Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä

Tämä tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen kehittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tutkimusyrityksen strategiassa suureen rooliin nostettu asiakaskokemuksen kehittäminen on näkynyt käytännössä ja millaisia toimenpiteitä t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Helminen, Ville
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59335
_version_ 1828193092802445312
author Helminen, Ville
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Helminen, Ville Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Helminen, Ville Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Helminen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen kehittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tutkimusyrityksen strategiassa suureen rooliin nostettu asiakaskokemuksen kehittäminen on näkynyt käytännössä ja millaisia toimenpiteitä tämän tavoitteen saavuttamiseksi on tehty. Lisäksi mielenkiinnon kohteena on digitalisaation hyödyntäminen tavoitteen saavuttamisessa. Teoreettinen viitekehys rakentuu kahden pääteeman, asiakaskokemuksen ja digitalisaation ympärille. Asiakaskokemuksen johtamisen tarkastelussa käytettävä prosessi on teoreettisessa viitekehyksessä rakennettu yhdistelemällä elementtejä useista aihetta käsittelevistä tutkimuksista. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta tätä tutkimusta varten tehdystä teemahaastattelusta sekä 20:sta aiemmin tutkimushankkeen aikana kerätystä teemahaastattelusta. Tutkimusaineiston analysointi on toteutettu kvalitatiivisin metodein. Tutkimuksen mukaan asiakaskokemus nähdään organisaatiossa hyvin laajasti, koskettaen kaikkia asiakkaan ja yrityksen välisiä kosketuspisteitä. Myös asiakaskokemuksen kehittämistä tehdään laajalla rintamalla, aina henkilöstön koulutuksesta, organisaatiomuutokseen, palvelumuotoiluun sekä uusiin digitaalisiin järjestelmiin. Asiakaskokemuksen kehittämisessä on painotettu selvästi eniten kohtaamisten pragmaattista elementtiä, asiakkaan kohtaamisissa kokeman helppouden ja vaivattomuuden parantamiseksi. Tämä jättää selvästi varjoonsa kaikki muut asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat elementit. Prosesseja on myös pyritty kehittämään niin, etteivät asiakkaiden kokemukset tai palvelut katkea organisaatio- tai vastuurajoihin. Digitalisaatio on asiakaskokemuksen muodostumisessa merkittävässä asemassa ja sähköisissä kanavissa painottuu myös vahvasti kohtaamisten pragmaattinen elementti.
first_indexed 2019-08-19T08:21:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helminen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-27T07:18:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-27T07:18:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59335", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen kehitt\u00e4miseksi tehtyj\u00e4 toimenpiteit\u00e4 suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten tutkimusyrityksen strategiassa suureen rooliin nostettu asiakaskokemuksen kehitt\u00e4minen on n\u00e4kynyt k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja millaisia toimenpiteit\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tavoitteen saavuttamiseksi on tehty. Lis\u00e4ksi mielenkiinnon kohteena on digitalisaation hy\u00f6dynt\u00e4minen tavoitteen saavuttamisessa. \nTeoreettinen viitekehys rakentuu kahden p\u00e4\u00e4teeman, asiakaskokemuksen ja digitalisaation ymp\u00e4rille. Asiakaskokemuksen johtamisen tarkastelussa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 prosessi on teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 rakennettu yhdistelem\u00e4ll\u00e4 elementtej\u00e4 useista aihetta k\u00e4sittelevist\u00e4 tutkimuksista. \nTutkimuksen aineisto koostuu kuudesta t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten tehdyst\u00e4 teemahaastattelusta sek\u00e4 20:sta aiemmin tutkimushankkeen aikana ker\u00e4tyst\u00e4 teemahaastattelusta. Tutkimusaineiston analysointi on toteutettu kvalitatiivisin metodein.\nTutkimuksen mukaan asiakaskokemus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n organisaatiossa hyvin laajasti, koskettaen kaikkia asiakkaan ja yrityksen v\u00e4lisi\u00e4 kosketuspisteit\u00e4. My\u00f6s asiakaskokemuksen kehitt\u00e4mist\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n laajalla rintamalla, aina henkil\u00f6st\u00f6n koulutuksesta, organisaatiomuutokseen, palvelumuotoiluun sek\u00e4 uusiin digitaalisiin j\u00e4rjestelmiin. Asiakaskokemuksen kehitt\u00e4misess\u00e4 on painotettu selv\u00e4sti eniten kohtaamisten pragmaattista elementti\u00e4, asiakkaan kohtaamisissa kokeman helppouden ja vaivattomuuden parantamiseksi. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4tt\u00e4\u00e4 selv\u00e4sti varjoonsa kaikki muut asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat elementit. Prosesseja on my\u00f6s pyritty kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n niin, etteiv\u00e4t asiakkaiden kokemukset tai palvelut katkea organisaatio- tai vastuurajoihin. Digitalisaatio on asiakaskokemuksen muodostumisessa merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 asemassa ja s\u00e4hk\u00f6isiss\u00e4 kanavissa painottuu my\u00f6s vahvasti kohtaamisten pragmaattinen elementti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-08-27T07:18:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-27T07:18:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskokemuksen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pankkiorganisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskokemuksen johtaminen sek\u00e4 digitalisaatio asiakaskokemuksen kehitt\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808273937", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot (j\u00e4rjestelm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59335
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:57Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d89cdc58-789e-4658-9588-5ad31c62644e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808273937.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helminen, Ville Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä asiakaskokemuksen johtaminen pankkiorganisaatio Johtaminen Management and Leadership 20424 organisaatiot (järjestelmät) pankit digitalisaatio asiakaskokemus
title Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
title_full Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
title_fullStr Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
title_full_unstemmed Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
title_short Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
title_sort asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
title_txtP Asiakaskokemuksen johtaminen sekä digitalisaatio asiakaskokemuksen kehittämisessä
topic asiakaskokemuksen johtaminen pankkiorganisaatio Johtaminen Management and Leadership 20424 organisaatiot (järjestelmät) pankit digitalisaatio asiakaskokemus
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership asiakaskokemuksen johtaminen asiakaskokemus digitalisaatio organisaatiot (järjestelmät) pankit pankkiorganisaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59335 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808273937
work_keys_str_mv AT helminenville asiakaskokemuksenjohtaminensekädigitalisaatioasiakaskokemuksenkehittämisessä