Musiikintuntien hiljaiset ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla

Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella voi olla. Ujo oppilas on usein vetäytyvä, vähäpuheinen eikä tee itsestään nu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saukko, Kaisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59403
_version_ 1828193213241884672
author Saukko, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saukko, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saukko, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saukko, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella voi olla. Ujo oppilas on usein vetäytyvä, vähäpuheinen eikä tee itsestään numeroa. Hän kaihtaa näkyväksi tulemista, koska pelkää paljastuvansa tyhmäksi tai taitamattomaksi. Koska introverttius ja ujous liitetään usein toisiinsa, määrittelen ensin termin introvertti, jonka alakäsitteeksi lasken ujouden. Yksilön persoona ja temperamentti vaikuttavat siihen, miten yksilö kokee maailman, miten reagoi asiohin ja miten hän on vuorovaikutuksessa muihin yksilöihin. Käsittelen tässä tutkielmassa Thomasin ja Chessin (1977), Bussin ja Plominin (1975) sekä Kaganin (1989) temperamenttiteorioita. Temperamentti kuvastaa yksilön ominaista tapaa reagoida asiohin tai tilanteisiin. Teorioista tutkin enemmän niitä temperamenttipiirteitä, jotka mielestäni ovat yhteydessä ujouteen. Rajaan tutkielman koskemaan pelkästään yläkoulua. Murrosikäiset opetuksen kohderyhmänä kiinnostavat minua erityisesti. Ujos vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Mitä sosiaalisilla suhteilla oikeastaan edes tarkoitetaan ja mitä hyvät sosiaaliset taidot ovat? Näihin etsin vastauksia. Lisäksi pohdin, mitä ryhmädynamiikka on ja voiko opettaja esimerkillään saada ujon oppilaan osallistumaan. Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 tähtää oppilaiden tasa-arvoiseen kohteluun ja arviointiin. Erilaiset oppijat tulisi ottaa opetuksessa huomioon. Opetussuunnitelmassa on kuitenkin määritelty kullekin oppiaineelle asetetut tavoitteet, jotka täyttyminen täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Tämä saattaa asettaa erilaisten oppijoiden ja tavoitteiden välille ristiriidan, jota voi olla opettajan hankala ratkaista. Tutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena on saada laajempi ymmärrys siitä, mitä vaikutuksia ujoudella voi olla oppilaan aktiiviseen toimintaan musiikintunneilla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saukko, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-31T10:39:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-31T10:39:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59403", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ujous on kiinnostava ilmi\u00f6. Suurin osa ihmisist\u00e4 on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mit\u00e4 ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mit\u00e4 ujous on, miten ujous n\u00e4kyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella voi olla. Ujo oppilas on usein vet\u00e4ytyv\u00e4, v\u00e4h\u00e4puheinen eik\u00e4 tee itsest\u00e4\u00e4n numeroa. H\u00e4n kaihtaa n\u00e4kyv\u00e4ksi tulemista, koska pelk\u00e4\u00e4 paljastuvansa tyhm\u00e4ksi tai taitamattomaksi. \n\nKoska introverttius ja ujous liitet\u00e4\u00e4n usein toisiinsa, m\u00e4\u00e4rittelen ensin termin introvertti, jonka alak\u00e4sitteeksi lasken ujouden. Yksil\u00f6n persoona ja temperamentti vaikuttavat siihen, miten yksil\u00f6 kokee maailman, miten reagoi asiohin ja miten h\u00e4n on vuorovaikutuksessa muihin yksil\u00f6ihin. K\u00e4sittelen t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa Thomasin ja Chessin (1977), Bussin ja Plominin (1975) sek\u00e4 Kaganin (1989) temperamenttiteorioita. Temperamentti kuvastaa yksil\u00f6n ominaista tapaa reagoida asiohin tai tilanteisiin. Teorioista tutkin enemm\u00e4n niit\u00e4 temperamenttipiirteit\u00e4, jotka mielest\u00e4ni ovat yhteydess\u00e4 ujouteen. Rajaan tutkielman koskemaan pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulua. Murrosik\u00e4iset opetuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 kiinnostavat minua erityisesti.\n\nUjos vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Mit\u00e4 sosiaalisilla suhteilla oikeastaan edes tarkoitetaan ja mit\u00e4 hyv\u00e4t sosiaaliset taidot ovat? N\u00e4ihin etsin vastauksia. Lis\u00e4ksi pohdin, mit\u00e4 ryhm\u00e4dynamiikka on ja voiko opettaja esimerkill\u00e4\u00e4n saada ujon oppilaan osallistumaan.\n\nPerusopetuksen opetussuunnitelma 2014 t\u00e4ht\u00e4\u00e4 oppilaiden tasa-arvoiseen kohteluun ja arviointiin. Erilaiset oppijat tulisi ottaa opetuksessa huomioon. Opetussuunnitelmassa on kuitenkin m\u00e4\u00e4ritelty kullekin oppiaineelle asetetut tavoitteet, jotka t\u00e4yttyminen t\u00e4ytyy ottaa huomioon arvioinnissa. T\u00e4m\u00e4 saattaa asettaa erilaisten oppijoiden ja tavoitteiden v\u00e4lille ristiriidan, jota voi olla opettajan hankala ratkaista.\n\nTutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena on saada laajempi ymm\u00e4rrys siit\u00e4, mit\u00e4 vaikutuksia ujoudella voi olla oppilaan aktiiviseen toimintaan musiikintunneilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-31T10:39:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-31T10:39:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yl\u00e4koulun musiikintunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808313990", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ujous", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59403
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:03Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3aad98d2-554f-455b-a964-7b87f4b2d62c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808313990.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saukko, Kaisa Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla musiikinopetus Musiikkikasvatus Music Education 3052 yläkoulu sosiaaliset taidot opetussuunnitelmat musiikkikasvatus temperamentti ujous
title Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
title_full Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
title_fullStr Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
title_full_unstemmed Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
title_short Musiikintuntien hiljaiset
title_sort musiikintuntien hiljaiset ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
title_sub ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
title_txtP Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
topic musiikinopetus Musiikkikasvatus Music Education 3052 yläkoulu sosiaaliset taidot opetussuunnitelmat musiikkikasvatus temperamentti ujous
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikinopetus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat sosiaaliset taidot temperamentti ujous yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59403 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808313990
work_keys_str_mv AT saukkokaisa musiikintuntienhiljaisetujousjasenvaikutuksetyläkoulunmusiikintunneilla