Use of media in EFL teaching in Finland

Tutkielmassani tutkin kuinka mediaa käytetään hyväksi englannin opetuksessa lukiossa. Tutkin asiaa analysoimalla lukio-opetuksessa käytettyjä kirjoja ja haastattelemalla lukion englannin opettajia. Yleisesti ottaen mediaa käytettiin analysoimissani kirjoissa suhteellisen vähän, vaikkakin sen käyttö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajamäki, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59143
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassani tutkin kuinka mediaa käytetään hyväksi englannin opetuksessa lukiossa. Tutkin asiaa analysoimalla lukio-opetuksessa käytettyjä kirjoja ja haastattelemalla lukion englannin opettajia. Yleisesti ottaen mediaa käytettiin analysoimissani kirjoissa suhteellisen vähän, vaikkakin sen käyttö on lisääntynyt uuden opetussuunnitelman tultua voimaan. Sen lisäksi että mediaa käytettiin enemmän kuin vanhan opetussuunnitelman aikaan, myös useampaa eri mediatyyppiä on alettu käyttämään. Vaikka variaatio onkin nykyään suurempaa kuin ennen, kirjallinen media on edelleen selvästi suurin mediatyyppi. Haastatteluiden perusteella myös opettajat käyttävät mediaa rohkeasti opetuksen tukea. Erilaisia medioita ei käytetty pelkästään pelkästään johdantona uusin asiakokonaisuuksiin, vaan opettajat laativat niihin pohjautuvia tehtäväkokonaisuuksia ja käyttivät mediaa antamaan lisätietoa käsiteltävästä asiasta. Yleisesti ottaen opettajat mielsivät median käytön hyödylliseksi osaksi kielen opetusta. Vaikkakin perinteisiä medialähteitä käytettiin osana opetusta, sosiaalista media käytettiin erittäin harvoin. Kirjat eivät käyttäneet sosiaalisen median alustoja kertaakaan, ja opettajistakin vain yksi oli käyttänyt sitä toisen vasta suunnitellessa sitä. Näissäkään tapauksissa käyttö, tai suunniteltu käyttö, ei ollut laajamittaista. Suurimpana esteenä opettajat kokivat sen, etteivät he olleet löytäneet tarkoituksiinsa soveltuvaa alustaa tai etteivät he olleet tarpeeksi taitavia sosiaalisen median käyttäjiä. Lisäksi puutteet sosiaalisen median turvallisuudessa herättivät jonkin verran huolta opettajissa.