"On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" arvon muodostuminen omadatan kontekstissa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan keräämää tietoa, jonka yritys antaa takaisin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapio, Heidi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59083
Description
Summary:Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan keräämää tietoa, jonka yritys antaa takaisin asiakkaille valmiiksi personoidussa, analysoidussa ja visualisoidussa muodossa. Arvonluomista lähestyttiin siitä näkökulmasta, että arvo syntyy käytön aikana arvon yhteisluomisen prosessissa. Arvoja tarkasteltiin Holbrookin arvotypologian kautta. Aikaisempaa tutkimusta omadatasta löytyi varsin vähän. Useimmat tutkimukset keskittyivät siihen, millaista omadataa on olemassa ja mihin tietoja on mahdollista käyttää. Lisäksi aiemmin on tutkittu sitä, miten asiakkaat itse keräävät itsestään tietoa esimerkiksi aktiivisuusrannekkeilla. Tämä tutkimus puolestaan selvitti, millaista arvoa syntyy tai tuhoutuu, kun asiakkaat tarkastelevat omia ostotietojaan. Tutkielmassa selvisi, että omadataa tarkastelemalla syntyi tai tuhoutui kuusi erilaista arvoa: leikkisyys, reflektointi, oppiminen, arjen helppous, avoimuus ja yksityisyys. Näistä kaikki muut koettiin sekä myönteisenä että kielteisenä, vain yksityisyys nousi esiin ainoastaan kielteisenä arvona. Holbrookin typologiaan sovellettuna myönteiset arvotyypit olivat pääasiassa aktiivisia ja kielteiset taas reaktiivisia. Lisäksi arvot olivat suurimmaksi osaksi itsestä lähtöisin olevia, jolloin asiakas saa itselleen arvoa. Arvon todettiin syntyvän käytön yhteydessä. Asiakas saa arvoa vain, jos hän itse haluaa käyttää järjestelmää ja tarkastelee sieltä saatavaa omadataa. Jos taas asiakas ei ole kiinnostunut käyttämään järjestelmää tai kokee, että sieltä saava tieto on turhaa, ei arvoa synny.