Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena on suunnitella ja ottaa käyttöön asiakasyrityksen
hallinto-osaston johtamista palveleva suoritusmittaristo. Tutkimuksen toisena
tarkoituksena on muodostaa arvio mittariston implementoinnin toteutustavasta.
Suoritusmittariston kehittämisessä viitekehyksenä on käytetty Kaplanin ja
Nortonin (1992) tasapainotettua tuloskorttia, jota on muokattu sopimaan
asiakasyrityksen ja hallinto-osaston erityistarpeisiin.
Tutkimus on toteutettu konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen
tuloksena yrityksen hallinto-osastolla on otettu käyttöön sen
johtamisongelmaan ratkaisun tarjoava suorituskyvynmittaristo.
Konstruktion erityispiirteet ovat seurausta hallinto-organisaation
erityistoiminnoista ja siitä, että yrityksen strategian implementoinnin lisäksi
mittaristolta odotettiin apua myös riskien hallintaan. Mittaristo saatiin
implementoitua käyttöön sujuvasti ja mittariston tuottama data koettiin
hyödylliseksi. Tutkimuksessani luotu mittaristo ei suoraan ole yleistettävissä
muille yrityksille, johtuen tuloskortin erityispiirteistä. Implementointiprosessi
toisaalta on yleistettävissä
|