Use of media in EFL teaching in Finland

Tutkielmassani tutkin kuinka mediaa käytetään hyväksi englannin opetuksessa lukiossa. Tutkin asiaa analysoimalla lukio-opetuksessa käytettyjä kirjoja ja haastattelemalla lukion englannin opettajia. Yleisesti ottaen mediaa käytettiin analysoimissani kirjoissa suhteellisen vähän, vaikkakin sen käyttö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajamäki, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59143
_version_ 1826225723511144448
author Rajamäki, Antti
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajamäki, Antti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajamäki, Antti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajamäki, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tutkin kuinka mediaa käytetään hyväksi englannin opetuksessa lukiossa. Tutkin asiaa analysoimalla lukio-opetuksessa käytettyjä kirjoja ja haastattelemalla lukion englannin opettajia. Yleisesti ottaen mediaa käytettiin analysoimissani kirjoissa suhteellisen vähän, vaikkakin sen käyttö on lisääntynyt uuden opetussuunnitelman tultua voimaan. Sen lisäksi että mediaa käytettiin enemmän kuin vanhan opetussuunnitelman aikaan, myös useampaa eri mediatyyppiä on alettu käyttämään. Vaikka variaatio onkin nykyään suurempaa kuin ennen, kirjallinen media on edelleen selvästi suurin mediatyyppi. Haastatteluiden perusteella myös opettajat käyttävät mediaa rohkeasti opetuksen tukea. Erilaisia medioita ei käytetty pelkästään pelkästään johdantona uusin asiakokonaisuuksiin, vaan opettajat laativat niihin pohjautuvia tehtäväkokonaisuuksia ja käyttivät mediaa antamaan lisätietoa käsiteltävästä asiasta. Yleisesti ottaen opettajat mielsivät median käytön hyödylliseksi osaksi kielen opetusta. Vaikkakin perinteisiä medialähteitä käytettiin osana opetusta, sosiaalista media käytettiin erittäin harvoin. Kirjat eivät käyttäneet sosiaalisen median alustoja kertaakaan, ja opettajistakin vain yksi oli käyttänyt sitä toisen vasta suunnitellessa sitä. Näissäkään tapauksissa käyttö, tai suunniteltu käyttö, ei ollut laajamittaista. Suurimpana esteenä opettajat kokivat sen, etteivät he olleet löytäneet tarkoituksiinsa soveltuvaa alustaa tai etteivät he olleet tarpeeksi taitavia sosiaalisen median käyttäjiä. Lisäksi puutteet sosiaalisen median turvallisuudessa herättivät jonkin verran huolta opettajissa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajam\u00e4ki, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-08T06:24:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-08T06:24:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tutkin kuinka mediaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksi englannin opetuksessa lukiossa. Tutkin asiaa analysoimalla lukio-opetuksessa k\u00e4ytettyj\u00e4 kirjoja ja haastattelemalla lukion englannin opettajia.\nYleisesti ottaen mediaa k\u00e4ytettiin analysoimissani kirjoissa suhteellisen v\u00e4h\u00e4n, vaikkakin sen k\u00e4ytt\u00f6 on lis\u00e4\u00e4ntynyt uuden opetussuunnitelman tultua voimaan. Sen lis\u00e4ksi ett\u00e4 mediaa k\u00e4ytettiin enemm\u00e4n kuin vanhan opetussuunnitelman aikaan, my\u00f6s useampaa eri mediatyyppi\u00e4 on alettu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Vaikka variaatio onkin nyky\u00e4\u00e4n suurempaa kuin ennen, kirjallinen media on edelleen selv\u00e4sti suurin mediatyyppi. Haastatteluiden perusteella my\u00f6s opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t mediaa rohkeasti opetuksen tukea. Erilaisia medioita ei k\u00e4ytetty pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n johdantona uusin asiakokonaisuuksiin, vaan opettajat laativat niihin pohjautuvia teht\u00e4v\u00e4kokonaisuuksia ja k\u00e4yttiv\u00e4t mediaa antamaan lis\u00e4tietoa k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 asiasta. Yleisesti ottaen opettajat mielsiv\u00e4t median k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dylliseksi osaksi kielen opetusta.\nVaikkakin perinteisi\u00e4 medial\u00e4hteit\u00e4 k\u00e4ytettiin osana opetusta, sosiaalista media k\u00e4ytettiin eritt\u00e4in harvoin. Kirjat eiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4neet sosiaalisen median alustoja kertaakaan, ja opettajistakin vain yksi oli k\u00e4ytt\u00e4nyt sit\u00e4 toisen vasta suunnitellessa sit\u00e4. N\u00e4iss\u00e4k\u00e4\u00e4n tapauksissa k\u00e4ytt\u00f6, tai suunniteltu k\u00e4ytt\u00f6, ei ollut laajamittaista. Suurimpana esteen\u00e4 opettajat kokivat sen, etteiv\u00e4t he olleet l\u00f6yt\u00e4neet tarkoituksiinsa soveltuvaa alustaa tai etteiv\u00e4t he olleet tarpeeksi taitavia sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Lis\u00e4ksi puutteet sosiaalisen median turvallisuudessa her\u00e4ttiv\u00e4t jonkin verran huolta opettajissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-08T06:24:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-08T06:24:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media in language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Use of media in EFL teaching in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808083782", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiliteracy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59143
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04ac7b91-182d-4b84-8631-faee93ece70d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808083782.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajamäki, Antti Use of media in EFL teaching in Finland EFL language learning media in language learning Englannin kieli English 301 monilukutaito oppimateriaali media lukio englannin kieli multiliteracy study material general upper secondary school English language
title Use of media in EFL teaching in Finland
title_full Use of media in EFL teaching in Finland
title_fullStr Use of media in EFL teaching in Finland Use of media in EFL teaching in Finland
title_full_unstemmed Use of media in EFL teaching in Finland Use of media in EFL teaching in Finland
title_short Use of media in EFL teaching in Finland
title_sort use of media in efl teaching in finland
title_txtP Use of media in EFL teaching in Finland
topic EFL language learning media in language learning Englannin kieli English 301 monilukutaito oppimateriaali media lukio englannin kieli multiliteracy study material general upper secondary school English language
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli general upper secondary school language learning lukio media media in language learning monilukutaito multiliteracy oppimateriaali study material
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59143 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808083782
work_keys_str_mv AT rajamäkiantti useofmediaineflteachinginfinland