Yrityksen hallinto-osaston suorituskyvyn mittariston luominen ja implementointi

Tutkimuksen tarkoituksena on suunnitella ja ottaa käyttöön asiakasyrityksen hallinto-osaston johtamista palveleva suoritusmittaristo. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on muodostaa arvio mittariston implementoinnin toteutustavasta. Suoritusmittariston kehittämisessä viitekehyksenä on käytetty Kap...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkonen, Joel
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59349
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on suunnitella ja ottaa käyttöön asiakasyrityksen hallinto-osaston johtamista palveleva suoritusmittaristo. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on muodostaa arvio mittariston implementoinnin toteutustavasta. Suoritusmittariston kehittämisessä viitekehyksenä on käytetty Kaplanin ja Nortonin (1992) tasapainotettua tuloskorttia, jota on muokattu sopimaan asiakasyrityksen ja hallinto-osaston erityistarpeisiin. Tutkimus on toteutettu konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen tuloksena yrityksen hallinto-osastolla on otettu käyttöön sen johtamisongelmaan ratkaisun tarjoava suorituskyvynmittaristo. Konstruktion erityispiirteet ovat seurausta hallinto-organisaation erityistoiminnoista ja siitä, että yrityksen strategian implementoinnin lisäksi mittaristolta odotettiin apua myös riskien hallintaan. Mittaristo saatiin implementoitua käyttöön sujuvasti ja mittariston tuottama data koettiin hyödylliseksi. Tutkimuksessani luotu mittaristo ei suoraan ole yleistettävissä muille yrityksille, johtuen tuloskortin erityispiirteistä. Implementointiprosessi toisaalta on yleistettävissä