Arviointia vai oppimista? alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista

Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun englannin opettajien käs...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahtikari, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59064
Description
Summary:Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun englannin opettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista ja kartoittaa itsearvioinnin käytäntöjä. Oppilaan itsearviointia on pidetty jo pitkään keskeisenä tekijänä arvioinnissa ja oppimisessa niin virallisissa tavoitteissa kuin kasvatustieteellisessä tutkimuksessakin. Koska opettajien käsitykset vaikuttavat voimakkaasti heidän pedagogisiin valintoihinsa ja toimintaansa, on niiden tutkiminen olennaista. Tutkimukseni aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että opettajat käyttävät opetuksessaan oppilaan itsearviointia jonkin verran ja pitävät sitä tärkeänä. Itsearviointi nähtiin hyödyllisenä sekä oppilaan oppimisen että opettajan oman työn ja kehittymisen kannalta. Itsearvioinnin onnistumiseen vaikuttivat opettajien mielestä oppilaan ikä, ulkopuolisen palautteen saaminen, tottumus ja harjoittelu sekä käytetty materiaali. Merkittävimpinä haasteina opettajat kokivat oppilaiden iän vaikutuksen itsearvioinnin luotettavuuteen, oppilaiden yksilölliset erot sekä tarkoituksenmukaisten itsearviointikysymysten ja -materiaalien löytymisen. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, ettei itsearvioinnin toteutuksessa välttämättä saavuteta sen taustalla olevia syvempiä tavoitteita. Opettajat suhtautuivat epäilevästi itsearvioinnin luotettavuuteen ja alakouluikäisten kykyyn arvioida itseään. Opettajan ja oppilaan roolit näyttäytyivät perinteisinä, ja opettaja oli edelleen se, joka määrittelee arvioinnin tavoitteet, kriteerit ja toteutustavat. Tutkimus tukee aiemmassakin tutkimuksessa esiin tuotuja huomioita itsearvioinnin pinnallisuudesta sekä käytäntöjen ja roolien ristiriitaisuudesta ja hitaasta muuttumisesta.