Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa

Tutkimuksessa tarkastellaan erään koulun 4. luokan oppilaiden ohjelmoinnil-lista ajattelua ohjelmoinnin harjoitteluun keskittyvässä opetuskokonaisuudessa. Erityisesti keskitytään yhteen ohjelmoinnillisen ajattelun osa-alueeseen: debuggaukseen eli virheenkorjaukseen. Koska oppilaat työskentelivät par...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmela, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59061
_version_ 1826225721354223616
author Salmela, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmela, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmela, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmela, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan erään koulun 4. luokan oppilaiden ohjelmoinnil-lista ajattelua ohjelmoinnin harjoitteluun keskittyvässä opetuskokonaisuudessa. Erityisesti keskitytään yhteen ohjelmoinnillisen ajattelun osa-alueeseen: debuggaukseen eli virheenkorjaukseen. Koska oppilaat työskentelivät pareittain, myös heidän keskinäistä vuorovaikutustaan ja yhteistyötään tarkastellaan erityisesti kollaboratiivisen ongelmanratkaisun näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin videoimalla oppilaiden luonnollista parityöskentelyä debuggaukseen keskittyneillä tunneilla, joilla tutkija myös osallistui oppilaiden työskentelyyn ohjaajan roolissa. Videoinnin lisäksi oppilaiden työskentelystä tallennettiin näyttökaappaukset, joilta käy yksityiskohtaisemmin ilmi, kuinka oppilaat yrittivät ratkaista ongelmia. Aineiston analyysiin käytettiin sekä temaattista että diskurssianalyysia. Tulokset osoittavat oppilaiden käyttäneen ongelmanratkaisussaan pääasiassa kahta strategiaa: niin kutsuttuja tarkan korjaamisen sekä kokeilun ja erehdyksen strategioita. Oppilaiden debuggausprosessin kulku vaihteli valitun strategian mukaan. Tarkan korjaamisen strategiaa käytettäessä prosessissa oli havaittavissa suunnitelmallisuutta ja reflektointia, jolloin ongelmanratkaisu oli myös tehokasta. Kokeilun ja erehtymisen strategiassa ongelmaa taas lähestyttiin toiminnan kautta, reflektoiva vaihe jäi ongelmanratkaisuprosessista pois, eikä ongelmanratkaisu ollut yhtä tehokasta kuin tarkan korjaamisen strategialla. Yhden oppilasparin kohdalla vuorovaikutuksen ongelmat estivät ongelmanratkaisun kokonaan. Tuloksista voidaan päätellä, että ohjelmoinnillisen ajattelun harjoittelemisessa on syytä kiinnittää huomiota tehokkaiden ongelmanratkaisun strategioiden harjoitteluun. Oppilaiden on tärkeää tutustua ohjelmoinnillisiin konsepteihin ja käytettävään ohjelmointikieleen. Lisäksi oppilaita tulee ohjata debuggauksessaan suunnitelmallisuuteen ja yhteistyöhön.
first_indexed 2024-09-11T08:48:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmela, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-01T12:45:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-01T12:45:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan er\u00e4\u00e4n koulun 4. luokan oppilaiden ohjelmoinnil-lista ajattelua ohjelmoinnin harjoitteluun keskittyv\u00e4ss\u00e4 opetuskokonaisuudessa. Erityisesti keskityt\u00e4\u00e4n yhteen ohjelmoinnillisen ajattelun osa-alueeseen: debuggaukseen eli virheenkorjaukseen. Koska oppilaat ty\u00f6skenteliv\u00e4t pareittain, my\u00f6s heid\u00e4n keskin\u00e4ist\u00e4 vuorovaikutustaan ja yhteisty\u00f6t\u00e4\u00e4n tarkastellaan erityisesti kollaboratiivisen ongelmanratkaisun n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nKyseess\u00e4 on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin videoimalla oppilaiden luonnollista parity\u00f6skentely\u00e4 debuggaukseen keskittyneill\u00e4 tunneilla, joilla tutkija my\u00f6s osallistui oppilaiden ty\u00f6skentelyyn ohjaajan roolissa. Videoinnin lis\u00e4ksi oppilaiden ty\u00f6skentelyst\u00e4 tallennettiin n\u00e4ytt\u00f6kaappaukset, joilta k\u00e4y yksityiskohtaisemmin ilmi, kuinka oppilaat yrittiv\u00e4t ratkaista ongelmia. Aineiston analyysiin k\u00e4ytettiin sek\u00e4 temaattista ett\u00e4 diskurssianalyysia.\nTulokset osoittavat oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4neen ongelmanratkaisussaan p\u00e4\u00e4asiassa kahta strategiaa: niin kutsuttuja tarkan korjaamisen sek\u00e4 kokeilun ja erehdyksen strategioita. Oppilaiden debuggausprosessin kulku vaihteli valitun strategian mukaan. Tarkan korjaamisen strategiaa k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 prosessissa oli havaittavissa suunnitelmallisuutta ja reflektointia, jolloin ongelmanratkaisu oli my\u00f6s tehokasta. Kokeilun ja erehtymisen strategiassa ongelmaa taas l\u00e4hestyttiin toiminnan kautta, reflektoiva vaihe j\u00e4i ongelmanratkaisuprosessista pois, eik\u00e4 ongelmanratkaisu ollut yht\u00e4 tehokasta kuin tarkan korjaamisen strategialla. Yhden oppilasparin kohdalla vuorovaikutuksen ongelmat estiv\u00e4t ongelmanratkaisun kokonaan.\nTuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 ohjelmoinnillisen ajattelun harjoittelemisessa on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota tehokkaiden ongelmanratkaisun strategioiden harjoitteluun. Oppilaiden on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutustua ohjelmoinnillisiin konsepteihin ja k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4n ohjelmointikieleen. Lis\u00e4ksi oppilaita tulee ohjata debuggauksessaan suunnitelmallisuuteen ja yhteisty\u00f6h\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-01T12:45:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-01T12:45:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnillinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "debuggaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pariohjelmointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollaboratiivinen ongelmanratkaisu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "2000-luvun taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OPS 2014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus nelj\u00e4sluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808013699", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59061
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4790216-ca09-4f82-889a-20d698be1a45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808013699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmela, Sini Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa ohjelmoinnillinen ajattelu debuggaus pariohjelmointi kollaboratiivinen ongelmanratkaisu 2000-luvun taidot OPS 2014 Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu ohjelmointi
title Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
title_full Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
title_fullStr Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
title_full_unstemmed Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
title_short Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
title_sort kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
title_txtP Kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ja debuggaus neljäsluokkalaisten pariohjelmointitilanteissa
topic ohjelmoinnillinen ajattelu debuggaus pariohjelmointi kollaboratiivinen ongelmanratkaisu 2000-luvun taidot OPS 2014 Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu ohjelmointi
topic_facet 103 2000-luvun taidot Luokanopettajakoulutus OPS 2014 Teacher Education alakoulu debuggaus kollaboratiivinen ongelmanratkaisu ohjelmoinnillinen ajattelu ohjelmointi pariohjelmointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013699
work_keys_str_mv AT salmelasini kollaboratiivinenongelmanratkaisujadebuggausneljäsluokkalaistenpariohjelmointitilant