksentti englannin kieli fonetiikka fonologia general upper secondary school intelligibility intonaatio intonation lukio oppimateriaali phonetics phonology phonology (grammar) pronunciation prosodiikka prosody speech sounds study material teaching material package ymmärrettävyys äänneoppi äänteet ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59415 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809034002
work_keys_str_mv AT puskalaelina materialsforteachingthepronunciationofenglishinfinnishuppersecondaryschools