SAADA-verbin fraseologiaa vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta

Tutkielmassa vertaillaan oppijansuomen ja natiivisuomen fraseologisia piirteitä SAADA-verbin avulla. Ensin vertaillaan, missä merkityksissä SAADA-verbi esiintyy taajimmin oppijansuomen ja natiivisuomen aineistoissa, minkä jälkeen oppijansuomen aineiston yleisimmästä merkityksestä ja natiivisuomen v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tarvainen, Jenny
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59273
_version_ 1826225767600619520
author Tarvainen, Jenny
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tarvainen, Jenny Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tarvainen, Jenny Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tarvainen, Jenny
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa vertaillaan oppijansuomen ja natiivisuomen fraseologisia piirteitä SAADA-verbin avulla. Ensin vertaillaan, missä merkityksissä SAADA-verbi esiintyy taajimmin oppijansuomen ja natiivisuomen aineistoissa, minkä jälkeen oppijansuomen aineiston yleisimmästä merkityksestä ja natiivisuomen vastaavasta merkityksestä tarkastellaan kyseisen merkityksen morfologista ja semanttista primingia. Lopuksi tilastollisia menetelmiä hyödyntäen selvitetään, onko muotoa (morfologinen priming) ja merkitystä (semanttinen priming) edustavilla elementeillä korrelaatiota. Työ sijoittuu kontekstuaalisen semantiikan ja fraseologian viitekehykseen, eli kieltä tutkitaan kontekstilähtöisesti. Tutkimusmenetelminä käytetään kontrastiivista oppijankielen analyysia ja korpuspohjaista tutkimusta. Lisäksi työssä hyödynnetään sekä laadullisia (verbin sisäinen ja kontekstuaalinen luokittelu) että tilastollisia analyysimenetelmiä (X2-riippumattomuustesti ja z-testi). Oppijansuomen aineisto on kerätty Kansainvälisen oppijansuomen korpuksen (ICLFI) taitotasoilta B2–C2 ja natiivisuomen aineisto Käännössuomen korpuksen (KSK) alkuperäissuomen aineis- tosta. Tutkimus osoittaa, että oppijan- ja natiivisuomessa käytetään verbiä SAADA eri tavoin: Oppijansuomessa taajin merkitys on Kielitoimiston sanakirjan (s. v. saada) luokituksen mukaisesti ‘tapahtumasta jossa jokin esine, hyödyke, oikeus tms. siirtyy jonkun tai jonkin omistukseen, käyttöön, yhteyteen tms. ajateltuna sen kannalta, jonka omistukseen, käyttöön tms. jokin tulee’ ja natiivisuomen puolestaan ‘onnistua, kyetä tekemään tai aiheuttamaan jotakin tai saattamaan tekeminen päätökseen’. Myös morfologinen priming eroaa aineistojen välillä, sillä oppijansuomessa SAADA-verbin taajimman merkityksen taajimmat sananmuodot ovat saa ja saada, kun natiivisuomen vastaavan merkityksen taajimmat sananmuodot ovat saanut ja sai. Sen sijaan semanttisessa primingissa ei ollut juuri eroja, sillä molemmissa aineistoissa merkitysluokat ’ihminen’, ’aika, ikä’ ja ’määrä, intensiteetti’ ylsivät neljän taajimman joukkoon. Oppijansuomessa kolmannen sijan ’määrä, intensiteetti’ -luokan kanssa jakaa ’raha’ ja oppijansuomessa ’relationaalisuus’. Molemmissa aineistoissa morfologisen ja semanttisen primingin välillä on tilastollinen yhteys, mutta oppijansuomessa yhteys on huomattavasti vahvempaa. Korrelaatio eroaa myös laadullisesti, mikä kertoo myös morfologisen primingin eroista. Tutkimustulokset täydentävät fraseologista leksikon kuvausta SAADA-verbin osalta, mutta myös tarkentavat käsitystämme oppijan- ja natiivisuomen eroista. Teoreettisesti tutkimustulokset tukevat ajatusta, jonka mukaan sananmuodoilla polyseemisen sanan eri merkityksillä on erilaisia kontekstuaalisia piirteitä, minkä vuoksi niitä pitäisi tutkia omina leksikaalisina yksikköinään. Lisäksi tutkimus antoi rohkaisevia menetelmällisiä tuloksia muodon ja merkityksen välisen suhteen tilastollisesta tarkastelusta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarvainen, Jenny", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-17T06:40:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-17T06:40:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59273", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa vertaillaan oppijansuomen ja natiivisuomen fraseologisia piirteit\u00e4 SAADA-verbin avulla. Ensin vertaillaan, miss\u00e4 merkityksiss\u00e4 SAADA-verbi esiintyy taajimmin oppijansuomen ja natiivisuomen aineistoissa, mink\u00e4\r\nj\u00e4lkeen oppijansuomen aineiston yleisimm\u00e4st\u00e4 merkityksest\u00e4 ja natiivisuomen vastaavasta merkityksest\u00e4 tarkastellaan kyseisen merkityksen morfologista ja semanttista primingia. Lopuksi tilastollisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en selvitet\u00e4\u00e4n, onko muotoa (morfologinen priming) ja merkityst\u00e4 (semanttinen priming) edustavilla elementeill\u00e4 korrelaatiota.\r\n\r\nTy\u00f6 sijoittuu kontekstuaalisen semantiikan ja fraseologian viitekehykseen, eli kielt\u00e4 tutkitaan kontekstil\u00e4ht\u00f6isesti.\r\nTutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kontrastiivista oppijankielen analyysia ja korpuspohjaista tutkimusta. Lis\u00e4ksi ty\u00f6ss\u00e4\r\nhy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 laadullisia (verbin sis\u00e4inen ja kontekstuaalinen luokittelu) ett\u00e4 tilastollisia analyysimenetelmi\u00e4\r\n(X2-riippumattomuustesti ja z-testi). Oppijansuomen aineisto on ker\u00e4tty Kansainv\u00e4lisen oppijansuomen korpuksen\r\n\r\n(ICLFI) taitotasoilta B2\u2013C2 ja natiivisuomen aineisto K\u00e4\u00e4nn\u00f6ssuomen korpuksen (KSK) alkuper\u00e4issuomen aineis-\r\ntosta.\r\n\r\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 oppijan- ja natiivisuomessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n verbi\u00e4 SAADA eri tavoin: Oppijansuomessa taajin\r\nmerkitys on Kielitoimiston sanakirjan (s. v. saada) luokituksen mukaisesti \u2018tapahtumasta jossa jokin esine, hy\u00f6dyke,\r\n\r\noikeus tms. siirtyy jonkun tai jonkin omistukseen, k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, yhteyteen tms. ajateltuna sen kannalta, jonka omistukseen, k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tms. jokin tulee\u2019 ja natiivisuomen puolestaan \u2018onnistua, kyet\u00e4 tekem\u00e4\u00e4n tai aiheuttamaan jotakin tai\r\n\r\nsaattamaan tekeminen p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen\u2019. My\u00f6s morfologinen priming eroaa aineistojen v\u00e4lill\u00e4, sill\u00e4 oppijansuomessa\r\nSAADA-verbin taajimman merkityksen taajimmat sananmuodot ovat saa ja saada, kun natiivisuomen vastaavan\r\nmerkityksen taajimmat sananmuodot ovat saanut ja sai. Sen sijaan semanttisessa primingissa ei ollut juuri eroja, sill\u00e4\r\n\r\nmolemmissa aineistoissa merkitysluokat \u2019ihminen\u2019, \u2019aika, ik\u00e4\u2019 ja \u2019m\u00e4\u00e4r\u00e4, intensiteetti\u2019 ylsiv\u00e4t nelj\u00e4n taajimman joukkoon. Oppijansuomessa kolmannen sijan \u2019m\u00e4\u00e4r\u00e4, intensiteetti\u2019 -luokan kanssa jakaa \u2019raha\u2019 ja oppijansuomessa \u2019relationaalisuus\u2019. Molemmissa aineistoissa morfologisen ja semanttisen primingin v\u00e4lill\u00e4 on tilastollinen yhteys, mutta\r\n\r\noppijansuomessa yhteys on huomattavasti vahvempaa. Korrelaatio eroaa my\u00f6s laadullisesti, mik\u00e4 kertoo my\u00f6s morfologisen primingin eroista.\r\n\r\nTutkimustulokset t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t fraseologista leksikon kuvausta SAADA-verbin osalta, mutta my\u00f6s tarkentavat k\u00e4sityst\u00e4mme oppijan- ja natiivisuomen eroista. Teoreettisesti tutkimustulokset tukevat ajatusta, jonka mukaan sananmuodoilla polyseemisen sanan eri merkityksill\u00e4 on erilaisia kontekstuaalisia piirteit\u00e4, mink\u00e4 vuoksi niit\u00e4 pit\u00e4isi tutkia\r\n\r\nomina leksikaalisina yksikk\u00f6in\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimus antoi rohkaisevia menetelm\u00e4llisi\u00e4 tuloksia muodon ja merkityksen v\u00e4lisen suhteen tilastollisesta tarkastelusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-17T06:40:24Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-17T06:40:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "144", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808173855", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kontrastiivinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kontekstuaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli (kieli)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korpustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fraseologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59273
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7db8eec8-46cf-4e11-85d2-346af39521a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808173855.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarvainen, Jenny SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta Suomen kieli Finnish 309 kontrastiivinen tutkimus kontekstuaalisuus äidinkieli (kieli) vieraat kielet korpustutkimus suomen kieli fraseologia
title SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta
title_full SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta
title_fullStr SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta
title_full_unstemmed SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta
title_short SAADA-verbin fraseologiaa
title_sort saada verbin fraseologiaa vertaileva korpustutkimus oppijan ja natiivisuomesta
title_sub vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta
title_txtP SAADA-verbin fraseologiaa : vertaileva korpustutkimus oppijan- ja natiivisuomesta
topic Suomen kieli Finnish 309 kontrastiivinen tutkimus kontekstuaalisuus äidinkieli (kieli) vieraat kielet korpustutkimus suomen kieli fraseologia
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli fraseologia kontekstuaalisuus kontrastiivinen tutkimus korpustutkimus suomen kieli vieraat kielet äidinkieli (kieli)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59273 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808173855
work_keys_str_mv AT tarvainenjenny saadaverbinfraseologiaavertailevakorpustutkimusoppijanjanatiivisuomesta