Yrityksen hallinto-osaston suorituskyvyn mittariston luominen ja implementointi

Tutkimuksen tarkoituksena on suunnitella ja ottaa käyttöön asiakasyrityksen hallinto-osaston johtamista palveleva suoritusmittaristo. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on muodostaa arvio mittariston implementoinnin toteutustavasta. Suoritusmittariston kehittämisessä viitekehyksenä on käytetty Kap...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honkonen, Joel
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59349
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena on suunnitella ja ottaa käyttöön asiakasyrityksen hallinto-osaston johtamista palveleva suoritusmittaristo. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on muodostaa arvio mittariston implementoinnin toteutustavasta. Suoritusmittariston kehittämisessä viitekehyksenä on käytetty Kaplanin ja Nortonin (1992) tasapainotettua tuloskorttia, jota on muokattu sopimaan asiakasyrityksen ja hallinto-osaston erityistarpeisiin. Tutkimus on toteutettu konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen tuloksena yrityksen hallinto-osastolla on otettu käyttöön sen johtamisongelmaan ratkaisun tarjoava suorituskyvynmittaristo. Konstruktion erityispiirteet ovat seurausta hallinto-organisaation erityistoiminnoista ja siitä, että yrityksen strategian implementoinnin lisäksi mittaristolta odotettiin apua myös riskien hallintaan. Mittaristo saatiin implementoitua käyttöön sujuvasti ja mittariston tuottama data koettiin hyödylliseksi. Tutkimuksessani luotu mittaristo ei suoraan ole yleistettävissä muille yrityksille, johtuen tuloskortin erityispiirteistä. Implementointiprosessi toisaalta on yleistettävissä