Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools

Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin ääntämisopetuksen perustuminen natiivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puskala, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59415
Description
Summary:Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin ääntämisopetuksen perustuminen natiivimalleille ja etenkin standardisoidulle britti- tai amerikanenglannille on entistä vaikeammin perusteltavissa. Ymmärrettävyyden periaate (intelligibility principle) sen sijaan korostaa sitä, että kieltenoppijoiden ei tarvitse tavoitella natiivitasoista ääntämistä, kunhan puhe on ymmärrettävää. Suullisen osuuden puuttuessa ylioppilaskirjoituksista suomalaisissa lukioissa voi olla vaikeaa priorisoida mitä ääntämisestä pitäisi opettaa. Monet kieltenopettajat myös kokevat, että ääntämisen opettaminen on haastavaa sekä kaipaavat tukea ja vinkkejä ääntämisopetukseen. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten englannin kielen ääntämistä voi opettaa ymmärrettävyyden lähtökohdasta suomalaisten lukioiden pitkän oppimäärän pakollisilla kursseilla (ENA1-6). Tähän tarkoitukseen luotu opetusmateriaalipaketti noudattaa uusinta lukion opetussuunnitelmaa (LOPS 2015) ja se on suunnattu lukion englanninopettajille sekä heidän opiskelijoilleen. Siihen on koottu tehtäviä ja opetusideoita, jotka hyödyttävät erityisesti suomea äidinkielenään puhuvia oppijoita: yleisesti suomenkielisille hankaluuksia tuottavat ääntämisen osa-alueet on huomioitu ja englannin kielen ilmiöitä verrataan suomen kieleen. Perinteisesti ääntämisopetuksessa aloitetaan yksittäisillä äänteillä ja siirrytään prosodiaan, jos aikaa jää. Tutkimusten mukaan prosodian opetus kuitenkin edistää enemmän sekä ymmärrettävyyttä että itse äänteiden oppimista, joten tässä materiaalipaketissa järjestys on toisin päin. Opetusmateriaaliin sisältyy myös tarveanalyysi ja tavoitteiden asetus sekä aksentteihin ja kirjain-äänne -vastaavuuteen liittyviä aktiviteetteja, joita harvemmin näkyy oppikirjoissa. Sisältö onkin koostettu niin, että opetusmateriaalipakettia voi käyttää mahdollisen oppikirjan ohella.