Bluesskene musiikkimaailmana etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millainen musiikkimaailma Tampereen bluesskene on ja miten blues Tampereella rakentuu. Tavoitteena oli tuoda näkyville bluesskenessä ilmeneviä jaettuja konventioita ja arvoja sekä niiden toisintumista keikkatilanteissa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös bluesiin liit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahti, Riikka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59381
_version_ 1826225735759560704
author Lahti, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahti, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahti, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahti, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millainen musiikkimaailma Tampereen bluesskene on ja miten blues Tampereella rakentuu. Tavoitteena oli tuoda näkyville bluesskenessä ilmeneviä jaettuja konventioita ja arvoja sekä niiden toisintumista keikkatilanteissa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös bluesiin liitettyjä merkityksiä sekä bluesin yleistä tilannetta Suomessa. Tutkimus asettuu sosiaalisen interaktioteorian laajempaan teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimusaihetta lähestyttiin Howard Beckerin (1982) muodostaman taidemaailma-käsitteen sekä sen pohjalta muodostetun musiikkimaailma-käsitteen avulla (Martin 1995; Finnegan 1989). Lisäksi skene-käsitettä hyödynnettiin tutkimuksessa analyyttisenä mallina. Tutkimus toteutettiin etnografisen menetelmän avulla. Tutkimusaineisto kerättiin kenttäjaksolla, joka sijoittui Tampereelle neljään eri bluestapahtumaan vuoden 2016 aikana. Tutkimuksessa selvisi, että Tampereella bluesmusiikin ympärille rakentunut musiikkimaailma koostuu aktiivisista toimijoista, joiden yhdessä säädetty työnjako säätelee toimintaa. Skene sisältää aineksia paikallisesta ja ylipaikallisesta skenestä ja bluesin monipuolisuus on Tampereella keskeisessä asemassa. Tyylilajien kirjoa ylläpidetään Tampereella tietoisesti ja bluesin voidaan nähdä rakentuvan Tampereella sosiaalisesti, yhteistyössä tuotettuna. Tampereen bluesskenessä ilmenevät tärkeimmät konventiot liittyvät interaktioon, sosiaalisiin tilanteisiin ja tarinankerrontaan. Interaktion merkitys bluesmusiikin esittämisessä korostuu tutkimustuloksissa, mikä näkyi kenttäjaksolle sijoittuneilla keikoilla sekä haastateltavien kertomuksissa. Interaktion onnistuminen vaikutti kokonaisuutena siihen, miten musiikin sisältö tulkittiin j kuinka onnistuneeksi keikkatilanne lopulta koettiin. Bluesmusiikin tilanteen koetaan parantuneen viime vuosien aikana sekä paikallisesti Tampereella että Suomen tasolla. Uudenlaisen verkostoitumisen vuoksi blueskentällä kuvattiin tiivistymistä, mikä näkyy huononlaisen kilpailun vähentymisenä ja lisääntyneenä yhteistyönä kentän toimijoiden kesken. Erilaisten bluesmusiikkiyhdistysten toimintaa pidetään yleisesti tärkeänä. Bluesmusiikkia on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja lisätutkimukselle on selvä tarve.
first_indexed 2024-09-11T08:50:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-30T05:33:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-30T05:33:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59381", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, millainen musiikkimaailma Tampereen bluesskene on ja miten blues Tampereella rakentuu. Tavoitteena oli tuoda n\u00e4kyville bluesskeness\u00e4 ilmenevi\u00e4 jaettuja konventioita ja arvoja sek\u00e4 niiden toisintumista keikkatilanteissa. Tutkimuksessa kartoitettiin my\u00f6s bluesiin liitettyj\u00e4 merkityksi\u00e4 sek\u00e4 bluesin yleist\u00e4 tilannetta Suomessa.\r\nTutkimus asettuu sosiaalisen interaktioteorian laajempaan teoreettiseen viitekehykseen ja tutkimusaihetta l\u00e4hestyttiin Howard Beckerin (1982) muodostaman taidemaailma-k\u00e4sitteen sek\u00e4 sen pohjalta muodostetun musiikkimaailma-k\u00e4sitteen avulla (Martin 1995; Finnegan 1989). Lis\u00e4ksi skene-k\u00e4sitett\u00e4 hy\u00f6dynnettiin tutkimuksessa analyyttisen\u00e4 mallina.\r\nTutkimus toteutettiin etnografisen menetelm\u00e4n avulla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kentt\u00e4jaksolla, joka sijoittui Tampereelle nelj\u00e4\u00e4n eri bluestapahtumaan vuoden 2016 aikana. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 Tampereella bluesmusiikin ymp\u00e4rille rakentunut musiikkimaailma koostuu aktiivisista toimijoista, joiden yhdess\u00e4 s\u00e4\u00e4detty ty\u00f6njako s\u00e4\u00e4telee toimintaa. Skene sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 aineksia paikallisesta ja ylipaikallisesta skenest\u00e4 ja bluesin monipuolisuus on Tampereella keskeisess\u00e4 asemassa. Tyylilajien kirjoa yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n Tampereella tietoisesti ja bluesin voidaan n\u00e4hd\u00e4 rakentuvan Tampereella sosiaalisesti, yhteisty\u00f6ss\u00e4 tuotettuna. Tampereen bluesskeness\u00e4 ilmenev\u00e4t t\u00e4rkeimm\u00e4t konventiot liittyv\u00e4t interaktioon, sosiaalisiin tilanteisiin ja tarinankerrontaan. Interaktion merkitys bluesmusiikin esitt\u00e4misess\u00e4 korostuu tutkimustuloksissa, mik\u00e4 n\u00e4kyi kentt\u00e4jaksolle sijoittuneilla keikoilla sek\u00e4 haastateltavien kertomuksissa. Interaktion onnistuminen vaikutti kokonaisuutena siihen, miten musiikin sis\u00e4lt\u00f6 tulkittiin j kuinka onnistuneeksi keikkatilanne lopulta koettiin.\r\nBluesmusiikin tilanteen koetaan parantuneen viime vuosien aikana sek\u00e4 paikallisesti Tampereella ett\u00e4 Suomen tasolla. Uudenlaisen verkostoitumisen vuoksi blueskent\u00e4ll\u00e4 kuvattiin tiivistymist\u00e4, mik\u00e4 n\u00e4kyy huononlaisen kilpailun v\u00e4hentymisen\u00e4 ja lis\u00e4\u00e4ntyneen\u00e4 yhteisty\u00f6n\u00e4 kent\u00e4n toimijoiden kesken. Erilaisten bluesmusiikkiyhdistysten toimintaa pidet\u00e4\u00e4n yleisesti t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Bluesmusiikkia on tutkittu Suomessa verrattain v\u00e4h\u00e4n ja lis\u00e4tutkimukselle on selv\u00e4 tarve.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-30T05:33:21Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-30T05:33:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkimaailma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidemaailma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skenetutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Tampere", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808303963", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.audience", "value": "", "language": "", "element": "audience", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.audience", "value": "", "language": "", "element": "audience", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.audience", "value": "", "language": "", "element": "audience", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blues", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59381
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86f43082-87ff-49c3-b94e-d3ddad75972b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808303963.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahti, Riikka Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä musiikkimaailma taidemaailma skenetutkimus Tampere Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki etnografia blues
title Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
title_full Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
title_fullStr Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
title_full_unstemmed Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
title_short Bluesskene musiikkimaailmana
title_sort bluesskene musiikkimaailmana etnografinen tutkimus tampereen bluesskenestä
title_sub etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
title_txtP Bluesskene musiikkimaailmana : etnografinen tutkimus Tampereen bluesskenestä
topic musiikkimaailma taidemaailma skenetutkimus Tampere Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki etnografia blues
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede Tampere blues etnografia musiikki musiikkimaailma skenetutkimus taidemaailma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59381 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808303963
work_keys_str_mv AT lahtiriikka bluesskenemusiikkimaailmanaetnografinentutkimustampereenbluesskenestä