Secondary school students' views of video games' effect on language learning

Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen vaatii opeteltavan kielen käyttöä myös koulun ulkopuolella ja tähän videopelaami...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Petri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59087
_version_ 1826225812656881664
author Autio, Petri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autio, Petri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autio, Petri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autio, Petri
datasource_str_mv jyx
description Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen vaatii opeteltavan kielen käyttöä myös koulun ulkopuolella ja tähän videopelaaminen tarjoaa pelaajalle oivan alustan. Videopelaamisen linkittymistä kielenoppimiseen on tutkittu, mutta johtuen ilmiön suhteellisesta tuoreudesta ja jatkuvasta kasvusta uusien tulosten löytäminen ja linkittäminen aiheeseen on hyödyllistä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, miten yläkouluikäiset oppilaat suhtautuvat videopelaamiseen liittyen englannin kielen oppimiseen, eli kokevatko he oppivansa englantia videopeleistä ja jos kokevat niin minkälaisia asioita he saavat siitä irti. Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyä joka pohjautuu vahvasti Erkkilän (2017) tutkimuksessaan käyttämään kyselyyn. Kysely suoritettiin eräässä Keski-Suomen yläkoulussa. Vastauksia kyselyyn tuli 207 vaikkakaan aivan jokainen vastaaja ei joko suorittanut kyselyä loppuun tai jätti vastaamatta joihinkin kysymyksiin. Kuitenkin jokaiseen kysymykseen tuli keskimäärin 180 vastausta. Tulokset analysoitiin kvantitatiivista analyysiä hyödyntäen ja kyselyn avokysymyksiä analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta käy ilmi, että videopelaaminen on erittäin yleinen harrastus ja erilaisista asioista pitäville löytyi oma videopeligenrensä. Yläkouluikäiset olivat ylivoimaisesti sitä mieltä, että videopelien pelaaminen on merkittävä tuki englannin kielen oppimisessa. Merkittävimmät kielenoppimisen osa-alueet, joissa vastaajat kokivat kehittyneensä pelaamalla, olivat sanavarasto ja kommunikaatiotaidot. Tutkimuksessa käy myös ilmi korrelaatio peliajan ja pelaamisen hyödyllisyyden välillä: mitä enemmän pelaa, sitä enemmän kokee saavansa pelaamisesta irti. Tuloksista käy ilmi, että videopelaaminen on kielenoppimisen kannalta hyödyllinen harrastus joka tulisi laajemmin huomioida esimerkiksi kielten opettamisen saralla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Petri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-02T09:48:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-02T09:48:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59087", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien pelaaminen on yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 ajanviettotavoista ik\u00e4\u00e4n tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4ist\u00e4 ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen vaatii opeteltavan kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 my\u00f6s koulun ulkopuolella ja t\u00e4h\u00e4n videopelaaminen tarjoaa pelaajalle oivan alustan. Videopelaamisen linkittymist\u00e4 kielenoppimiseen on tutkittu, mutta johtuen ilmi\u00f6n suhteellisesta tuoreudesta ja jatkuvasta kasvusta uusien tulosten l\u00f6yt\u00e4minen ja linkitt\u00e4minen aiheeseen on hy\u00f6dyllist\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten yl\u00e4kouluik\u00e4iset oppilaat suhtautuvat videopelaamiseen liittyen englannin kielen oppimiseen, eli kokevatko he oppivansa englantia videopeleist\u00e4 ja jos kokevat niin mink\u00e4laisia asioita he saavat siit\u00e4 irti. \n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin kysely\u00e4 joka pohjautuu vahvasti Erkkil\u00e4n (2017) tutkimuksessaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kyselyyn. Kysely suoritettiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 Keski-Suomen yl\u00e4koulussa. Vastauksia kyselyyn tuli 207 vaikkakaan aivan jokainen vastaaja ei joko suorittanut kysely\u00e4 loppuun tai j\u00e4tti vastaamatta joihinkin kysymyksiin. Kuitenkin jokaiseen kysymykseen tuli keskim\u00e4\u00e4rin 180 vastausta. \n\nTulokset analysoitiin kvantitatiivista analyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja kyselyn avokysymyksi\u00e4 analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 videopelaaminen on eritt\u00e4in yleinen harrastus ja erilaisista asioista pit\u00e4ville l\u00f6ytyi oma videopeligenrens\u00e4. Yl\u00e4kouluik\u00e4iset olivat ylivoimaisesti sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 videopelien pelaaminen on merkitt\u00e4v\u00e4 tuki englannin kielen oppimisessa. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t kielenoppimisen osa-alueet, joissa vastaajat kokivat kehittyneens\u00e4 pelaamalla, olivat sanavarasto ja kommunikaatiotaidot. Tutkimuksessa k\u00e4y my\u00f6s ilmi korrelaatio peliajan ja pelaamisen hy\u00f6dyllisyyden v\u00e4lill\u00e4: mit\u00e4 enemm\u00e4n pelaa, sit\u00e4 enemm\u00e4n kokee saavansa pelaamisesta irti. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 videopelaaminen on kielenoppimisen kannalta hy\u00f6dyllinen harrastus joka tulisi laajemmin huomioida esimerkiksi kielten opettamisen saralla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-08-02T09:48:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-02T09:48:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning from video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Secondary school students' views of video games' effect on language learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808023725", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59087
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/27ea6eab-911c-4d6d-b3b2-bb008f8e84eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808023725.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Petri Secondary school students' views of video games' effect on language learning language learning learning from video games Englannin kieli English 301 oppiminen videopelit englannin kieli kielen oppiminen digitaaliset pelit tietokonepelit pelit learning video games English language digital games computer games games
title Secondary school students' views of video games' effect on language learning
title_full Secondary school students' views of video games' effect on language learning
title_fullStr Secondary school students' views of video games' effect on language learning Secondary school students' views of video games' effect on language learning
title_full_unstemmed Secondary school students' views of video games' effect on language learning Secondary school students' views of video games' effect on language learning
title_short Secondary school students' views of video games' effect on language learning
title_sort secondary school students views of video games effect on language learning
title_txtP Secondary school students' views of video games' effect on language learning
topic language learning learning from video games Englannin kieli English 301 oppiminen videopelit englannin kieli kielen oppiminen digitaaliset pelit tietokonepelit pelit learning video games English language digital games computer games games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language computer games digitaaliset pelit digital games englannin kieli games kielen oppiminen language learning learning learning from video games oppiminen pelit tietokonepelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59087 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808023725
work_keys_str_mv AT autiopetri secondaryschoolstudentsviewsofvideogameseffectonlanguagelearning