Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana

Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin päivähoitomuoto juuri hänen lapselleen. Vanhempi voi arvioida lapsensa yksilöllisiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alanko, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59286
_version_ 1828193092773085184
author Alanko, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alanko, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alanko, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alanko, Maria
datasource_str_mv jyx
description Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin päivähoitomuoto juuri hänen lapselleen. Vanhempi voi arvioida lapsensa yksilöllisiä tarpeita lapsen temperamentin perusteella. Lapsen temperamentin ja hänen kasvuympäristönsä hyvä yhteensopivuus (goodness of fit) tukee lapsen suotuisaa kehitystä. Näin ollen lapsen temperamentin huomioiminen hoitomuodon valinnassa olisi perusteltua. Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko eri hoitomuodoissa olevat lapset temperamentiltaan. Lisäksi tarkasteltiin lapsen temperamentin ja päivähoitomuodon yhteyttä lapsen päivähoitoviihtyvyyteen. Päivähoitoviihtyvyydellä arvioidaan lapsen temperamentin ja päivähoitoympäristön yhteensopivuutta. Tutkimusaineistona käytettiin CHILDCARE-tutkimushankkeen kyselyaineiston noin yksivuotiaiden lasten äitien (N = 1808) vastauksia. Äidit arvioivat lapsensa temperamenttia The Survey of Individual Differences of Children and Adolescents (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin yhdeksän piirteen osalta: aktiivisuus, pelokkuus, seurallisuus, positiivinen emotionaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, lujatahtoisuus, pidättyväisyys, toisten huomioiminen ja älykkyys. Hoitomuotoryhmiä oli neljä: vanhempien hoito, muu kodinomainen hoito, perhepäivähoito ja päiväkoti. Taustatekijöinä kontrolloitiin äidin psyykkisen kuormittuneisuuden määrää ja koulutustasoa, lapsen sukupuolta, ikää ja sitä onko lapsella alle esiopetusikäisiä sisaruksia. Aineisto analysoitiin kovarianssianalyysillä ja hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä. Näyttäisi siltä, että lapsen temperamentin ja hoitomuodon yhteensopivuus otettiin huomioon valittaessa lapsen hoitomuotoa, sillä eri hoitomuodoissa olevat lapset erosivat toisistaan viiden temperamenttipiirteen osalta. Joskin erot hoitomuotoryhmien välillä olivat pieniä. Lapset viihtyivät perhepäivähoidossa paremmin kuin päiväkodissa riippumatta lapsen temperamentista. Heikoiten päivähoidossa viihtyivät pelokkaat, pidättyväiset, vähemmän seuralliset ja vähemmän myönteisiä tunteita ilmaisevat lapset riippumatta heidän hoitomuodostaan. Tutkimus antoi uutta tietoa suomalaisten äitien tekemästä hoitomuotovalinnasta ja lapsen viihtymisestä päivähoidossa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4ikk\u00f6nen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alanko, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-21T07:24:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-21T07:24:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59286", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vanhemman tekem\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman\r\nty\u00f6ll\u00e4 ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla\r\nvoi kuitenkin olla my\u00f6s vanhemman k\u00e4sitys siit\u00e4, mik\u00e4 on sopivin p\u00e4iv\u00e4hoitomuoto\r\njuuri h\u00e4nen lapselleen. Vanhempi voi arvioida lapsensa yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita\r\nlapsen temperamentin perusteella. Lapsen temperamentin ja h\u00e4nen kasvuymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 hyv\u00e4 yhteensopivuus (goodness of fit) tukee lapsen suotuisaa kehityst\u00e4. N\u00e4in ollen lapsen temperamentin huomioiminen hoitomuodon valinnassa\r\nolisi perusteltua. T\u00e4ss\u00e4 kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko\r\neri hoitomuodoissa olevat lapset temperamentiltaan. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin lapsen\r\ntemperamentin ja p\u00e4iv\u00e4hoitomuodon yhteytt\u00e4 lapsen p\u00e4iv\u00e4hoitoviihtyvyyteen.\r\nP\u00e4iv\u00e4hoitoviihtyvyydell\u00e4 arvioidaan lapsen temperamentin ja p\u00e4iv\u00e4hoitoymp\u00e4rist\u00f6n\r\nyhteensopivuutta.\r\n\r\nTutkimusaineistona k\u00e4ytettiin CHILDCARE-tutkimushankkeen kyselyaineiston\r\nnoin yksivuotiaiden lasten \u00e4itien (N = 1808) vastauksia. \u00c4idit arvioivat\r\nlapsensa temperamenttia The Survey of Individual Differences of Children and Adolescents (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin yhdeks\u00e4n piirteen\r\nosalta: aktiivisuus, pelokkuus, seurallisuus, positiivinen emotionaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, lujatahtoisuus, pid\u00e4ttyv\u00e4isyys, toisten huomioiminen\r\nja \u00e4lykkyys. Hoitomuotoryhmi\u00e4 oli nelj\u00e4: vanhempien hoito, muu kodinomainen\r\nhoito, perhep\u00e4iv\u00e4hoito ja p\u00e4iv\u00e4koti. Taustatekij\u00f6in\u00e4 kontrolloitiin \u00e4idin psyykkisen\r\nkuormittuneisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja koulutustasoa, lapsen sukupuolta, ik\u00e4\u00e4 ja sit\u00e4\r\nonko lapsella alle esiopetusik\u00e4isi\u00e4 sisaruksia. Aineisto analysoitiin kovarianssianalyysill\u00e4 ja hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysill\u00e4.\r\n\r\nN\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 lapsen temperamentin ja hoitomuodon yhteensopivuus\r\notettiin huomioon valittaessa lapsen hoitomuotoa, sill\u00e4 eri hoitomuodoissa olevat\r\nlapset erosivat toisistaan viiden temperamenttipiirteen osalta. Joskin erot hoitomuotoryhmien v\u00e4lill\u00e4 olivat pieni\u00e4. Lapset viihtyiv\u00e4t perhep\u00e4iv\u00e4hoidossa paremmin kuin p\u00e4iv\u00e4kodissa riippumatta lapsen temperamentista. Heikoiten p\u00e4iv\u00e4hoidossa viihtyiv\u00e4t pelokkaat, pid\u00e4ttyv\u00e4iset, v\u00e4hemm\u00e4n seuralliset ja v\u00e4hemm\u00e4n my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita ilmaisevat lapset riippumatta heid\u00e4n hoitomuodostaan. Tutkimus antoi uutta tietoa suomalaisten \u00e4itien tekem\u00e4st\u00e4 hoitomuotovalinnasta ja lapsen viihtymisest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-08-21T07:24:49Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-21T07:24:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoitovalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoitoviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "goodness-of-fit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pienen lapsen temperamentin, p\u00e4iv\u00e4hoitomuodon ja -viihtyvyyden v\u00e4linen yhteys \u00e4idin arvioimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808213882", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhep\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaislapsuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59286
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/357e9af2-70ac-4bbe-b7fe-2b07c713395b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808213882.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alanko, Maria Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana päivähoitovalinta päiväkoti päivähoitoviihtyvyys goodness-of-fit Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit viihtyvyys lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus temperamentti perhepäivähoito varhaislapsuus päivähoito
title Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
title_full Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
title_fullStr Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
title_full_unstemmed Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
title_short Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
title_sort pienen lapsen temperamentin päivähoitomuodon ja viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
title_txtP Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
topic päivähoitovalinta päiväkoti päivähoitoviihtyvyys goodness-of-fit Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit viihtyvyys lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus temperamentti perhepäivähoito varhaislapsuus päivähoito
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus goodness-of-fit lapset (ikäryhmät) perhepäivähoito päivähoito päivähoitovalinta päivähoitoviihtyvyys päiväkodit päiväkoti temperamentti varhaiskasvatus varhaislapsuus viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59286 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808213882
work_keys_str_mv AT alankomaria pienenlapsentemperamentinpäivähoitomuodonjaviihtyvyydenvälinenyhteysäidinarvioimana