Yhteenveto: | Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (IVA) sekä toimijoiden yhteiskuntavastuu ovat ajankohtaisia teemoja alati muuttuvassa yhteiskunnassa. Sosiaalisten vaikutusten arviointi (SVA) on usein puutteellista sen mittaamisen haasteellisuuden vuoksi. Sosiaalinen toimilupa (SLO) tarjoaa apuvälineen SVA:n tueksi ja sitä voidaan hyödyntää yrityksissä riskienhallinnan työkaluna. Tässä pro gradu -tutkimuksessa pyrittiin verkkokyselyn avulla kartoittamaan, onko jätehuoltoyhtiö Mustankorkea Oy:llä yhteisön hyväksymää SLO:ta sekä millä tasolla se on. Teorian pohjalta laadittiin kysymyspatteristo, jonka avulla mitattiin Mustankorkean SLO:ta Jyväskylässä asuvilta henkilöiltä. Kyselyssä kysyttiin vastaajien mielipiteitä, asenteita sekä kokemuksia muun muassa Mustankorkean viestinnästä, asiakaspalvelusta sekä biokaasulaitoshankkeesta. Kerätyn aineiston sekä kirjallisuudesta saadun teorian pohjalta muodostettiin malli, jonka avulla havainnollistettiin SLO:ta ja sen rakennusosia. Tutkimusta varten muodostetuilla summamuuttujilla tutkittiin erityisesti Mustankorkean SLO:n vuorovaikutuksen hyväksynnän osa-alueen rakennetta, laatua ja tasoa. Tulosten perusteella Mustankorkealla on asukkaiden myöntämä SLO, joka on hyväksynnän tasolla. SLO:n tasoon vaikutti eniten ympäristönäkökulmat-summamuuttuja. Sosiaaliset, kulttuuriset sekä erilaiset historialliset tekijät vaikuttavat voimakkaasti SLO:n taustalla ja niiden tunnistaminen auttaa toimijoita tulevaisuuden suunnittelussa
Human Impact Assessment (HuIA) and corporate social responsibility are topical themes in a fluid society. Social Impact Assessment (SIA) is often inadequate due to the challenge of measuring it. Social License to Operate (SLO) provides support to SIA and can be used in companies as a risk management tool. In this master’s thesis, a questionnaire was used to investigate whether the waste management company Mustankorkea Ltd., has a SLO approval by the local community. Based on theory, a questionnaire was constructed to measure the level and quality of Mustankorkea’s SLO. The questionnaire asked the respondents’ opinions, attitudes and experiences with Mustankorkea’s communication, quality of customer service and biogas plant project. A model was constructed to illustrate SLO and its main components using collected data and theory derived from the literature. Using the created variables for this thesis, the structure, quality and level of the Mustankorkea’s SLO were studied. Based on the results, Mustankorkea has a SLO granted by residents which is at the level of approval. SLO’s level was most influenced by resident’s concerns about the environmental effects of Mustankorkea’s operations to the nearby surroundings. Social, cultural and various historical factors have a strong impact on level and quality of SLO. Identification of different aspects helps future planning.
|