Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, masennusoireilua sekä ongelmakäyttäytymistä. Koulu-uupumuksen osalta tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tahkola, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59215
_version_ 1826225773484179456
author Tahkola, Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tahkola, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tahkola, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tahkola, Leena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, masennusoireilua sekä ongelmakäyttäytymistä. Koulu-uupumuksen osalta tutkimuksessa tarkasteltiin kouluun liittyvää uupumusasteista väsymystä sekä koulutyöhön liittyvää kyynisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sukupuolen sekä koulutusmuodon (lukio / ammattiopisto) yhteyttä koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin. Lisäksi tutkittiin, onko hyvinvoinnin pulmien yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin erilainen tytöillä ja pojilla sekä lukiolaisilla ja ammattiin opiskelevilla nuorilla. Tutkimuskysymyksiin vastattiin määrällisin menetelmin (varianssianalyysi, GLM). Tutkimuksen osallistujat (n = 2859) opiskelivat joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ensimmäistä vuottaan ja tutkimusaineisto on kerätty neljältä eri paikkakunnalta. Tutkimus on osa laajempaa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta. Tulosten mukaan suurimmalla osalla nuorista ei ole koulun keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia. Toisaalta, noin 10 prosentilla nuorista keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia oli usein tai erittäin usein. Ammattiin opiskelevista tytöistä 12,3 % kuului riskiryhmään koulun keskeyttämisen suhteen, eli heillä oli usein tai erittäin usein koulu- tai opintolinjan vaihtamiseen tai keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia. Vastaavaan ryhmään lukiolaistytöistä kuului 8,2 %. Sekä ammattiin opiskelevista että lukiolaispojista vastaavaan ryhmään kuului 7,5 % opiskelijoista. Tytöillä koulutusmuoto vaikutti tilastollisesti merkitsevästi keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin niin, että ammattiin opiskelevilla tytöillä oli lukiolaistyttöjä enemmän keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia. Hyvinvoinnin pulmien yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin näyttäytyi erilaisena riippuen sukupuolesta ja koulutusmuodosta. Tyttöjen osalta koulutusmuodolla ja kyynisyydellä oli kaksisuuntainen yhdysvaikutus keskeyttämisajatuksiin. Vaikka kyynisyys oli kaikkien sekä lukiossa että ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien keskuudessa yhteydessä keskeyttämisajatuksiin, ammattiin opiskelevilla tytöillä tämä yhteys oli voimakkaampi kuin muilla opiskelijoilla. Kyynisyyden lisäksi myös masennusoireilu ja ongelmakäyttäytyminen olivat yhteydessä koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin. Nämä yhteydet eivät riippuneet sukupuolesta tai koulutusmuodosta. Tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että kyyninen suhtautuminen koulutyöhön, masennusoireilu sekä ongelmakäyttäytyminen lisäävät koulun keskeyttämiseen liittyviä ajatuksia toisen asteen opinnoissa. Tutkimus vahvisti osaltaan aiempaa tutkimusta erilaisten hyvinvoinnin pulmien, etenkin koulu-uupumukseen liittyvän kyynisyyden, yhteydestä koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin. Koulun keskeyttämiseen liittyvät ajatukset lisäävät koulun keskeyttämisen riskiä, joten niiden taus-taulla oleviin tekijöihin on syytä puuttua koulupudokkuuden ennaltaehkäisemiseksi. Tutkimus myös osoitti, että erityisesti ammattiin opiskelevien tyttöjen koulu-uupumuksen tunnistaminen ja varhainen tukeminen voisi ennaltaehkäistä koulupudokkuutta. Samoin masennusoireiluun sekä ongelmakäyttäytymiseen tulisi puuttua ja saada apua jo varhaisessa vaiheessa nuorten koulutuksessa pysymisen ja heidän hyvinvointinsa tukemiseksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parviainen, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tahkola, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-15T05:28:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-15T05:28:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeytt\u00e4miseen liittyvien ajatusten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sek\u00e4 yhteytt\u00e4 erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, masennusoireilua sek\u00e4 ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Koulu-uupumuksen osalta tutkimuksessa tarkasteltiin kouluun liittyv\u00e4\u00e4 uupumusasteista v\u00e4symyst\u00e4 sek\u00e4 kouluty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 kyynisyytt\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin lis\u00e4ksi sukupuolen sek\u00e4 koulutusmuodon (lukio / ammattiopisto) yhteytt\u00e4 koulun keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko hyvinvoinnin pulmien yhteys koulun keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla sek\u00e4 lukiolaisilla ja ammattiin opiskelevilla nuorilla. Tutkimuskysymyksiin vastattiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin (varianssianalyysi, GLM). Tutkimuksen osallistujat (n = 2859) opiskelivat joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ensimm\u00e4ist\u00e4 vuottaan ja tutkimusaineisto on ker\u00e4tty nelj\u00e4lt\u00e4 eri paikkakunnalta. Tutkimus on osa laajempaa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta.\nTulosten mukaan suurimmalla osalla nuorista ei ole koulun keskeytt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 ajatuksia. Toisaalta, noin 10 prosentilla nuorista keskeytt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 ajatuksia oli usein tai eritt\u00e4in usein. Ammattiin opiskelevista tyt\u00f6ist\u00e4 12,3 % kuului riskiryhm\u00e4\u00e4n koulun keskeytt\u00e4misen suhteen, eli heill\u00e4 oli usein tai eritt\u00e4in usein koulu- tai opintolinjan vaihtamiseen tai keskeytt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 ajatuksia. Vastaavaan ryhm\u00e4\u00e4n lukiolaistyt\u00f6ist\u00e4 kuului 8,2 %. Sek\u00e4 ammattiin opiskelevista ett\u00e4 lukiolaispojista vastaavaan ryhm\u00e4\u00e4n kuului 7,5 % opiskelijoista. Tyt\u00f6ill\u00e4 koulutusmuoto vaikutti tilastollisesti merkitsev\u00e4sti keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin niin, ett\u00e4 ammattiin opiskelevilla tyt\u00f6ill\u00e4 oli lukiolaistytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n keskeytt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 ajatuksia. Hyvinvoinnin pulmien yhteys koulun keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin n\u00e4ytt\u00e4ytyi erilaisena riippuen sukupuolesta ja koulutusmuodosta. Tytt\u00f6jen osalta koulutusmuodolla ja kyynisyydell\u00e4 oli kaksisuuntainen yhdysvaikutus keskeytt\u00e4misajatuksiin. Vaikka kyynisyys oli kaikkien sek\u00e4 lukiossa ett\u00e4 ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien keskuudessa yhteydess\u00e4 keskeytt\u00e4misajatuksiin, ammattiin opiskelevilla tyt\u00f6ill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 yhteys oli voimakkaampi kuin muilla opiskelijoilla. Kyynisyyden lis\u00e4ksi my\u00f6s masennusoireilu ja ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen olivat yhteydess\u00e4 koulun keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin. N\u00e4m\u00e4 yhteydet eiv\u00e4t riippuneet sukupuolesta tai koulutusmuodosta. Tutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 kyyninen suhtautuminen kouluty\u00f6h\u00f6n, masennusoireilu sek\u00e4 ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen lis\u00e4\u00e4v\u00e4t koulun keskeytt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 ajatuksia toisen asteen opinnoissa. \nTutkimus vahvisti osaltaan aiempaa tutkimusta erilaisten hyvinvoinnin pulmien, etenkin koulu-uupumukseen liittyv\u00e4n kyynisyyden, yhteydest\u00e4 koulun keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin. Koulun keskeytt\u00e4miseen liittyv\u00e4t ajatukset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t koulun keskeytt\u00e4misen riski\u00e4, joten niiden taus-taulla oleviin tekij\u00f6ihin on syyt\u00e4 puuttua koulupudokkuuden ennaltaehk\u00e4isemiseksi. Tutkimus my\u00f6s osoitti, ett\u00e4 erityisesti ammattiin opiskelevien tytt\u00f6jen koulu-uupumuksen tunnistaminen ja varhainen tukeminen voisi ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 koulupudokkuutta. Samoin masennusoireiluun sek\u00e4 ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen tulisi puuttua ja saada apua jo varhaisessa vaiheessa nuorten koulutuksessa pysymisen ja heid\u00e4n hyvinvointinsa tukemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-15T05:28:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-15T05:28:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen asteen opinnot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "masennusoireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sek\u00e4 ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteys koulun keskeytt\u00e4miseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808153834", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59215
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/44511df3-3471-4fdd-b842-71354072f470\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808153834.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tahkola, Leena Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa koulupudokkuus toisen asteen opinnot koulu-uupumus masennusoireilu ongelmakäyttäytyminen Psykologia Psychology 202 lukio ammatilliset oppilaitokset masennus opintojen keskeyttäminen uupumus
title Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
title_full Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
title_fullStr Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
title_full_unstemmed Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
title_short Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
title_sort koulu uupumuksen masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
title_txtP Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
topic koulupudokkuus toisen asteen opinnot koulu-uupumus masennusoireilu ongelmakäyttäytyminen Psykologia Psychology 202 lukio ammatilliset oppilaitokset masennus opintojen keskeyttäminen uupumus
topic_facet 202 Psychology Psykologia ammatilliset oppilaitokset koulu-uupumus koulupudokkuus lukio masennus masennusoireilu ongelmakäyttäytyminen opintojen keskeyttäminen toisen asteen opinnot uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808153834
work_keys_str_mv AT tahkolaleena kouluuupumuksenmasennusoireilunsekäongelmakäyttäytymisenyhteyskoulunkeskeyttämiseen