Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979

Tässä tutkimuksessa käsitellään Opettaja-lehdessä esitettyjä näkemyksiä peruskoulusta vuoden 1974 alusta vuoden 1979 loppuun. Peruskoulujärjestelmään oli tutkimusaikana vasta alettu siirtymään, joten peruskoulu oli vielä melko uusi asia. Tutkimustehtävään paneudutaan etsimällä aineistosta peruskoulu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iiliäinen, Sara
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Historian ja etnologian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of History and Ethnology, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59344
_version_ 1828193092805591040
author Iiliäinen, Sara
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Historian ja etnologian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of History and Ethnology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Iiliäinen, Sara Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Historian ja etnologian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of History and Ethnology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Iiliäinen, Sara Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Historian ja etnologian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of History and Ethnology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Iiliäinen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa käsitellään Opettaja-lehdessä esitettyjä näkemyksiä peruskoulusta vuoden 1974 alusta vuoden 1979 loppuun. Peruskoulujärjestelmään oli tutkimusaikana vasta alettu siirtymään, joten peruskoulu oli vielä melko uusi asia. Tutkimustehtävään paneudutaan etsimällä aineistosta peruskoulusta löydettyjä positiivisia ja negatiivisia puolia sekä peruskouluun esitettyjä muutosehdotuksia. Tutkimus on toteutettu käymällä läpi tutkimusajan Opettaja-lehdet ja kirjaamalla ylös peruskouluun liittyvät aiheet, mielipiteet ja näkökulmat. Nämä on jaoteltu yhdeksään teemaan, joihin liittyviä aiheita aineistosta nousi eniten esille. Tutkimusmetodeina toimivat kvalitatiivinen sisällönanalyysi ja teemoittelu. Aineistosta nousseet teemat, joiden ympärille tutkimus rakentuu ovat peruskoulun uudistumisen, hallinto, opetussuunnitelma ja pedagogiikka, kehitysaskeleet ja säästötoimenpiteet, opetusjärjestelyt, erityisopetus, politiikka, työrauha ja opettajan asema. Peruskouluun siirtyminen oli sujunut useimmissa kunnissa ilman ongelmia. Peruskoulun suunnittelijoiden ajateltiin olevan liian kaukana koulun todellisuudesta. Kouluhallinto paisui peruskoulun myötä, eikä sen katsottu tukevan paikallista omaleimaisuutta. Byrokratia lisääntyi. Opetussuunnitelmaa pidettiin liian laajana ja teoreettisena. Sen ydinsisällöt haluttiin selvittää. Opettajien koulutusta toivottiin lisättävän. Peruskoulumenoista säästettiin eri toimin ja säästöjä vastustettiin. Kouluun haluttiin rauhaa muutoksilta. Opetusryhmät koettiin suuriksi. Valinnaisaineiden vähentämisen uskottiin vievän oppilailta yksilöllisyyden mahdollisuuksia. Tasokursseja vastustettiin tasa-arvon perusteella ja kannatettiin yksilöllisyyteen perustuen. Erityisopetus koki muutoksia. Politiikka oli tullut kouluun. Se koettiin opettavaisena, mutta myös työrauhaa heikentävänä. Opettajien työmäärä kasvoi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Iili\u00e4inen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-29T05:41:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-29T05:41:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59344", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n Opettaja-lehdess\u00e4 esitettyj\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 peruskoulusta vuoden 1974 alusta vuoden 1979 loppuun. Peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n oli tutkimusaikana vasta alettu siirtym\u00e4\u00e4n, joten peruskoulu oli viel\u00e4 melko uusi asia. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n paneudutaan etsim\u00e4ll\u00e4 aineistosta peruskoulusta l\u00f6ydettyj\u00e4 positiivisia ja negatiivisia puolia sek\u00e4 peruskouluun esitettyj\u00e4 muutosehdotuksia. \r\nTutkimus on toteutettu k\u00e4ym\u00e4ll\u00e4 l\u00e4pi tutkimusajan Opettaja-lehdet ja kirjaamalla yl\u00f6s peruskouluun liittyv\u00e4t aiheet, mielipiteet ja n\u00e4k\u00f6kulmat. N\u00e4m\u00e4 on jaoteltu yhdeks\u00e4\u00e4n teemaan, joihin liittyvi\u00e4 aiheita aineistosta nousi eniten esille. Tutkimusmetodeina toimivat kvalitatiivinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja teemoittelu. \r\nAineistosta nousseet teemat, joiden ymp\u00e4rille tutkimus rakentuu ovat peruskoulun uudistumisen, hallinto, opetussuunnitelma ja pedagogiikka, kehitysaskeleet ja s\u00e4\u00e4st\u00f6toimenpiteet, opetusj\u00e4rjestelyt, erityisopetus, politiikka, ty\u00f6rauha ja opettajan asema. \r\nPeruskouluun siirtyminen oli sujunut useimmissa kunnissa ilman ongelmia. Peruskoulun suunnittelijoiden ajateltiin olevan liian kaukana koulun todellisuudesta. Kouluhallinto paisui peruskoulun my\u00f6t\u00e4, eik\u00e4 sen katsottu tukevan paikallista omaleimaisuutta. Byrokratia lis\u00e4\u00e4ntyi. Opetussuunnitelmaa pidettiin liian laajana ja teoreettisena. Sen ydinsis\u00e4ll\u00f6t haluttiin selvitt\u00e4\u00e4. Opettajien koulutusta toivottiin lis\u00e4tt\u00e4v\u00e4n. Peruskoulumenoista s\u00e4\u00e4stettiin eri toimin ja s\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 vastustettiin. Kouluun haluttiin rauhaa muutoksilta. Opetusryhm\u00e4t koettiin suuriksi. Valinnaisaineiden v\u00e4hent\u00e4misen uskottiin viev\u00e4n oppilailta yksil\u00f6llisyyden mahdollisuuksia. Tasokursseja vastustettiin tasa-arvon perusteella ja kannatettiin yksil\u00f6llisyyteen perustuen. Erityisopetus koki muutoksia. Politiikka oli tullut kouluun. Se koettiin opettavaisena, mutta my\u00f6s ty\u00f6rauhaa heikent\u00e4v\u00e4n\u00e4. Opettajien ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvoi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-29T05:41:56Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-29T05:41:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu-uudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettaja-lehti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OAJ", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehuja, kritiikki\u00e4 ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdess\u00e4 esitetyt n\u00e4kemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808293947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59344
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2586f02-9ef8-4ee9-9b89-39fc53ee8969\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808293947.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iiliäinen, Sara Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979 peruskoulu-uudistus Opettaja-lehti OAJ Suomen historia Finnish History Luokanopettajakoulutus Teacher Education 3031 103 koulunuudistus peruskoulu
title Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979
title_full Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979
title_fullStr Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979 Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979
title_full_unstemmed Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979 Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979
title_short Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia
title_sort kehuja kritiikkiä ja muutosehdotuksia opettaja lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 1979
title_sub Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979
title_txtP Kehuja, kritiikkiä ja muutosehdotuksia : Opettaja-lehdessä esitetyt näkemykset peruskoulusta peruskoulun alkuvaiheilla 1974 - 1979
topic peruskoulu-uudistus Opettaja-lehti OAJ Suomen historia Finnish History Luokanopettajakoulutus Teacher Education 3031 103 koulunuudistus peruskoulu
topic_facet 103 3031 Finnish History Luokanopettajakoulutus OAJ Opettaja-lehti Suomen historia Teacher Education koulunuudistus peruskoulu peruskoulu-uudistus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59344 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808293947
work_keys_str_mv AT iiliäinensara kehujakritiikkiäjamuutosehdotuksiaopettajalehdessäesitetytnäkemyksetperuskoulustap