Yläkoulun terveystiedon opettajien käsityksiä mielen hyvinvoinnin opetuksesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena oli saada selville käsityksiä liittyen mielen hyvinvoinnin opetuksen toteu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tiusanen, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59356
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena oli saada selville käsityksiä liittyen mielen hyvinvoinnin opetuksen toteuttamiseen, opetuksen toteuttamismahdollisuuksiin sekä opetuksen tuloksellisuuteen. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tutkimuksellinen lähestymistapa oli fenomenografinen. Keräsin aineiston puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin viideltä terveystiedon opettajalta, ja analysoin tutkimusaineiston fenomenografisten tutkimusperiaatteiden mukaisesti. Tutkimuksen tuloksina on kaksi opettajien käsityksiä kokoavaa kuvauskategoriaa. Kiteytettynä mielen hyvinvoinnin opetuksen käsitettiin toteutuvan niin epäsuorana, ”elämisen tasolla” kouluyhteisössä, kuin suorana opetuksena. Kuvauskategorioiden sisältämät opettajien käsitykset koskivat mielen hyvinvoinnin opetuksen toteuttamista, opetukseen vaikuttavia tekijöitä, opetussisältöjä ja -tavoitteita, opetuksen kehityskohteita sekä opetuksen vaikuttavuutta. Terveystiedon opettajien käsitysten perusteella ilmeni tarvetta mielenterveysosaamisen kehittämisen systematisointiin ja mielen hyvinvoinnin opetussisältöjen arviointiin.