Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka passiivinen audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen sähköisessä aktiivisuudessa. Koe sisälsi neljä kymmenen minuutin mittaista blokkia, joiden aikana koehenkilöt altistettiin opittaville ja ei-opittaville merkki-tavupareille. Koehenkilöt eivät kiinnittänee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Minkkinen, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59325
_version_ 1828193092786716672
author Minkkinen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Minkkinen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Minkkinen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Minkkinen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka passiivinen audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen sähköisessä aktiivisuudessa. Koe sisälsi neljä kymmenen minuutin mittaista blokkia, joiden aikana koehenkilöt altistettiin opittaville ja ei-opittaville merkki-tavupareille. Koehenkilöt eivät kiinnittäneet aktiivisesti huomiota merkin ja äänen yhteyteen. Tutkimuksessa havaittiin, että opittavien ja ei-opittavien ärsykkeiden herätevasteet erosivat kaikissa blokeissa lukuun ottamatta toista blokkia. Kolmannessa blokissa ero oli päinvastainen muihin blokkeihin verrattuna ja ilmeni myöhäisissä herätevasteissa. Kolmannen blokin poikkeavuus voidaan näin olettaa oppimisprosessiin liittyvää muutosta. Myös herätevasteiden topografiat erosivat opittavien ja ei-opittavien ärsykkeiden välillä. Herätevasteet erosivat kaikkien blokkien välillä sekä opittavissa että ei-opittavissa ärsykkeissä. Kun verrattiin alueita, joilla herätevasteet muuttuivat, havaittiin, että vasemmalla okkipitaalialueella ja parietaalialueella vasteet muuttuivat ainoastaan opittavilla ärsykkeillä. Kuitenkaan opittavien ja ei-opittavien ärsykkeiden herätevastemuutosten välillä ei ilmennyt tilastollisesti merkitsevää eroa. Lisäksi saatiin viitteitä siitä, että hyvin oppimaansa tiedostavien ja huonosti oppimaansa tiedostavien välisissä herätevasteissa saattaa olla eroja. Tässä tutkimuksessa saatiin tietoa, kuinka audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen herätevasteissa ja kuinka herätevasteet muuttuvat oppimisprosessin aikana. Audiovisuaaliseen oppimiseen liittyvien neuraalisien prosessien ymmärtäminen on keskeistä esimerkiksi lukutaidon kehitystä tutkittaessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-24T05:53:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-24T05:53:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59325", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, kuinka passiivinen audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 aktiivisuudessa. Koe sis\u00e4lsi nelj\u00e4 kymmenen minuutin mittaista blokkia, joiden aikana koehenkil\u00f6t altistettiin opittaville ja ei-opittaville merkki-tavupareille. Koehenkil\u00f6t eiv\u00e4t kiinnitt\u00e4neet aktiivisesti huomiota merkin ja \u00e4\u00e4nen yhteyteen. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opittavien ja ei-opittavien \u00e4rsykkeiden her\u00e4tevasteet erosivat kaikissa blokeissa lukuun ottamatta toista blokkia. Kolmannessa blokissa ero oli p\u00e4invastainen muihin blokkeihin verrattuna ja ilmeni my\u00f6h\u00e4isiss\u00e4 her\u00e4tevasteissa. Kolmannen blokin poikkeavuus voidaan n\u00e4in olettaa oppimisprosessiin liittyv\u00e4\u00e4 muutosta. My\u00f6s her\u00e4tevasteiden topografiat erosivat opittavien ja ei-opittavien \u00e4rsykkeiden v\u00e4lill\u00e4. Her\u00e4tevasteet erosivat kaikkien blokkien v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 opittavissa ett\u00e4 ei-opittavissa \u00e4rsykkeiss\u00e4. Kun verrattiin alueita, joilla her\u00e4tevasteet muuttuivat, havaittiin, ett\u00e4 vasemmalla okkipitaalialueella ja parietaalialueella vasteet muuttuivat ainoastaan opittavilla \u00e4rsykkeill\u00e4. Kuitenkaan opittavien ja ei-opittavien \u00e4rsykkeiden her\u00e4tevastemuutosten v\u00e4lill\u00e4 ei ilmennyt tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. Lis\u00e4ksi saatiin viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 hyvin oppimaansa tiedostavien ja huonosti oppimaansa tiedostavien v\u00e4lisiss\u00e4 her\u00e4tevasteissa saattaa olla eroja. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa saatiin tietoa, kuinka audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen her\u00e4tevasteissa ja kuinka her\u00e4tevasteet muuttuvat oppimisprosessin aikana. Audiovisuaaliseen oppimiseen liittyvien neuraalisien prosessien ymm\u00e4rt\u00e4minen on keskeist\u00e4 esimerkiksi lukutaidon kehityst\u00e4 tutkittaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-24T05:53:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-24T05:53:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "audiovisuaalinen oppimien", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "passiivinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aivojen s\u00e4hk\u00f6inen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808243926", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "EEG", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59325
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:12Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a47dafa7-fcf5-461d-b027-7f6443905a1a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808243926.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Maria Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana audiovisuaalinen oppimien passiivinen oppiminen Psykologia Psychology 202 oppiminen EEG
title Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
title_full Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
title_fullStr Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
title_full_unstemmed Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
title_short Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
title_sort aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
title_txtP Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
topic audiovisuaalinen oppimien passiivinen oppiminen Psykologia Psychology 202 oppiminen EEG
topic_facet 202 EEG Psychology Psykologia audiovisuaalinen oppimien oppiminen passiivinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59325 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808243926
work_keys_str_mv AT minkkinenmaria aivojensähköinenaktiivisuuspassiivisenaudiovisuaalisenoppimisenaikana