”Kyl miä plussan niille annan” TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiset ovat perusopetuksen viimeisiä luokkia käyvien nuorten yleiset työelämävalmiudet. Pyrkimyksenä oli tuottaa tietoa nuorten valmiuksista ikävaiheessa, jossa nuoret ottavat ensiaskeliaan työelämään tai siirtyvät työssäoppimista painottavaan ammatil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jäntti, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59396
_version_ 1826225721358417920
author Jäntti, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jäntti, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jäntti, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jäntti, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiset ovat perusopetuksen viimeisiä luokkia käyvien nuorten yleiset työelämävalmiudet. Pyrkimyksenä oli tuottaa tietoa nuorten valmiuksista ikävaiheessa, jossa nuoret ottavat ensiaskeliaan työelämään tai siirtyvät työssäoppimista painottavaan ammatilliseen koulutukseen. Nuorten työelämävalmiuksia lähdettiin tarkastelemaan nuoria TET-jaksoilla ohjanneiden työntekijöiden kokemuksista käsin. Tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla avoimen teemahaastattelun keinoin kuutta TET-harjoittelijoiden ohjaamisesta runsaasti kokemusta omaavaa työntekijää, jotka edustivat kaupan alaa, ravintola-alaa, kirjastoalaa ja varhaiskasvatusta. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimustulosten mukaan valmiudet, joita työuraa aloittelevilta nuorilta työssä odotetaan, ovat kommunikaatiotaidot, sosiaaliset taidot, itsensä johtamisen taidot, kyky noudattaa työpaikan sääntöjä sekä myönteinen asenne työn tekemiseen. Taito-odotuksiin peilaten suurimmalla osalla nuorista nähtiin olevan hyvät työelämävalmiudet. Valmiuksissa nähtiin kuitenkin myös suuria eroja nuorten kesken: kaikkien edellä mainittujen valmiuksien kohdalla nuoret saivat toisaalta kehuja valmiuksistaan, toisaalta samoissa taidoissa nähtiin myös selkeitä puutteita. Tuloksia voitaisiinkin hyödyntää esimerkiksi perusopetuksessa keskittymällä erityisesti niiden valmiuksien kehittämiseen, joissa puutteita havaittiin. Työssä tarvittavien valmiuksien oppimista tukisi myös se, että koulusta luotaisiin erilaisin keinoin enemmän työelämän ja sen toimintatapojen kaltainen. Jatkotutkimusten haasteena voisikin olla selvittää millaisia nämä keinot voisivat olla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ntti, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-31T05:53:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-31T05:53:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaiset ovat perusopetuksen viimeisi\u00e4 luokkia k\u00e4yvien nuorten yleiset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet. Pyrkimyksen\u00e4 oli tuottaa tietoa nuorten valmiuksista ik\u00e4vaiheessa, jossa nuoret ottavat ensiaskeliaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n tai siirtyv\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4oppimista painottavaan ammatilliseen koulutukseen. Nuorten ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksia l\u00e4hdettiin tarkastelemaan nuoria TET-jaksoilla ohjanneiden ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksista k\u00e4sin.\nTutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 l\u00e4hestyttiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla avoimen teemahaastattelun keinoin kuutta TET-harjoittelijoiden ohjaamisesta runsaasti kokemusta omaavaa ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, jotka edustivat kaupan alaa, ravintola-alaa, kirjastoalaa ja varhaiskasvatusta. Ker\u00e4tty tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTutkimustulosten mukaan valmiudet, joita ty\u00f6uraa aloittelevilta nuorilta ty\u00f6ss\u00e4 odotetaan, ovat kommunikaatiotaidot, sosiaaliset taidot, itsens\u00e4 johtamisen taidot, kyky noudattaa ty\u00f6paikan s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 my\u00f6nteinen asenne ty\u00f6n tekemiseen. Taito-odotuksiin peilaten suurimmalla osalla nuorista n\u00e4htiin olevan hyv\u00e4t ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet. Valmiuksissa n\u00e4htiin kuitenkin my\u00f6s suuria eroja nuorten kesken: kaikkien edell\u00e4 mainittujen valmiuksien kohdalla nuoret saivat toisaalta kehuja valmiuksistaan, toisaalta samoissa taidoissa n\u00e4htiin my\u00f6s selkeit\u00e4 puutteita. Tuloksia voitaisiinkin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi perusopetuksessa keskittym\u00e4ll\u00e4 erityisesti niiden valmiuksien kehitt\u00e4miseen, joissa puutteita havaittiin. Ty\u00f6ss\u00e4 tarvittavien valmiuksien oppimista tukisi my\u00f6s se, ett\u00e4 koulusta luotaisiin erilaisin keinoin enemm\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja sen toimintatapojen kaltainen. Jatkotutkimusten haasteena voisikin olla selvitt\u00e4\u00e4 millaisia n\u00e4m\u00e4 keinot voisivat olla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-31T05:53:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-31T05:53:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TET", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "postmoderni ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKyl mi\u00e4 plussan niille annan\u201d : TET-ohjaajien n\u00e4kemyksi\u00e4 TET-harjoittelijoiden yleisist\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808313986", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n tutustuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59396
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f5d0ff2-577b-4d93-8280-9bfb3829e3ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808313986.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jäntti, Katri ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista TET postmoderni työelämä työelämään kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työelämä nuoret työelämävalmiudet työelämään tutustuminen
title ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
title_full ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
title_fullStr ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
title_full_unstemmed ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
title_short ”Kyl miä plussan niille annan”
title_sort kyl miä plussan niille annan tet ohjaajien näkemyksiä tet harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
title_sub TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
title_txtP ”Kyl miä plussan niille annan” : TET-ohjaajien näkemyksiä TET-harjoittelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista
topic TET postmoderni työelämä työelämään kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työelämä nuoret työelämävalmiudet työelämään tutustuminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus TET Teacher Education nuoret postmoderni työelämä työelämä työelämävalmiudet työelämään kiinnittyminen työelämään tutustuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59396 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808313986
work_keys_str_mv AT jänttikatri kylmiäplussanniilleannantetohjaajiennäkemyksiätetharjoittelijoidenyleisistätyöelämäv