Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä

Tämän tutkimuksen tarkoituksen on tutkia miten kompetenssi nähdään IT-palveluhallinnan tehtävissä. Informaatioteknologian palveluhallinta nähdään kykynä tukea organisaatiota sekä avustaa hyödyntämään olemassa olevia resurssejaan eri liiketoimintaprosesseihin tai jo entuudestaan kehittämään organisaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hytönen, Otto
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59088
_version_ 1826225755443429376
author Hytönen, Otto
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hytönen, Otto Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hytönen, Otto Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hytönen, Otto
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksen on tutkia miten kompetenssi nähdään IT-palveluhallinnan tehtävissä. Informaatioteknologian palveluhallinta nähdään kykynä tukea organisaatiota sekä avustaa hyödyntämään olemassa olevia resurssejaan eri liiketoimintaprosesseihin tai jo entuudestaan kehittämään organisaation omia informaatioteknologisia työtehtäviä. Kompetenssi organisaation sisällä mahdollistaa organisaatiolle myös avainaseman kilpailevilla markkinoilla. IT-kompetenssilla tarkoitetaan tietämystä, taitoja ja kykyjä. IT-alan kompetenssi perustuu neljästä pääkategoriasta: Henkilökohtaiset piirteet, ammatilliset piirteet, liiketoiminnan tietämys ja tekninen tietämys. Tässä tutkimuksessa muodostetaankin oma viitekehys, jonka mukaan todistetaan mitä kompetenssi IT-palveluhallinnan työtehtävissä on. Tutkimuksen mukaan IT-palveluhallinnan työtehtävissä, kompetenssi nähdään eniten ihmisten väliset taidoissa, alaan liittyvässä erikoistumisessa, organisatorisissa taidoissa, sovellusohjelmistoon liittyvässä tietämyksessä, ongelmanratkontaan liittyvissä taidoissa, alaan liittyvissä kehitys-menetelmissä ja analyyttisissä taidoissa. Tutkimus kuitenkin korostaa, että jatko-tutkimuksia tulisi aiheesta tehdä, aineiston kontekstiin liittyvien vaikuttavien tekijöiden myötä. The aim of this master’s thesis is to study how competency is seen in information service management related work assignments. Information service management (ITSM) is seen as an ability support organization and benefits its resources for different business processes or help organization to develop its already exist-ing information technology work assignments. Competency, within organization, enables organization to acquire a key position in competing markets. Competency means combination of knowledge, skills and abilities. IT-competency can be divided in four different categories: Personal traits, professional skills, business knowledge and technical knowledge. In this study, a framework is developed from previous academic literature. With the help of the framework, this study aims to define how competency is seen in the information service management related work assignments. According this study, competency in ITSM related work is heavily concentrated in interpersonal skills, specialty in ITSM, organizational skills, knowledge in application software, problem-solving skills, ITSM related development methods and analytical skills. However the study emphasize that following studies should be conducted related the topic because of the context of the material used in the empirical part of the study.
first_indexed 2019-08-19T08:21:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Otto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-02T09:54:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-02T09:54:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59088", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksen on tutkia miten kompetenssi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n IT-palveluhallinnan teht\u00e4viss\u00e4. Informaatioteknologian palveluhallinta n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kykyn\u00e4 tukea organisaatiota sek\u00e4 avustaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n olemassa olevia resurssejaan eri liiketoimintaprosesseihin tai jo entuudestaan kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n organisaation omia informaatioteknologisia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4. Kompetenssi organisaation sis\u00e4ll\u00e4 mahdollistaa organisaatiolle my\u00f6s avainaseman kilpailevilla markkinoilla. IT-kompetenssilla tarkoitetaan tiet\u00e4myst\u00e4, taitoja ja kykyj\u00e4. IT-alan kompetenssi perustuu nelj\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriasta: Henkil\u00f6kohtaiset piirteet, ammatilliset piirteet, liiketoiminnan tiet\u00e4mys ja tekninen tiet\u00e4mys. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa muodostetaankin oma viitekehys, jonka mukaan todistetaan mit\u00e4 kompetenssi IT-palveluhallinnan ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4 on. Tutkimuksen mukaan IT-palveluhallinnan ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4, kompetenssi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n eniten ihmisten v\u00e4liset taidoissa, alaan liittyv\u00e4ss\u00e4 erikoistumisessa, organisatorisissa taidoissa, sovellusohjelmistoon liittyv\u00e4ss\u00e4 tiet\u00e4myksess\u00e4, ongelmanratkontaan liittyviss\u00e4 taidoissa, alaan liittyviss\u00e4 kehitys-menetelmiss\u00e4 ja analyyttisiss\u00e4 taidoissa. Tutkimus kuitenkin korostaa, ett\u00e4 jatko-tutkimuksia tulisi aiheesta tehd\u00e4, aineiston kontekstiin liittyvien vaikuttavien tekij\u00f6iden my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this master\u2019s thesis is to study how competency is seen in information service management related work assignments. Information service management (ITSM) is seen as an ability support organization and benefits its resources for different business processes or help organization to develop its already exist-ing information technology work assignments. Competency, within organization, enables organization to acquire a key position in competing markets. Competency means combination of knowledge, skills and abilities. IT-competency can be divided in four different categories: Personal traits, professional skills, business knowledge and technical knowledge. In this study, a framework is developed from previous academic literature. With the help of the framework, this study aims to define how competency is seen in the information service management related work assignments. According this study, competency in ITSM related work is heavily concentrated in interpersonal skills, specialty in ITSM, organizational skills, knowledge in application software, problem-solving skills, ITSM related development methods and analytical skills. However the study emphasize that following studies should be conducted related the topic because of the context of the material used in the empirical part of the study.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-08-02T09:54:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-02T09:54:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-palveluhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta teht\u00e4viss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808023726", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikkayritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59088
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b99a9aab-29d2-4bfd-bf3a-1d70b11da84a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808023726.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Otto Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä IT-palveluhallinta IT-kompetenssi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiantuntijuus tietotekniikkayritykset kompetenssi
title Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
title_full Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
title_fullStr Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
title_full_unstemmed Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
title_short Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
title_sort kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
title_txtP Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
topic IT-palveluhallinta IT-kompetenssi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiantuntijuus tietotekniikkayritykset kompetenssi
topic_facet 601 IT-kompetenssi IT-palveluhallinta Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiantuntijuus kompetenssi tietotekniikkayritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59088 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808023726
work_keys_str_mv AT hytönenotto kompetenssiinformaatioteknologianpalveluhallintatehtävissä