“We don’t need anyone to tell us what to do.” the power relations in Assassin’s Creed II

Videopelit ovat länsimaissa yksi suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista. Sen lisäksi, että ne vaikuttavat pelaajiinsa sekä negatiivisesti että positiivisesti, videopelit peilaavat ja kritisoivat yhteiskunnan rakenteita ja arvoja. On perusteltua tutkia videopelejä ja niiden välianimaatioita, sillä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rajala, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59038
_version_ 1826225808271736832
author Rajala, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajala, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajala, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajala, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ovat länsimaissa yksi suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista. Sen lisäksi, että ne vaikuttavat pelaajiinsa sekä negatiivisesti että positiivisesti, videopelit peilaavat ja kritisoivat yhteiskunnan rakenteita ja arvoja. On perusteltua tutkia videopelejä ja niiden välianimaatioita, sillä niistä välittyvät pelin tekijöiden ideologiat esimerkiksi hahmojen valtataistelujen myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli analysoida Assassin’s Creed II – videopelin hahmojen välisiä valtasuhteita. Nämä hahmot kuuluivat assassiinien ja temppeliherrojen salaseuroihin. Työssä tarkasteltiin kolmea välianimaatiota käyttäen multimodaalista sekä elokuvallista analyysimetodia. Multimodaalisen metodin avulla tarkasteltiin eri moodeja, muun muuassa kieltä, kehon liikkeitä sekä proksemiikkaa. Elokuvallinen analyysimetodi sisälsi leikkausten, ottojen ja kuvakulmien tutkimista. Lisäksi tutkimusnäkökulmaksi otettiin myös vallan lähteet Fraserin (2001) mukaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hahmojen valtasuhteet rakentuivat yhtä aikaa sekä multimodaalisten että elokuvallisten keinojen avulla. Jokainen välianimaatio sisälsi hahmon, joka oli valta-asteikolla muita korkeammalla, ja tämä eroavaisuus tuotiin esiin muun muuassa hahmojen liikkeissä ja puheissa sekä kohtauksessa käytetyissä kuvakulmissa ja otoissa. Välianimaatioissa assassiinien ja temppeliherrojen väliset valtasuhteet muuttuivat assassiinien eduksi, ja pelin tekijöiden nähtiin kannattavan heidän ideologiaansa vapaudesta. Tämän tutkimuksen saavutus on kattava analyysi valtasuhteista kahden eri analyysimetodin keinoin. Jatkossa aineistoa voisi laajentaa koskemaan kokonaista peliä, ja lisäksi aineistosta voisi tehdä multimodaalisen transkription hahmottamisen helpottamiseksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-01T06:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-01T06:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ovat l\u00e4nsimaissa yksi suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 ne vaikuttavat pelaajiinsa sek\u00e4 negatiivisesti ett\u00e4 positiivisesti, videopelit peilaavat ja kritisoivat yhteiskunnan rakenteita ja arvoja. On perusteltua tutkia videopelej\u00e4 ja niiden v\u00e4lianimaatioita, sill\u00e4 niist\u00e4 v\u00e4littyv\u00e4t pelin tekij\u00f6iden ideologiat esimerkiksi hahmojen valtataistelujen my\u00f6t\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli analysoida Assassin\u2019s Creed II \u2013 videopelin hahmojen v\u00e4lisi\u00e4 valtasuhteita. N\u00e4m\u00e4 hahmot kuuluivat assassiinien ja temppeliherrojen salaseuroihin. Ty\u00f6ss\u00e4 tarkasteltiin kolmea v\u00e4lianimaatiota k\u00e4ytt\u00e4en multimodaalista sek\u00e4 elokuvallista analyysimetodia. Multimodaalisen metodin avulla tarkasteltiin eri moodeja, muun muuassa kielt\u00e4, kehon liikkeit\u00e4 sek\u00e4 proksemiikkaa. Elokuvallinen analyysimetodi sis\u00e4lsi leikkausten, ottojen ja kuvakulmien tutkimista. Lis\u00e4ksi tutkimusn\u00e4k\u00f6kulmaksi otettiin my\u00f6s vallan l\u00e4hteet Fraserin (2001) mukaan. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 hahmojen valtasuhteet rakentuivat yht\u00e4 aikaa sek\u00e4 multimodaalisten ett\u00e4 elokuvallisten keinojen avulla. Jokainen v\u00e4lianimaatio sis\u00e4lsi hahmon, joka oli valta-asteikolla muita korkeammalla, ja t\u00e4m\u00e4 eroavaisuus tuotiin esiin muun muuassa hahmojen liikkeiss\u00e4 ja puheissa sek\u00e4 kohtauksessa k\u00e4ytetyiss\u00e4 kuvakulmissa ja otoissa. V\u00e4lianimaatioissa assassiinien ja temppeliherrojen v\u00e4liset valtasuhteet muuttuivat assassiinien eduksi, ja pelin tekij\u00f6iden n\u00e4htiin kannattavan heid\u00e4n ideologiaansa vapaudesta. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen saavutus on kattava analyysi valtasuhteista kahden eri analyysimetodin keinoin. Jatkossa aineistoa voisi laajentaa koskemaan kokonaista peli\u00e4, ja lis\u00e4ksi aineistosta voisi tehd\u00e4 multimodaalisen transkription hahmottamisen helpottamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-01T06:55:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-01T06:55:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Assassin's Creed 2", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cinematic", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cWe don\u2019t need anyone to tell us what to do.\u201d : the power relations in Assassin\u2019s Creed II", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808013666", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuvailmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "game research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cinematographic expression", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59038
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d51b52a-e80f-48be-b7e6-af5364e938be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808013666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajala, Emilia “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II Assassin's Creed 2 cinematic Englannin kieli English 301 multimodaalisuus pelitutkimus videopelit elokuvailmaisu pelit multimodality game research video games cinematographic expression games
title “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II
title_full “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II
title_fullStr “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II
title_full_unstemmed “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II
title_short “We don’t need anyone to tell us what to do.”
title_sort we don t need anyone to tell us what to do the power relations in assassin s creed ii
title_sub the power relations in Assassin’s Creed II
title_txtP “We don’t need anyone to tell us what to do.” : the power relations in Assassin’s Creed II
topic Assassin's Creed 2 cinematic Englannin kieli English 301 multimodaalisuus pelitutkimus videopelit elokuvailmaisu pelit multimodality game research video games cinematographic expression games
topic_facet 301 Assassin's Creed 2 Englannin kieli English cinematic cinematographic expression elokuvailmaisu game research games multimodaalisuus multimodality pelit pelitutkimus video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59038 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013666
work_keys_str_mv AT rajalaemilia wedontneedanyonetotelluswhattodothepowerrelationsinassassinscreedii